[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خوشبختی شیراز در اقلیم گردشگری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

///اشاره:
کلان‌شهر شیراز تشنه آبادگری است. بسیاری از ظرفیت‌های سومین حرم اهل بیت(ع) و پایتخت فرهنگی، از مسیر توسعه برای سال‌های متمادی بازماندند و نتیجه کار چنان شده است که شهرراز در بسیاری از حوزه‌ها حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشد. از حوزه فرهنگ و هنر که آغاز کنیم، سقف بسیاری از سینماهای نوستالژی شهر از عرش به فرش آمده و اگر پردیس‌های نوظهور نبود، سرانه صندلی‌های سینما با محروم‌ترین نقاط کشور برابری می‌کرد. در حوزه اقتصادی نیز با کاستی‌های زیادی مواجه هستیم که دلخوشی به عنوان قطب کشاورزی بسیاری از حوزه‌ها را از شیراز و فارس گرفته است. به سیاست که می‌رسیم، سیاست‌مداران فارسی از برش کافی در آوردگاه‌های کشوری برخوردار نیستند و هنوز هزار اعتبار نگرفته و عقیم‌مانده وجود دارد که ریشه در کم‌کاری‌های دهه‌های اخیر دارد. اما از همه وخیم‌تر، حوزه گردشگری است که همان زیرساخت‌های کهنه هم با گذشت دوران از میان رفته‌اند. با درک این ماجرا بود که مجموعه مدیریت شهری با در دست داشتن نسخه سرمایه‌گذاری وارد میدان عمل شده و گام‌های استواری در راستای گسترش زیرساخت‌های گردشگری برداشته است. پس از آغاز عملیات اجرایی پارک آبی و پروژه آکواریوم، اینک نوبت به دو پروژه مهم در عرصه گردشگری رسیده است. در نظر داشته باشیم که دستاورد اجرایی چنین پروژه‌هایی منحصر به رونق اقتصاد توریسم و نشاط‌افزایی نیست؛ بلکه به واسطه پروژه‌های نرم می‌توان آستانه تاب‌آوری جامعه را تقویت ساخت و به روح جامعه امید و امیدواری تزریق کرد. در همین رابطه، گروه گزارش شیرازنوین نگاهی بر واپسین پروژه‌های حوزه گردشگری شهرداری داشته که با حمایت شورای اسلامی شهر به بهره‌برداری می‌رسند.
 انعقاد تفاهم‌نامه باغ پرندگان و سرزمین برفی
شهردار شیراز گفت: باغ پرندگان و سرزمین برفی این کلان‌شهر به‌منظور تقویت زیرساخت‌های گردشگری احداث می‌شوند. محمدحسن اسدی در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه باغ پرندگان و سرزمین برفی در شهر شیراز که سرمایه‌گذاری از کشور ترکیه و رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز نیز حضور داشتند، با بیان اینکه این کلان‌شهر یکی از قطب‌های گردشگری ایران است، اظهار کرد: باید زیرساخت‌های گردشگری در سطح کلان تقویت شوند. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز با بیان اینکه شهرداری در تقویت زیرساخت‌های گردشگری، اقدامات بسیار موفقی داشته است‌، گفت: همایش‌های بین‌المللی توسعه سرمایه‌گذاری در شهر شیراز به میزبانی شهرداری این کلان‌شهر منجر به عقد قراردادهای مختلف از جمله احداث آکواریوم در شهر شیراز شد. شهردار کلان‌شهر شیراز اعلام کرد: کار عملیات اجرایی پروژه آکواریوم از اوایل سال جاری آغاز شده و کار طبق برنامه زمان‌بندی به‌خوبی پیش می‌رود‌. او در ادامه گفت: برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری شیراز، مذاکراتی با سرمایه‌گذاران در داخل و خارج از کشور انجام گرفته و پس از بررسی‌ ابعاد مختلف بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاران، موفق به عقد تفاهم‌نامه احداث باغ پرندگان و سرزمین برفی در شیراز، با یک گروه سرمایه‌گذار از کشور ترکیه‌ شده‌ایم.
 رونق گردشگری در شیراز جنت‌طراز
اسدی بیان کرد: باغ پرندگان و سرزمین برفی، ۲ پروژه بسیار جذاب هستند که شهر جنت‌طراز شیراز، به عنوان یک قطب گردشگری به آن نیاز دارد و می‌تواند جواب‌گوی این قطب باشد. شهردار شیراز در خصوص تفاهم‌نامه احداث باغ پرندگان و سرزمین برفی به عنوان یک کار مشارکتی گفت: پروانه و احداث بخشی از ساختمان به عهده شهرداری شیراز و تأسیسات مربوطه، بخش دیگر ساختمان و بهره‌برداری بر عهده طرف مقابل است. اسدی اظهار امیدواری کرد که بنا به تفاهم به وجود آمده، بتوانیم با سرعت کار را پیش برده و پس از عقد قرارداد، ظرف دو سال آینده شاهد اجرا و بهره‌برداری این پروژه‌ها در شهر شیراز باشیم. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز در خصوص تله‌کابین و شهربازی بزرگ هم که دو زیرساخت‌ بزرگ گردشگری این کلان‌شهر هستند، بیان کرد: امید است بتوانیم به‌سرعت پیش برویم و به نتایج مطلوبی دست یابیم.
 قدردانی از پشتیبانی شورا از شهرداری شیراز
در ادامه‌ رایزنی‌های تیم اقتصادی شهرداری شیراز با هیئت سرمایه‌گذاری کشور ترکیه، جلسات فشرده‌ای با حضور رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر، معاون مالی و اقتصادی شهرداری و رئیس و کارشناسان سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و هیئت ترکیه‌ای برگزار شد. رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: طی دو سال گذشته، رویکرد شورای اسلامی شهر به‌عنوان یک نهاد نظارتی، همراهی، همدلی و پشتیبانی از مجموعه شهرداری شیراز در پیشبرد اهداف سرمایه‌گذاری بوده است و امروز شاهد به بار نشستن این همدلی هستیم. علیرضا اسکندری اظهار کرد: امضای تفاهم‌نامه احداث مجموعه تفریحی‌گردشگری باغ پرندگان و شهر برفی در شیراز، نتیجه یک سال تلاش و پیگیری‌های مجدانه مجموعه شهرداری برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، جلب اعتماد و رضایت آنها و انجام فرایندهای کاری به کوتاه‌ترین شکل، در سریع‌ترین زمان و با بیشترین همکاری بوده است. معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز اظهار کرد: این کلان‌شهر نسبت به دیگر شهرهای کشور، ظرفیت گسترده‌ای برای اجرای پروژه‌های بزرگ و شاخص دارد. حمیدرضا اسماعیلی گفت: اجرای پروژه‌های گردشگری از طریق مشارکت با سرمایه‌گذار از جمله شهر برفی، علاوه بر تأمین مطالبات شهروندان، می‌تواند زمینه را برای حضور حداکثری گردشگران در شیراز، به‌ویژه از شهرها و استان‌های جنوبی کشور فراهم کند که خود، حرکتی جدی در راستای رونق اقتصادی و تحقق توسعه پایدار شهر است. او بیان کرد: مجموعه مدیریت شهری شیراز، طی دو سال گذشته عزم خود را در جهت جذب سرمایه‌گذار و رضایت خاطر آنها در فرایند سرمایه‌گذاری جزم کرده است که ساخت پروژه آکواریوم شیراز با مشارکت هیئت سرمایه‌گذاری کشور ترکیه و حضور مجدد آنها و تمایل برای مشارکت دوباره با شهرداری شیراز و اجرای سه پروژه‌ سرمایه‌گذاری دیگر، بیانگر موفقیت تلاش‌های مدیریت شهری است.
 تسهیلگری مدیریت شهری شیراز برای سرمایه‌گذاران
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز گفت: ایجاد فضاهای جدید گردشگری و تقویت زیرساخت‌های شهر برای تأمین نیازهای شهروندان شیرازی و همچنین افزایش حضور گردشگران در شیراز، اولویت مجموعه مدیریت شهری برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.
هومان معصومی بیان کرد: در این راستا هرگونه همکاری و همراهی را با هیئت سرمایه‌گذاری انجام خواهیم داد تا فرایند این مشارکت، کوتاه‌تر و رضایت‌بخش‌تر شود. نماینده شرکت سرمایه‌گذاری ترکیه در نشست با تیم اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز نیز بیان کرد: از اولین برخوردهای کاری با مجموعه مدیریت شهری شیراز، متوجه شدیم که این شهرداری از چابک‌ترین مجموعه‌ها در میان تجربه‌های پیشینمان با دیگر شهرها هستند و اشتیاق آنها برای پیشبرد سریع‌ امور برایمان ارزشمند و حائز اهمیت بود.
 احداث بزرگ‌ترین آکواریوم ایران در شیراز
احمد تونجل گفت: پس از به نتیجه رسیدن قرارداد آکواریوم شیراز که اگرچه چهارمین آکواریوم ایران است، اما بزرگ‌ترین آنها خواهد بود، بسته‌های پیشنهادی سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری و ظرفیت‌های شیراز را برای اجرای پروژه‌های گردشگری بررسی کردیم و در نهایت به سه طرح باغ پرندگان، شهر برفی و بوستان کودک رسیدیم که امیدواریم این تجربه‌ها نیز مانند آکواریوم، خوشایند و ماندگار باشد. بنا بر این گزارش، این جلسات، مسائل فنی، روش‌های مالی و نحوه اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری باغ پرندگان، شهر برفی و شهر بازی که قرار است با رویکرد گردشگری در شیراز احداث شوند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که این رایزنی‌ها در نهایت نیز منجر به امضای تفاهم‌نامه احداث پروژه‌های باغ پرندگان، شهر برفی و پارک کودک شد.
 پارک آبی بر مدار سازندگی
در همین راستا، معاون شهردار شیراز در گفت‌وگو با شیرازنوین با اعلام خبری مسرت‌بخش، نوید بهره‌برداری از اولین پارک آبی شیراز و بزرگ‌ترین، مجهزترین و پرجاذبه‌ترین دهکده آبی ایران را در سال 1404 می‌دهد. دکتر محمد امین بر این باور است که پروژه‌های تفریحی نقش ارزنده‌ای در ایجاد مقاصد گردشگری جدید و پویایی اقتصاد توریسم ایفا می‌کنند. مشروح این گفت‌وگو را در حالی می‌خوانید که عملیات احداث پارک آبی شیراز با تمامی توان در حال اجراست.معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از رونق عملیات عمرانی در پارک آبی شیراز خبر داد. دکتر محمد امین با اشاره به این موضوع که در حوزه زیرساخت‌هایی نظیر پل‌ها و تقاطع‌ها به سطح قابل‌قبولی رسیده‌ایم، اظهار داشت: کلان‌شهر شیراز دارای رویکرد گردشگری است و پروژه‌های تفریحی‌گردشگری نقش ارزنده‌ای در ایجاد جذابیت‌های جدید و پویایی اقتصاد توریسم ایفا می‌کنند.او در همین رابطه افزود: پارک‌های آبی در بسیاری از مقاصد گردشگری جهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد تفریح، سرگرمی و ورزش برشمرده می‌شود و این در حالی است که شهروندان شیرازی نیز از چنین پروژه‌هایی استقبال همه‌جانبه‌ای به عمل می‌آورند. وی با آسیب‌شناسی چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارند، خاطرنشان کرد: خلأ پارک آبی در حالی در شیراز محسوس است که این پروژه سال‌ها پیش در شهرهای اصفهان، مشهد، کیش و سایر شهرهای مهم ایران توسط بخش خصوصی افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده بود. این مقام مسئول با اشاره به چالش‌هایی که در این حوزه به وجود آمده، اظهار داشت: از اواسط دهه نود صنعت تفریحات آبی با سود اندکی روبه‌رو شد و به دنبال افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، توجیه اقتصادی چنین پروژه‌هایی کاهش یافت؛ به همین دلیل بخش خصوصی همانند گذشته به حوزه احداث پارک‌های آبی وارد نشد. دکتر امین با اشاره به مشخصاتی از پروژه پارک آبی شیراز که در ابتدای بلوار حسینی‌الهاشمی در حال احداث است، بیان کرد: این پروژه در فضایی به مساحت 5 هکتار در حال احداث است و ارزش ریالی آن بیش از سه‌هزار میلیارد تومان بوده که سهم سازه و تجهیزات آن در حدود 2300 میلیارد تومان ارزیابی می‌شود. معاون شهردار شیراز، زیربنای این پارک آبی را بیش از 62 هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: این پروژه با ارتفاع سازه 28 متر عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده کشور را به خود اختصاص می‌دهد و برای چهارفصل سال آمادگی میزبانی از شهروندان و گردشگران را دارد.
 احداث بهترین پارک آبی ایران در شیراز
وی از تجهیز پارک آبی شیراز با بهترین و به‌روزترین امکانات تفریحات آبی خبر داد و گفت: در این مجموعه تعداد 20 تفریح آبی به همراه زیرساخت‌هایی نظیر مرکز خرید، رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ و سایر امکانات حوزه گردشگری و تفریحی طراحی و ایجاد خواهد شد. امین در بخش دیگری از سخنانش ظرفیت‌های پارک آبی شیراز را در کشور و منطقه بی‌نظیر خواند و اظهار کرد: این پروژه بر اساس قرارداد مشارکتی منعقد شده که سهم شهرداری شیراز در این قرارداد60 درصد است. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با ارائه پیشینه‌ای از احداث پارک آبی شیراز افزود: طرح و جانمایی اولیه این پروژه به سال‌های 93 تا 95 بازمی‌گردد و در سال 1399 کلنگ عملیات اجرایی آن بر زمین خورد؛ پس از آن عملیات اجرایی پروژه به دلایلی متوقف شد و دلیل آن مربوط به بازنگری در مفاد قرارداد مشارکتی، لزوم بازبینی طرح‌های مطالعاتی، الزام ایمن‌سازی مسیر در برابر سیلاب و رانش احتمالی زمین و مواردی از این‌ دست بود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی