[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مواد غذایی بسیار مفید برای سلامت قلب و عروق، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله عارضه‌هایی هستند که می‌توانند تأثیر غیرقابل انکاری بر روی امید به زندگی در جوامع مختلف بگذارند.
این بیماری‌ها در کنار عوامل دیگری همچون بیماری سرطان از جمله دلایل اصلی مرگ و میر در کشورهای مختلف هستند؛ این در حالی است که پایبندی به یک رژیم غذایی مناسب و متعادل می‌تواند سهم قابل‌توجهی در پیشگیری از این بیماری‌ها داشته باشد.
به گفته دانشمندان رژیم غذایی انسان بر روی عوامل مهمی مانند مانند فشارخون، میزان کلسترول خون، سطح تری‌گلیسرید و تورم و التهاب که در بیماری‌های قلبی و عروقی نقش بازی می‌کنند تأثیر می‌گذارد. 
در اینجا به برخی از مواد غذایی که مصرف آنها به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند اشاره شده است:
سبزیجات برگ‌دار و سبز
سبزیجات برگ‌دار و سبز مانند اسفناج، کلم برگ و کلم سبز به‌عنوان موادی غنی از نظر سطح ویتامین و مواد معدنی شناخته می‌شوند؛ این گروه از سبزیجات سرشار از ویتامین کا هستند که به حفاظت از عروق و بهبود انعقاد خون کمک می‌کند.
از سوی دیگر وجود نیترات‌های غذایی در سبزیجات برگ‌دار و سبز برای کاهش فشارخون و بهبود ضخامت عروق مفید است.
انجمن قلب آمریکا بر این باور است که مصرف سبزیجات برگ‌دار و سبز بیش از هر گروه از مواد غذایی دیگر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط است.
غلات سبوس‌دار
غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای، جو و گندم کامل برخلاف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده برای قلب و عروق مفید هستند. 
نتیجه چند تحقیق پزشکی مختلف نشان داده است افرادی که غلات سبوس‌دار مصرف می‌کنند در معرض خطر کمتری از نظر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. 
توت‌ها
انواع توت‌ها مانند توت‌فرنگی، زغال اخته، شاه‌توت و تمشک دارای گروهی از مواد مغذی هستند که نقش مهمی در سلامت قلب دارند.
این مواد غذایی می‌توانند هم به‌عنوان میان‌وعده غذایی و هم به‌عنوان دسر به توازن بیشتر در رژیم غذایی افراد کمک کنند. 
مصرف توت‌فرنگی، زغال اخته، شاه‌توت و تمشک می‌تواند به طور هم‌زمان بر روی چند عاملی که منجر به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند تأثیرگذار باشد. 
آووکادو
آووکادو از جمله خوراکی‌هایی است که مصرف آن به کاهش سطح کلسترول و بهبود عملکرد قلب و عروق کمک می‌کند.؛ دانشمندان بر این باور هستند که دو بار مصرف آووکادو در هفته می‌تواند تا ۱۶ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. 
مصرف آووکادو علاوه بر کاهش سطح کلسترول منجر به کنترل میزان تری‌گلیسرید و بهبود عملکرد عروق بدن نیز می‌شود.
آووکادو سرشار از پتاسیم، به‌عنوان ماده‌ غذایی حیاتی برای سلامت قلب است.
ماهی و روغن ماهی
ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی خال‌مخالی و ماهی ساردین به دلیل وجود «امگا ۳» به‌عنوان مواد غذایی مفید برای سلامت قلب و عروق شناخته می‌شوند. 
مصرف این گروه از ماهی‌ها در درازمدت به کاهش سطح کلسترول، تری‌گلیسرید، قند خون و فشارخون کمک می‌کند؛ دانشمندان بر این باور هستند که مصرف ماهی در درازمدت منجر به بهبود سلامت قلب، بهبود علائم افسردگی و افزایش امید به زندگی می‌شود.
مصرف روغن‌ماهی به کسانی که به هر دلیلی ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون مصرف نمی‌کنند در کسب «امگا ۳» کمک می‌کند.
گردو
گردو سرشار از برخی مواد معدنی مانند منیزیم است؛ بررسی‌ها نشان داده است که مصرف چند بار گردو در یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود. 
به گفته دانشمندان مصرف گردو به کاهش کلسترول خون، تنظیم فشارخون و کاهش خطر سکته قلبی و مغزی کمک می‌کند.
از دیگر مواد غذایی که مصرف آنها می‌تواند برای سلامت قلب و عروق مفید باشد، می‌توان به انواع لوبیا، بادام، تخم شربتی، تخم کتان، روغن دانه کنف، سیر، سویای سبز(ادامامه)، روغن زیتون و چای سبز اشاره کرد. 
کدام مواد غذایی برای سلامت قلب و عروق مضر هستند؟
فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس، ژامبون و بیکن به دلیل وجود نمک و مواد نگهدارنده برای قلب و عروق مضر هستند؛ این محصولات می‌توانند باعث افزایش فشارخون شوند. 
گوشت قرمز از دیگر مواد غذایی است که می‌تواند برای قلب و عروق مضر باشد؛ مصرف بیش از ۵۰۰ گرم گوشت قرمز در هفته توصیه نمی‌شود. 
کیک‌ها و شیرینی‌ها که اغلب سرشار از چربی‌های مضر و قند زیاد هستند نیز برای سلامت قلب و عروق مضر هستند؛ با این حال تنها مصرف افراطی و طولانی‌مدت این خوراکی‌هاست که می‌تواند برای قلب و عروق بدن مشکل ایجاد کند. 
سیب‌زمینی سرخ‌کرده و دیگر مواد سرخ‌شده به دلیل چربی زیاد می‌توانند برای قلب و عروق مضر باشند؛ از سوی دیگر در بسیاری از موارد سیب‌زمینی‌های سرخ‌شده نمک زیادی دارند؛ نمک زیاد از آنجا که می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود برای قلب و عروق مضر است.
دانشمندان همچنین توصیه می‌کنند که افراد برای حفظ سلامت قلب و عروق خود در آشپزی به‌جای کَره از روغن زیتون استفاده کنند؛ مصرف زیاد کَره به دلیل وجود چربی‌های اشباع‌شده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی