[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

پول ایران در قطر بلوکه نشده است ، روزنامه شیراز نوین

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با رد ادعای روزنامه وال استریت ژورنال درباره تصمیم آمریکا و قطر برای بلوکه کردن ۶میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در قطر اعلام کرد: رؤیایی است که تعبیر نمی‌شود.
به گزارش ایرنا از نیویورک، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در واکنش به ادعای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در خصوص تصمیم ایالات متحده آمریکا و قطر برای بلوکه کردن ۶میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در قطر گفت: ما این موضوع رادر چارچوب سیاست داخلی آمریکا و دعواهای سیاسی گروه رقیب می‌دانیم و این گزارش را غیرمعتبر و به دور از واقعیت تلقی می‌کنیم. این رؤیایی است که تعبیر نمی‌شود. نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی همچنین ادعای روزنامه آمریکا واشنگتن پست را مبنی بر توافق آمریکا با قطر برای بلوکه کردن ۶میلیارد دلار ایران رد کرد. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این یادداشت واشنگتن پست اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه‌دار می‌کند. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به یادداشت این روزنامه آمریکایی افزود: سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملاً آگاه هستند که نمی‌توانند از توافق عقب‌نشینی کنند. این پول حقاً متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیرتحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد. جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با رد ادعاها اعلام کرد: تمام ۶میلیارد دلار پول ایران همچنان در بانک قطری بوده و از آن استفاده نشده است. جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی برابر با ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۰ مهرماه جاری، در جمع خبرنگاران گفت: هیچ‌گاه قرار نبود حکومت ایران به این پول دست یابد. این حساب که پیش از این در کره جنوبی بود، در واقع توسط دولت پیشین آمریکا برای همین هدف ایجاد شده بود. کربی افزود: مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا نیز اعلام کرده بود که این پول برای اهداف بشردوستانه استفاده خواهد شد و ما هیچ اقدامی متفاوت با آن انجام نداده‌ایم. تنها کاری که ما انجام دادیم، انتقال این پول از کره جنوبی که به دلایل فنی پول ایران را غیرقابل دسترس کرده بود، به قطر است و به این کشور دسترسی بیشتری می‌دهد. این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: هیچ بخشی از این پول توسط حکومت ایران استفاده نشده است و اگر قرار باشد این پول مورد استفاده قرار گیرد، به فروشندگان تأییدشده منتقل می‌شود تا برای خرید کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. ما بر هر سنت این پول و اهدافی که قرار است از آنها استفاده شود، نظارت داریم. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در پی عملیات طوفان الاقصی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کرده است، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل‌آویو گفت: «هیچ‌یک از پولی که به قطر منتقل شده است، توسط ایران هزینه نشده یا به‌هیچ وجه به آن دسترسی پیدا نکرده است.»
بلینکن افزود: «در واقع، وجوه در آن حساب توسط وزارت خزانه‌داری نظارت می‌شود و فقط می‌تواند برای کالاهای بشردوستانه -غذا، دارو، تجهیزات پزشکی- استفاده شود. هرگز به دست ایرانیان نرسیده است. ما نظارت دقیقی بر وجوه داریم و حق مسدود کردن آنها را برای خود محفوظ می‌داریم.»

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی