[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

هنرستان‌ها اشتغال‌زایی دارند ، روزنامه شیراز نوین

  مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش فارس می‌گوید: نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه به اشتغال، هنرستان‌ها هستند و مسئولان و خیران با سرمایه‌گذاری در هنرستان‌ها در واقع در جهت تقویت اشتغال جامعه و در پی آن افزایش میل به تشکیل خانواده، فرزندآوری، کاهش آسیب‌های اجتماعی و... سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
کسب مهارت، آن هم مهارتی که منطبق با نیاز جامعه در حوزه اشتغال باشد، بهترین راهی است که می‌تواند در کاهش بیکاری در جامعه اثربخش باشد؛ اینکه دانش‌آموزان ما در مقطع متوسطه فرصت تحصیل تئوری و عملی را توأمان داشته باشند، راهی است تا مهارت بیاموزند و پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند.
هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، بهترین مراکز برای کسب مهارت، آن هم در سن نوجوانی هستند که ذهن بسیار آماده یادگیری است.
خوشبختانه فرهنگ جامعه ما نسبت به قبل بسیار تغییر کرده و والدین بر این امر اصرار ندارند که لزوماً فرزندانشان در رشته‌های نظری در مقطع دبیرستان به تحصیل بپردازند؛ عاملی که باعث شده به گفته رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش فارس، امسال تقاضا برای ثبت‌نام در هنرستان‌های استان بسیار زیاد باشد.
 افتتاح 5 هنرستان جوارکارگاهی در استان فارس
یحیی علیرضاپور با اشاره به اینکه 41 درصد دانش‌آموزان استان فارس در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند، در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: مقرر شده بود که تا پایان برنامه ششم، 50 درصد دانش‌آموزان باید در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل باشند که این مهم در استان فارس خوشبختانه با رقم 41 درصدی به شکل مطلوبی محقق شده است.
رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه می‌دهد: به دانش‌آموزان در هنرستان‌ها، هنرجو اطلاق می‌شود و طبق آمار سال تحصیلی 1401-1402 حدود 63 هنرجو در هنرستان‌های فارس مشغول به تحصیل می‌باشند که قطعاً در سال تحصیلی جدید این آمار با ایجاد چند هنرستان دیگر افزایش هم یافته است.
او از افتتاح 5 هنرستان جوارکارگاهی در استان فارس برای اولین بار خبر داده و بیان می‌کند: یکی از این هنرستان‌ها در جوار کارخانه آلومینیوم لامرد است؛ هنرستان دیگر هنرستان سایپاست که هنرجویان در رشته «خدمات پس از فروش خودروهای سبک» تحصیل کرده و در نمایندگی‌ها دروس عملی خود را می‌گذرانند و پس از فارغ‌التحصیلی هم جذب نمایندگی‌ها می‌شوند؛ همچنین برای اولین بار هنرستان هنرهای زیبا در رشته ساز ایرانی و نمایش و گرافیک با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ناحیه 3 شیراز راه‌اندازی شده است؛ یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه هم با عنوان هنرستان نان و شیرینی با کمک بخش خصوصی در شیراز راه‌اندازی گردیده است.
علیرضاپور تصریح کرد: راه‌اندازی این هنرستان‌ها که در اشتغال‌زایی نقش مؤثری دارند، نمادی از تعامل مسئولان و دستگاه‌هاست و امیدواریم که تمامی دستگاه‌ها و خیران در خصوص راه‌اندازی و تجهیز هنرستان‌های استان در حد بضاعت خود، پای کار بیایند. در هنرستان‌های ما تجهیزات با عدالت آموزشی توزیع شده، اما تمامی تجهیزات نیاز به به‌روزرسانی دارند و باید بدانیم که آموزش و پرورش به‌تنهایی جواب‌گوی نیاز تجهیز هنرستان‌ها نیست.
 تحصیل در هنرستان؛ موفقیت در اشتغال
رئیس اداره فنی و حرفه ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش فارس با تأکید بر اینکه تحصیل در هنرستان، موجب اشتغال مطلوب پس از فارغ‌التحصیلی شده است، می‌گوید: 94 درصد هنرجویان ما که در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای موفق به کسب فوق دیپلم شده‌اند، جذب بازار کار شده‌اند که رقم قابل‌توجهی است.
وی می‌افزاید: هنرجویانی که در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در مقطعی از هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند از طریق کنکور فنی و حرفه‌ای در رشته‌های تربیت بدنی، حسابداری، مکانیک، کامپیوتر و الکتروتکنیک وارد دانشگاه شده و درس خود را ادامه دهند. برای سایر رشته‌ها نیاز به شرکت در کنکور نیست و هنرجویان می‌توانند بر اساس معدل و سوابق تحصیلی خود اقدام به اتخاب رشته- شهر کنند.
علیرضاپور تغییر نگرش والدین را برای تحصیل فرزندان خود در هنرستان‌ها مطلوب توصیف کرده و بیان می‌کند: حدود 467 هنرستان در استان وجود دارد که 157 هنرستان فنی و حرفه‌ای و 310 هنرستان، کار و دانش است و هنرجویان ما در 33 رشته فنی و حرفه‌ای و 84 رشته کار و دانش در آنها مشغول به تحصیل هستند.
وی در پایان بر این امر تأکید داشت که مسئولان و خیران با سرمایه‌گذاری در هنرستان‌ها در واقع در جهت تقویت اشتغال جامعه و در پی آن افزایش میل به تشکیل خانواده، فرزندآوری، کاهش آسیب‌های اجتماعی و... سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی