[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

باکتری خطرناکی که داخل ماشین ظرف‌شویی رشد می کند، روزنامه شیراز نوین

بی‌شک ماشین ظرف‌شویی تمام ظروف شما را بدون کوچکترین لکی می‌شوید، ولی این وسیله می‌تواند عامل بروز بلایی در سلامتی شود.
به گزارش نمناک، بدون شک، بیشتر خانم‌ها اعتقاد دارند که ماشین ظرف‌شویی تمامی ظروف را بدون کوچکترین اثری از چربی و دلایل دیگر پاک می‌کند و توانایی پاک‌سازی کامل ظروف را بدون حتی کوچکترین نشانه‌ای از چربی و آلودگی دارد و پس از شست‌وشو، ظروف دیگر هیچ میکروبی نخواهند داشت، ولی واقعیت این است که این ادعا درست نیست. میکروب‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها ممکن است در هر نقطه‌ای حضور داشته باشند و این «هر نقطه» شامل بدن انسان نیز می‌شود؛ بنابراین، اصلاً تعجب‌آور نیست که متوجه شویم وسایل آشپزخانه نیز یکی از میزبان‌های این میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. با ما در این بخش همراه شوید تا حقیقت مهمی را درباره باکتری ماشین ظرف‌شویی بدانید.
تولید باکتری داخل ماشین ظرف‌شویی 
کارشناسان هشدار داده‌اند که در داخل ماشین ظرف‌شویی، نوسانات متناوبی در شرایط محیطی رخ می‌دهد؛ این نوسانات شامل تغییرات رطوبت به خشکی، دما به دمای بالا و پایین، افزایش و کاهش اسیدیته محیط است. از طرف دیگر، وجود مقداری از باقی‌مانده‌های غذا در این دستگاه می‌تواند محیط مناسبی برای رشد برخی از باکتری‌ها فراهم کند.
محققان دانشگاه «لیوبلیجانا» در اسلونی اعلام کردند که براساس تحقیقات اخیر خود، ماشین ظرف‌شویی مکانی مناسب برای رشد باکتری‌هایی نظیر سودوموناس، اسچریشیا و آسینه تو باکتر است که همه این باکتری‌ها دارای پاتوژن‌هایی هستند و به طور عادی برای افراد با سیستم ایمنی قوی بی‌خطر به نظر می‌آیند، اما برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، ممکن است منجر به عفونت شوند.
نتایج نشان می‌دهد که بسیاری از ماشین‌های ظرف‌شویی باکتری‌هایی از جمله اشریشیا را حاوی هستند که شامل گونه‌هایی نظیر E.coli بوده و می‌توانند علت مسمومیت غذایی در انسان شوند. محققان توصیه می‌کنند که افراد باید قبل و پس از هر استفاده، ماشین ظرف‌شویی خود را به دقت تمیز کنند. این نتایج در مجله «Applied and Environmental Microbiology» منتشر شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی