[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

مقابل نگاه واپس‌گرای غربی بایستید، روزنامه شیراز نوین

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: دانشجویان ضمن امیدوار بودن به آینده و تزریق حس امید به جامعه، مقابل نگاه واپس‌گرای غربی در دانشگاه‌ها بایستند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، اسماعیل قزل‌سفلی روز سه‌شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشکده علوم قرآنی شیراز افزود: در عرصه سیاسی کشور دو نوع نگاه به دانشگاه و دانشجو داریم که یکی نگاه انقلابی است که دانشگاه را مرکز نخبه‌پروری، پیشرفت و گسترش علم و تربیت مدیران آینده کشور می‌داند و همه پیشرفت‌های کشور را به دانشگاه ختم می‌کند.
وی ادامه داد: یک نوع نگاه هم، نگاه واپس‌گرا، غربی و غیرانقلابی است که دانشگاه را منفعل می‌خواهد و آن را مرکز آموزش مهره‌های غربی می‌داند.
او اظهار کرد: اینها از همه جهت ناامید هستند و نمی‌خواهند به دانشگاه نیز امید تزریق شود و به دنبال غالب شدن بی‌تفاوتی بر فضای دانشگاه و غیرسیاسی و غیرجنبشی شدن این مکان هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: این نوع نگاه به دانشگاه و دانشجو باعث شده که طی سال‌های اخیر در فعالیت‌های دانشجویی ضعف‌هایی داشته باشیم.
قزل‌سفلی افزود: جمهوری اسلامی هم به دانشگاه افتخار می‌کند و هم نسبت به آن دغدغه دارد.
او ادامه داد: وقتی دانشگاه امروز را در کشور با دانشگاه‌های رژیم گذشته مقایسه می‌کنیم، شاهد رشد چشمگیر کمی و کیفی دانشگاه‌ها و حرکت‌های علمی از جانب آنها هستیم؛ به نحوی که طی سال‌های پس از انقلاب، نخبگان برجسته‌ای در حوزه‌های علمی، فناوری و نظامی در دانشگاه‌ها تربیت شدند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، با اشاره به حضور دانش‌آموختگان دانشگاهی در عرصه‌های مدیریتی در دوران پس از انقلاب گفت: امروز نیز تیم مدیریتی متشکل از جوانان در ادارات و سازمان‌ها در حال شکل‌گیری است که همگی دانش‌آموختگان همین دانشگاه‌ها هستند.
قزل‌سفلی با اشاره به تقویت باورهای دینی در دانشگاه‌ها با حضور جوانان افزود: همه اینها از دلایلی است که جمهوری اسلامی به دانشگاه افتخار می‌کند؛ هرچند دغدغه فعالیت جریان واپس‌گرای غربی و غیرانقلابی در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد.
او ادامه داد: از آنجا که نظام جمهوری اسلامی همه مسائل کشور و نظام را درهم‌تنیده با دانشگاه می‌داند، در حوزه هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی توسط جریان واپس‌گرای غربی، دغدغه دارد.
وی اظهار کرد: هویت‌زدایی یا ایدئولوژی‌زدایی به معنای گرفتن تفکر ارزش و باورهای یک ملت است.
دشمن به‌دنبال ایجاد ناامیدی نسبت به آینده کشور است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: امروز در حوزه هویت‌زدایی، دشمن به دنبال تحقیر مبانی اندیشه‌ای و رویکردها و پیشرفت‌های کشور و ایجاد ناامیدی نسبت به آینده کشور و پشیمان‌سازی از وضعیت فعلی کشور است؛ یعنی می‌خواهد یک منظومه غیرانقلابی و غیردینی را حاکم کند.
قزل‌سفلی افزود: سند ۲۰۳۰ در بخش‌هایی به دنبال این بود که همین فضا را در مدارس ما دنبال کند تا ناامیدی و احساس بن‌بست بودن را به جوانان ما تزریق کند و این همان جریانی است که در برخی از متون ما هم ریشه دوانده، یعنی برخی متون دانشگاهی ما هم به این مباحث و رویکرد کمک می‌کند.
وی گفت: در شرایطی که دشمن در پی این است که با آرمان‌زدایی نسل جوان را نسبت به آینده کشور بی‌تفاوت کند، دانشجویان ما با هر دیدگاه فکری و سلیقه‌ای، وظیفه دارند در کنار درس، وارد فعالیت‌های دانشجویی شده و هرچه می‌توانند کانون و تشکل‌های مختلف ایجاد کنند؛ چراکه دانشگاه محل شنیدن همین مباحث است و مسئولان دانشگاه هم باید به رشد فعالیت‌های تشکلی و دانشجویی کمک کنند.
قزل‌سفلی، خواستار توجه دانشجویان به مسائل مختلف شهروندان استان و شهر و محیط پیرامون خودشان شد و افزود: دانشجو باید نسبت به مسائل مختلف حساسیت داشته باشد و روی مسائل اصلی کشور تمرکز کند، دغدغه‌ها و مشکلات مردم را ببینند و روی آن اندیشه‌ورزی کند که چگونه می‌توان ضمن استفاده از ظرفیت‌های علمی برای حل آنها، راهکارها را به صورت تخصصی و مسئله‌محور مطالبه‌گری کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی