[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سامان ژئوپارک هایقر در بستر انتظار ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: تنگه هایقر از اعجاب‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی در سطح استانی، ملی و حتی جهانی است که امسال به ثبت ملی رسیده است و می‌تواند یکی از ژئوپارک‌های ایران باشد.
دره گرند کانوین در ایالت خشک آریزونا، یکی از مقصدهای هیجانی طبیعت‌گردی است و نمونه چنین دره‌ای در این ایالت، تنها در استان فارس برای گردشگری طبیعی وجود دارد که جایی نیست جز تنگه هایقر در نزدیکی فیروزآباد.
تنگه هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان فیروزآباد و بعد از روستای رودبال قرار دارد که طول آن حدود 8 کیلومتر است و رودخانه قره آقاج در بستر آن جریان دارد.
عملکرد زمین در این بخش از رشته‌کوه زاگرس تاقدیس‌هاى زیادى پدید آورده که تنگ هایقر یک برش در پهناى تاقدیس است که نخست، عملکرد زمین ساخت آن را پدید آورده و سپس فرسایش آب آن را گسترش داده و ژرف کرده است؛ دیواره‌هاى بلند دره، رودخانه پرآب جارى در کف آن و پژواک صداى پرندگان، منطقه‌اى کم‌نظیر پدید آورده که بسترى ارزشمند براى گردشگرى طبیعت به شمار مى‌رود.
عمق گرند کانیون در فارس(تنگه هایقر) حدود چهارصد و شصت متر برآورد شده و فضایی شگفت‌انگیز در دل طبیعت خشک منطقه را به تصویر می‌کشد؛ دیواره‌های تنگه هایقر فارس همچون گرند کانیون آریزونا با نقش و نگارهایی که ناشی از فرسایش است، جذابیت خاصی را به وجود آورده است.
 تنگه‌ای که میدان جنگ بود
تنگه هایقر در استان فارس که امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌رود در گذشته میدان جنگ بوده؛ در گذشته دلیران قشقایی، سربازان انگلیسی را که به خاک ایران تجاوز کرده بودند در دره هایقر به شکست واداشتند. تنگه هایقِر فیروزآباد فارس یکی از نمادهای مقاومت استان فارس در برابر بیگانگان است که با گفتن «هایقِر» به معنای مُردن توسط دلیران قشقایی فریاد پیروزی را به گوش مردم رساندند.
هایقر در لغت به معنای «مُردن» است، زمانی که جنگجویان قشقایی موفق به از پای در آوردن سربازان انگلیسی می‌شدند، فریاد هایقر سر می‌دادند تا همرزم‌هایشان از این واقعه مطلع شوند.
 سفری به تنگه مردان قشقایی در نزدیکی فیروزآباد
برای بازدید از تنگه هایقر باید به شهرستان فیروزآباد بروید؛ این تنگه زیبا در ۳۵ کیلومتری جنوب فیروزآباد قرار دارد و رودخانه قره آقاج از میان آن می گذرد؛ عمق این دره به ۴۵۰ متر و طول آن به ۸ تا ۱۴ کیلومتر می‌رسد.
 سرمایه گذاری در گردشگری هیجانی در تنگه هایقر
سید عزت الله ضرغامی، وزیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفری که بهار امسال به استان فارس داشت از تنگه هایقر بازید کرد و بر این مهم تأکید داشت که این تنگه برای گردشگری هیجانی مکان و فرصت خوب در سطح دنیاست؛ در جهان بی نظیر است که باید برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در این منطقه اقدام شود.
وی همچنین تأکید کرده بود که تنگه هایقر یک جاذبه گردشگری طبیعی است که باید به‌عنوان یک فرصت ویژه در حوزه گردشگری مورد توجه ویژه قرار بگیرد و باید در معرفی این منطقه زیبای طبیعی منحصر به فرد اقدام کنیم. او تصریح کرد که در این منطقه برای اجرای اقدامات گردشگری از آسانسورهای شیشه‌ای تا مسیرهای پیاده‌روی با جذب سرمایه‌گذار باید اقدام شود و ایمنی جاده منتهی به این تنگه هم باید افزایش یابد.
تنگه هایقر یک جاذبه ملی و حتی جهانی است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر تنگه هایقر به‌عنوان یک جاذبه ویژه در گردشگری طبیعی می‌گوید: تنگه هایقر می‌تواند یکی از ژئوپارک‌های ایران باشد.
سید مؤید محسن‌نژاد ادامه می‌دهد: فارس دارای جاذبه‌های متعدد بی‌نظیری در حوزه گردشگری است و ثبت ملی این جاذبه‌ها در معرفی هرچه بهتر و مؤثر آنها در حوزه گردشگری اثربخش خواهد بود.
او از ثبت ملی تنگه هایقر فارس خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: تنگه هایقر در استان فارس، شهرستان فیروزآباد، بخش مرکزی و ۲۵ کیلومتری جنوب فیروزآباد واقع شده است که امسال به شماره ۱۱۷۷ به ثبت ملی رسیده است.
محسن‌نژاد همچنین تنگه هایقر را از اعجاب‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی در سطح استانی، ملی و حتی جهانی عنوان کرده و می‌گوید: تنگه هایقر دارای چشم‌انداز شگفت‌انگیزی برای طبیعت‌گردان است و برخورداری از دیواره‌های بلند و جریان داشتن آب رودخانه قره آج در آن از ویژگی‌های ویژه تنگه به شمار می‌رود.
او با اشاره به پوشش‌های گیاهی اطراف این تنگه هم ادامه می‌دهد: در اطراف تنگه شاهد سبزه‌های کم‌قد هستیم و وجود دیواره‌های صخره‌ای دره در اثر فرسایش که حالت پلکانی بسیار ریزی ایجاد کرده به زیبایی تنگه افزوده است.
 تنگه‌ای برای کوهنوردی
اگر قصد دارید به تنگه هایقر بروید توصیه ما به شما این است که برای عبور از دیواره‌های زاگرس و رسیدن به این تنگه، نیاز به داشتن راهنما و تجهیزات کامل دارید؛ رسیدن به پایین دره ۲ ساعت به طول می‌انجامد؛ پس رفتن به این دره برای کوهنوردان یک جاذبه خوب به شمار می‌رود.
اگر می‌خواهید مدت طولانی در این دره بمانید می‌توانید برای اقامت به شهرستان فیروزآباد که در ۳۵ کیلومتری هایقر قرار دارد و یا روستاهای اطراف تنگه بروید.
در اوخر زمستان و اوایل فصل بهار تنگه هایقر شرایط مساعدتری برای سفر دارد و اگر هم برای تفریح در آب رودخانه قصد سفر داشته باشید، بهتر است که تابستان به تنگه هایقر بروید.
برای سفر به این تنگه به امکانات و مهارت لازم نیاز دارید و برای رسیدن به درون تنگه حدود ۲ ساعت پیاده‌روی نیاز است که بدون تجهیزات لازم و راهنما کار آسانی نخواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی