[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

سریع‌ترین خودروی فرمول یک خودران جهان به دبی می‌رود، روزنامه شیراز نوین

خودروی مسابقه‌ خودرانی که می‌تواند با سرعت ۱۸۵ مایل در ساعت(۲۹۷ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند، سال آینده به پیست ابوظبی می‌رود.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از دیلی‌میل، خودرو دالارا سوپر فرمول اس‌اف ۲۳(Dallara Super Formula SF۲۳) با آخرین نسخه از هوش مصنوعی هدایت می‌شود و از رقبا سبقت می‌گیرد.
این خودرو در ماه آوریل سال آینده در مسابقه‌ای در پیست یاس مارینا در ابوظبی شرکت خواهد کرد.
آیا این خودرو می‌تواند آینده فرمول یک را رقم بزند؟
خودروی مسابقه‌ای‌ خودرانی که می‌تواند تا سرعت ۱۸۵ مایل در ساعت حرکت کند، قصد دارد روزی جایگزین لوئیس همیلتون و مکس ورشتاپن شود.
یک شرکت خودروساز ایتالیایی به تازگی از مدل بدون راننده خودرو مسابقه خود در کنفرانس فناوری Gitex در دبی و پیش از برگزاری اولین مسابقه اتومبیل‌رانی خودران در آوریل سال آینده در پیست یاس مارینا در ابوظبی رونمایی کرده است.
به‌جای تکیه بر مهارت تنها راننده، ۱۰ تیم از مهندسان برای طراحی هوشمندانه‌ترین الگوریتم برای شکست یکدیگر و دریافت جایزه ۱.۸۵ میلیون پوندی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
به گفته سازمان‌دهندگان مسابقه، به دلیل وجود موانع فناوری، مسابقات خودران قبلی تنها می‌توانستند حداکثر دو خودرو هم‌‌زمان داشته باشند.
سری جدید مسابقات A۲RL اولین سری خواهد بود که به چندین نفر اجازه رقابت می‌دهد؛ اگرچه مقامات هنوز مشخص نکرده‌اند که دقیقاً چه تعداد از آنها به مسائل ایمنی بستگی دارد.
خود خودروی ۶۹۰ کیلوگرمی مجهز به دوربین‌هایی است که اطراف خودرو را احاطه کرده‌اند، به همراه جی‌پی‌اس برای درک موقعیت آن در مسیر و حسگرهای رادار و لیدار(LiDAR) که می‌توانند موانع و ماشین‌های دیگر را شناسایی کرده و فاصله را تخمین بزنند؛ همه این موارد توسط رایانه‌ای کنترل می‌شود که روی صندلی راننده قرار گرفته است. نیازی به تیمی در اتاق کنترل برای نظارت بر سوخت، فشار و فرسودگی لاستیک نخواهد بود، زیرا این اطلاعات روی مانیتور درون خودرو پدیدار می‌شود.
سپس یک الگوریتم پیچیده تمام داده‌ها را فوراً می‌خواند و خودرو را به طور مستقل در مسیر می‌راند و یاد می‌گیرد که چگونه در هر دور سریع‌تر حرکت کند.
دکتر تام مک کارتی(Tom McCarthy)، مدیر اجرایی ASPIRE که این مسابقه را اجرا می‌کند، گفت که آنها هنوز به دلیل مسائل ایمنی خودرو را روی یک راننده انسانی آزمایش نکرده‌اند، اما احتمالاً رانندگان انسانی را شکست می‌دهد، زیرا زمان واکنش رایانه سریع‌تر است.
او گفت: اکنون تمرکز روی مهارت راننده نیست، بلکه موضوع مهم مربوط به فناوری، برنامه‌نویسی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی است که به این وسایل نقلیه اجازه می‌دهد در مسیرهای مسابقه‌ای پیچیده با سرعت‌های سرسام‌آور حرکت کنند.
به هر یک از ۱۰ تیم یک خودرو داده می‌شود و سپس از آنها دعوت می‌شود تا نرم‌افزار پشت آن را تغییر دهند تا آن را تا جایی که می‌توانند سریع کنند. دانشمندان چندین سال است که ماشین‌های مسابقه‌ای خودران را توسعه داده‌اند؛ اگرچه این اولین باری است که چندین نفر همزمان با هم رقابت می‌کنند.
در سال ۲۰۱۵، محققان دانشگاه استنفورد یک آئودی TTS به نام شلی طراحی کردند که می‌توانست به سرعت ۱۲۰ مایل در ساعت(۱۹۳ کیلومتر بر ساعت) برسد و یک راننده انسانی را در آزمایشی در عرض ۰.۴ ثانیه شکست دهد.
در همان سال اولین قهرمانی جهانی خودروهای خودران به نام Roborace راه‌اندازی شد و برای چندین فصل تا پایان سال گذشته ادامه یافت.
در سال ۲۰۱۹، یک خودروی خودران پس از رسیدن به سرعت ۱۷۵ مایل در ساعت(۲۸۱ کیلومتر بر ساعت)، رکورد جهانی گینس را در بخش سریع‌ترین خودروی خودران جهان ثبت کرد که ۱۰ مایل بر ساعت کندتر از خودروی مسابقه دالارا اس‌اف‌۲۳ است.
Aspire همچنین به دنبال این است که با استفاده از مسابقه A۲RL رانندگان را متقاعد کند که اتومبیل‌های خودران می‌توانند حتی در سرعت بالا ایمن باشند.
دکتر مک کارتی می‌گوید: اگر در بزرگراه باشید، ترجیح می‌دهید چه کسی خودرو را کنترل کند؟ خودتان یا رایانه‌ای با سرعت واکنش و مهارت لوئیس همیلتون؟

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی