[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تحقق دموکراسی شهری با شهرسازی تاکتیکال، روزنامه شیراز نوین

اشاره: دستاورد پروژه‌های محرومیت‌زدایی عمیق و ریشه‌دار است؛ ارمغان رویکرد محرومیت‌زدایی منحصر به آسفالت معابر، گسترش شبکه لوله‌گذاری، پیاده‌راه سازی و خدماتی از این‌دست نمی‌شود؛ بلکه در پرتو پروژه ‌ای فاخر محرومیت‌زدایی می‌توان کیفیت زندگی شهروندان، سرانه نشاط اجتماعی و مشارکت‌های مردمی را در جامعه افزایش داد و مهم‌تر از همه شجره طیبه انقلاب اسلامی را با تلاش جهادی و مدیریتی انقلابی تقویت کرد.
امروزه اهالی شریف شیراز در بافت قدیم محله پودونک تأثیر خدمات عمرانی هدفمند و هوشمند مبتنی بر تقویت مبانی دموکراسی شهری را حس می‌کنند و خدمات شهرداری با اخذ نظرات مردمی به مرحله اجرا درمی‌آید.
ایجاد و توسعه زیرساخت‌های شهری به همراه اجرای عملیات بازآفرینی و بهسازی در محله قدیم پودنک استقبال گسترده شهروندان را به همراه داشته و امروزه می‌توان از این رویکرد مدیریت شهری شیراز به‌عنوان الگویی فاخر در سطح کشور یاد کرد.
  گسترش عدالت‌محور خدمات و امکانات مدیریت شهری
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز و ناظر پارلمان شهری در منطقه 11 شهرداری شیراز بر گسترش عدالت‌محور خدمات و امکانات مدیریت شهری با تمرکز بر محلات حروم تأکید دارد.
دکتر سید ابراهیم حسینی با تأکید بر توسعه متوازن محلات با بهره‌گیری از آرای مردمی گفت: تلاش جهادی مدیریت شهری و مشارکت شهروندان به‌عنوان دو مؤلفه مهم برای توسعه و بالندگی شهر برشمرده می‌شود. وی با تأکید بر اصل مردم‌مداری در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی بیان کرد: طرح‌های عمرانی باید مبتنی بر نیاز شهر و شهروندان و با پشتوانه نظرات کارشناسی به مرحله اجرا درآیند.
  درک والای شهروندان از خدمات مدیریت شهری
رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به درک والای شهروندان از خدمات مدیریت شهری گفت: ارائه توضیح به مردم و ارج نهادن بر نظرات جامعه، مشارکت گسترده شهروندان و رونق پروژه‌های محرومیت‌زدایی را به دنبال دارد.
دکتر مریم حسینی مهم‌ترین رسالت مدیریت شهری را ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و رساندن شیراز به جایگاه شایسته سومین حرم اهل بیت(ع) توصیف کرد و افزود: استقبال آحاد مختلف جامعه از خدمات شهرداری شیراز در منطقه 11 نشان از موفقیت‌های مهندس فراشاییان و تیم سخت‌کوش این منطقه دارد.
او شیوه مدیریت شهری شهردار منطقه 11 شیراز را منسجم و راهگشا توصیف کرد و افزود: خوشحالی و نشاط مردم به همراه استقبال از پروژه‌ها نشان از درک والای جامعه نسبت به دریافت خدمات و حفظ و نگهداری امکانات شهری دارد.
نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری، نگاه شهردار منطقه 11 شیراز را تخصص‌محور ارزیابی کرد و بیان داشت: ارائه توضیح به مردم و ارج نهادن بر نظرات جامعه، مشارکت گسترده شهروندان و محرومیت‌زدایی را به دنبال دارد.
  خدمت‌رسانی براساس اجرای مبانی شهرسازی تاکتیکال
شهردار منطقه 11 شیراز از اجرای مبانی شهرسازی تاکتیکال به منظور اجرای مؤثر پروژه‌های محرومیت‌زدایی خبر داد.
مهندس علی فراشاییان با اشاره به اهمیت ارج نهادن بر نظرات جامعه اظهار داشت: شهرداری منطقه یازده متشکل از تعدادی زیادی از محلات محروم است که در قیاس با سایر مناطق کمتر برخوردار شیراز نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری دارند.
وی خاطرنشان کرد: اخذ نظرات مردمی در تعریف و اجرای پروژه‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رویکردها در پیشبرد طرح‌های عمرانی در منطقه 11 شهرداری شیراز برشمرده می‌شود؛ با اتخاذ این راهکار است که مدیریت شهری می‌تواند شهروندان را با خود همراه ساخته و میزان مشارکت‌های مردمی را ارتقا بخشد.
او با تأکید بر این موضوع که بنیان محرومیت‌زدایی بر مبنای بازگشت هویت اجتماعی استوار است، بیان داشت: ارائه خدمات محرومیت‌زدایی در محلات مبتنی بر ارائه خدمات عمرانی است و به موازات آن خدمات نرم نیز به جامعه ارائه می شود تا هویت اجتماعی تقویت گردد.
این مدیر ارشد شهرداری شیراز، از کم‌رنگ شدن هویت اجتماعی به‌عنوان یک آسیب فزاینده یاد کرد و گفت: شیراز دارای محلات دیرینه‌ای است که هر یک با برخورداری از ریش‌سفیدان و بزرگان دارای اصالت و هویت ارزشمندی هستند؛ در حالی که فقدان حضور این سرمایه‌های اجتماعی در محورهای جدید مشهود است و بسیاری از ساختارهای شهری نوظهور دارای هویت محله‌ای منسجم و شاخص انسان‌محوری نبوده و بر مبنای رویدادمحوری شکل یافته‌اند.
  شهرسازی تاکتیکال به یاری محلات محروم می‌آید
مهندس فراشاییان در بخش دیگری از سخنانش افزود: یکی از رویکردهای جدید دنیای امروز در حوزه عمران و معماری بر مبنای شهرسازی تاکتیکال تعریف می‌شود؛ در شهرسازی تاکتیکال بر مشارکت مردم در خلق فضاهای شهری با هزینه‌های کم و سرعت زیاد تأکید شده است؛ با اتخاذ این راهکار فضای کیفی محلات ارتقا یافته و شهروندان تلاش بیشتری برای حفظ، توسعه و نگهداری از فضای شهری نشان می‌دهند.
شهردار منطقه 11 شیراز برقراری دموکراسی در خلق فضاهای شهری را به‌عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت مدیریت شهری برشمرد و اظهار داشت: همان‌طور که در فضای سیاسی و اجتماعی به ایجاد فضایی باز برای تقویت گفتمان مردمی می‌اندیشیم، در حوزه شهرسازی نیز باید نظرات مردمی را ارج نهاد؛ بر همین اساس تیمی متشکل از شهرسازان، معماران، کارشناسان عمران و طیف‌های ختلفی از جامعه در شهرداری منطقه 11 شکل گرفته و با تمرکز بر اصل مسجدمحوری به فعالیت مشغول هستند.
  حضور مردم زمینه‌ساز رشد و توسعه است
این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که حضور مردم در فعالیت‌های اجتماعی زمینه‌ساز رشد و توسعه است، اظهار داشت: در ابتدا رویکرد برخورد نرم مداخله‌گرایانه را از مساجد به‌عنوان ارزنده‌ترین پایگاه‌های مردمی آغاز کردیم و عملیات بازآفرینی و بهسازی از مسجد محله آغاز شد؛ با اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه، اهالی محلات خواستار تداوم رویکردهای مشابه در سایر نقاط شدند و اجرای عملیات بهسازی و رنگ‌آمیزی دیوارها با تم اسلامی، رونق نهضت آسفالت و سایر نیازهای محلات در دستور کار قرار گرفت.
این مقام مسئول با تأکید بر این موضوع که به موازات بهسازی و زیباسازی محلات ازاجرای پروژه‌های زیرساختی غافل نیستیم نیز گفت: در حوزه خدمات زیرساختی، پروژه‌های مهمی در بافت قدیم محله پودنک اجرا شده است؛علاوه بر عملیات بازآفرینی و بهسازی که به آنها اشاره شد، پروژه لوله‌گذاری، آسفالت، پیاده‌راه سازی و تقویت روشنایی شهری با بهترین و مرغوب‌ترین مصالحی که در محلات لوکس شیراز استفاده می‌شود، در منطقه انجام شده است.
  بودجه محرومیت‌زدایی راهگشاست
او با تقدیر از ردیف اختصاص ردیف بودجه مناسب برای محرومیت‌زدایی گفت: تحول در محلات محروم نظیر محله قدیم پودونگ حاصل حمایت‌های شورای اسلامی شهر شیراز و به ویژه کمیته محرومیت‌زدایی و سرکار خانم دکتر حسینی است که از حیطه شعارگرایی وارد مرحله عمل‌گرایی و خدمت میدانی شده است.
مهندس فراشاییان با اعلام این خبر که عملیات محرومیت‌زدایی در بافت قدیم محله پودونک با رویکردی نوین و مبتنی بر دموکراسی شهری و اخذ نظرات شهروندان اجرایی می‌شود، گفت: شهرداری نسبت به رنگ‌آمیزی فضای شهری در بخش‌هایی از این منطقه اقدام کرد و در پی آن کسبه نسبت به یکسان‌سازی تابلو مغازه‌ها همت کردند که این مورد یکی از مثال‌های موفقیت‌آمیز شهرسازی تاکتیکال است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که در روند اجرای جزئیات هم از مردم نظرسنجی می‌شود، بیان داشت: در زمان رنگ‌آمیزی دیوارها نظرات شهروندان در دستور کار قرار گرفت و بعد از جمع‌بندی لازم به رنگی رسیدیم که اجماع محله بر آن استوار بود؛ در نهایت با رویکرد رفیع اسلامی نظیر خطوط اسلیمی به مرحله اجرا درآمد.
شهردار منطقه 11 شیراز با تأکید بر این موضوع که در روند بازآفرینی و بهسازی هویت مسجد و محله تغییری نمی‌کند، اظهار داشت: با بهره‌گیری از دانش شهرسازی تاکتیکال، مداخله نرم در بازآفرینی یک محله را آغاز کردیم و پس از ثبت بازخوردها به محلات دیگر خواهیم رفت.
  اخذ خواسته‌های مردمی در فرآیند محرومیت‌زدایی
مهندس فراشاییان در بخش دیگری از سخنانش افزود: شهرسازی تاکتیکال بر مبنای عدالت اجتماعی محل سکونت استوار است. طی سالیان گذشته مداخله‌هایی در محلات صورت گرفته که بعضاً ناموفق بوده است؛ برای مثال در زمان اجرای پارک‌های محله‌ای از مردم نظرسنجی نکردیم که به چه امکاناتی نیاز دارند و این امر سبب شده است تا جامعه در راستای حفظ و نگهداری از آنها آنچنان که باید عمل نکرده و برخی از پارک‌های محله‌ای با استقبال شهروندان روبه‌رو نشدند.
او با تأکید بر این موضوع که در خلق فضاهای شهری باید با نگاه کارشناسی و بهره‌مندی از آرای مردمی به میدان عمل آمد، بیان داشت: در پارک‌های محله‌ای که خانواده‌ها از آن استقبال نکنند شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری خواهیم بود.
وی تأکید کرد: اخذ خواسته‌های مردمی در فرآیند محرومیت‌زدایی به‌عنوان یک اصل برشمرده می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه عمل‌گرایی شعارها استقبال شهروندان را به دنبال دارد، اظهار داشت: راه‌اندازی برنامه‌های سه‌شنبه مهدوی، ارائه میزهای خدمت در محلات محروم، برنامه‌ریزی برای پیاده‌روی در محلات و رویدادهایی از این‌دست با استقبال گسترده شهروندان روبه‌رو شده و مشارکت گسترده آنها را به همراه دارد.
به گفته مهندس فراشاییان، اجرای عملیات محرومیت‌زدایی در محله قدیم پودنک می‌تواند به‌عنوان یک الگوی فاخر کشوری با عملکرد نرم مجموعه شهرداری شیراز مطرح شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی