[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرز تهیه میرزا قاسمی ، روزنامه شیراز نوین

میرزا قاسمی یکی از غذاهای اصیل و بسیار محبوب استان گیلان است که به دلیل طعم خوش‌مزه و خاصی که به خاطر بادمجان کباب‌شده دارد در تمام شهرهای ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه میرزا قاسمی در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای 4 نفر
بادمجان: ۶ عدد متوسط
گوجه‌فرنگی: ۲ عدد متوسط
تخم‌مرغ: ۲ عدد
سیر: ۴ حبه
رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
روغن و زردچوبه: به اندازه کافی
نمک و فلفل‌سیاه: به اندازه کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه میرزا قاسمی مجلسی ابتدا باید بادمجان‌ها را کباب کنیم؛ برای این منظور می‌توانیم از شعله اجاق گاز یا منقل ذغال استفاده کنیم. باید بادمجان‌ها را به خوبی کباب کنیم؛ به حدی که پوست بادمجان‌ها به طور کامل بسوزد.
 مرحله دوم
البته اگر طعم دودی بادمجان کبابی را دوست ندارید، می‌توانید بادمجان‌ها را به صورت آب‌پز بپزید. پس از اینکه کباب کردن بادمجان‌ها به پایان رسید اجازه می‌دهیم کمی سرد شوند؛ سپس پوستشان را به آرامی جدا می‌کنیم.
 مرحله سوم
پس از اینکه بادمجان‌ها را پوست گرفتیم در یک کاسه بزرگ می‌ریزیم؛ سپس آنها را با گوشت‌کوب به طور کامل له می‌کنیم تا بافتشان از هم جدا شود. در ادامه بادمجان ‌ا را کنار می‌گذاریم و گوجه‌فرنگی‌ها را آماده می‌کنیم.
 مرحله چهارم
گوجه‌فرنگی‌ها را به مدت ۵ دقیقه در یک قابلمه حاوی آب جوش قرار می‌دهیم تا پوستشان به راحتی جدا شود؛ پس از گذشت ۵ دقیقه گوجه‌فرنگی‌ها را از آب جوش خارج می‌کنیم و پس از اینکه کمی سرد شدند پوستشان را به راحتی جدا می‌کنیم.
 مرحله پنجم
یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن اضافه می‌کنیم. در ادامه سیرها را رنده می‌کنیم و در روغن کمی تفت می‌دهیم تا نرم و سبک شوند. حالا مقداری زردچوبه به سیر اضافه کرده و خوب تفت می‌دهیم تا سیر با زردچوبه یک‌دست شود.
 مرحله ششم
در این مرحله بادمجان‌ها را اضافه می‌کنیم و حدود ۲۰ دقیقه تفت می‌دهیم ، سپس گوجه‌فرنگی‌ها را به صورت خیلی ریز یا رنده‌شده به تابه اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم تا آب اضافی گوجه‌فرنگی‌ها تبخیر شود و میرزا قاسمی به روغن بیفتد.
 مرحله هفتم
اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی به میرزا قاسمی اختیاری است، اما اگر می‌خواهید میرزا قاسمی طعم و رنگ بهتری داشته باشد، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی نیز در این مرحله به میرزا قاسمی اضافه کنید؛ رب گوجه‌فرنگی را خوب تفت دهید تا کاملاً سرخ شود.
 مرحله هشتم
در این مرحله مواد میرزا قاسمی را یک سمت تابه جمع می‌کنیم سپس تخم‌مرغ‌ها را در قسمت خالی تابه می‌شکنیم و پس از اینکه به خوبی پختند با دیگر مواد میرزا قاسمی مخلوط می‌کنیم تا کاملاً با دیگر مواد یک‌دست شوند.
 مرحله نهم
در آخر نمک و فلفل‌سیاه میرزا قاسمی را اندازه کنید و اجازه دهید کمی جا بیفتد. برای تزیین میرزا قاسمی می‌توانید یک عدد تخم‌مرغ را در یک تابه جداگانه در یک قالب گرد بپزید؛ سپس بعد از اینکه میرزا قاسمی را در بشقاب کشیدید، تخم‌مرغ نیمروشده را روی میرزا قاسمی قرار دهید.

 نکات کلیدی
کباب کردن بادمجان
اگر می ‌واهید بادمجان شما طعم دودی داشته باشد حتماً بادمجان‌ها را روی زغال یا شعله اجاق گاز کباب کنید، زیرا کباب کردن بادمجان‌ها در فر باعث می‌شود که بوی دودی نگیرند. رستوران‌های شمالی برای کباب بادمجان از منقل ذغال استفاده می‌کنند که طعم بسیار عالی به بادمجان می‌دهد.
درست است که محبوبیت میرزا قاسمی به دلیل طعم دودی بادمجان آن است، ولی افرادی هم هستند که به همین دلیل دودی بودن طعم بادمجان میرزا قاسمی را نمی‌پسندند؛ افرادی که طعم دودی بادمجان را دوست ندارند می‌توانند از فر برای کباب کردن بادمجان‌ها استفاده کنند تا بوی دودی نداشته باشد.
استفاده از رب گوجه‌فرنگی
بعصی آشپزها اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی به میرزا قاسمی را کاری اشتباه می‌دانند، زیرا بر این باورند که اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی طعم اصلی میرزا قاسمی را از بین می‌برد و باعث می‌شود میرزا قاسمی طعم رب گوجه‌فرنگی بگیرد.
البته رب گوجه‌فرنگی علاوه بر اینکه طعم بهتری به میرزا قاسمی می‌دهد، باعث می‌شود خوش‌رنگ‌تر نیز شود. شما هم در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه‌فرنگی را از دستور بالا حذف کنید.
طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو
در برخی شهرها برای تزیین میرزا قاسمی از مغز گردو هم استفاده می‌شود؛ در صورت تمایل می‌توانید برای تزیین و مجلسی‌تر کردن میرزا قاسمی خود پس از آنکه آن را در ظرف مورد نظرتان کشیدید با چند عدد مغز گردو آن را تزیین کنید.
تلخ شدن میرزا قاسمی
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با ذوق و شوق این غذای خوش‌مزه را درست کرده باشید و در زمان سرو متوجه شوید طعم غذا تلخ است. 
دلیل تلخ شدن میرزا قاسمی استفاده از بادمجان‌هایی است که دارای تخم هستند؛ اگر بادمجانی که استفاده می‌کنید دارای تخم هست، حتماً بعد از کباب کردن تخم‌های آن را جدا کرده و دور بریزید تا در پایان طعم میرزا قاسمی تلخ نشود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی