[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

خانه مطبوعات، خانه رسانه‌‌هاست ، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- گروه خبر: 
نایب‌رئیس خانه مطبوعات استان فارس گفت: خانه مطبوعات اولین مرجع برای رسیدگی به مطالبات اصحاب رسانه و صدای آنهاست. فرزاد وثوقی در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه، با اشاره به سال تأسیس خانه مطبوعات اظهار داشت: اولین انتخابات خانه مطبوعات فارس در آبان‌ماه سال 1379 انجام شده است.
وثوقی با بیان اینکه اصحاب رسانه می‌توانند با مراجعه به سایت خانه مطبوعات اساسنامه این مرکز را دریافت و از شرح وظایف خانه مطبوعات اطلاع پیدا کنند، خاطرنشان کرد: اهداف، سال تأسیس، اطلاع از تعاونی‌ها، صندوق اعتباری حمایت، عضویت اطلاع از اعضای هئیت‌رئیسه و... در این اساسنامه ذکر شده است.
وی ادامه داد: کتاب تأسیس خانه مطبوعات به نویسندگی سیروس رومی نیز می‌تواند کمک شایانی به اصحاب رسانه برای اطلاع از وظایف خانه مطبوعات داشته باشد.
وی با اعلام اینکه اولین گلایه حقیر به عنوان عضو شورای مرکزی خانه مطبوعات از استاندار فارس است که به عنوان ارشد مدیران استان و نماینده عالی دولت در فارس باید بیشتر از همه به قوانین آشنا باشند که اگر اصحاب رسانه با مشکلی مواجه شدند به خانه مطبوعات مراجعه کنند، بیان کرد: چراکه خانه مطبوعات اصلی‌ترین تشکل برای تمام امور اصحاب رسانه است.
وی اعلام کرد: در 8 دوره گذشته اعضای انتخابی خانه مطبوعات بنا به اظهارات پیشکسوتان این عرصه با کوتاهی در برگزاری جلسات و همچنین مطالبه‌گری حق و حقوق اصحاب رسانه، اعتماد را از این قشر سلب کرده‌اند.
وثوقی با اشاره به اینکه در حال حاضر اصحاب رسانه می‌توانند با مطالبه‌گری از این مرکز حتی از اسناد مالی نیز اطلاع پیدا کنند، اظهار داشت: مطالبه‌گری حق یک خبرنگار است و کسی نیز نمی‌تواند مانع این مهم باشد.
نایب‌رئیس خانه مطبوعات شفافیت مالی این مرکز را به عنوان یکی از الزامات معرفی کرد و گفت: حساب‌های مالی دهه‌های گذشته نیز باید مشخص شود.
وثوقی با بیان اینکه خانه مطبوعات در هفت دوره گذشته به ثبت هم نرسیده بود، خاطرنشان کرد: مشکلات دفاتر مالی باعث شده بود که اداره دارایی کد‌های مربوطه جریان ثبت اسناد را مسدود کند.
وی عنوان کرد: اما در دوره هشتم، خانه مطبوعات با تمام چالش‌ها مراحل ثبتی خود را پشت سر گذاشت و همه اعضا می‌توانند مطالبه‌گر حق و حقوق خود باشند.
وثوقی با اشاره به اینکه خانه مطبوعات دارای رئیس، نایب‌رئیس، کمیته حقوقی، رفاهی، آموزشی، مدیر اجرایی و همچنین دو ناظر است، بیان کرد: توقع می‌رود بازرسان ماهانه از این مرکز بازرسی کنند و پیگیر مسائل باشند.
وی بی‌تحرکی و انحصاری بودن را از عمده مشکلات خانه مطبوعات اعلام کرد و افزود: انحصار در خانه مطبوعات باعث شده که حتی عالی‌ترین مقام اجرایی استان و شهر شیراز از وجود چنین تشکلی بی‌اطلاع باشند.
وثوقی خاطرنشان کرد: ضعف در حوزه خانه مطبوعات باعث تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان فارس برای پیگیری مسائل و مشکلات اصحاب رسانه 
شد.
او گفت: در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به فارس موضوع تعاونی مسکن خبرنگاران مطرح شد؛ درخواستی که برای این مهم اعلام شده، در نهایت به دست خانه مطبوعات می‌رسد. این امر نشان از اهمیت خانه مطبوعات است.
وی یکی از شرایط عضویت در خانه مطبوعات را بیمه عنوان کرد و گفت: بیمه مشکل اصلی بسیاری از اصحاب رسانه است که عضویت را برای همه دچار مشکل کرده و این مهم بایستی در دستور کار قرار بگیرد.
وثوقی با اشاره به مشکل بیمه اصحاب رسانه گفت: اگر برخی مدیرمسئولان نیروهای خود را حفظ و حق و حقوق آنها را پرداخت کنند، تکثر در تعداد رسانه‌های استان به وجود نخواهد آمد.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه نباید خود را ارزان بفروشند و بایستی شأن و منزلت خود را حفظ کنند تا در دامن برخی مشکلات صنفی قرار نگیرند.
وثوقی خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد نباید به افرادی که سرمایه اولیه برای شروع به کار و همچنین حمایت نیروهای خود را ندارند، مجوزی بدهد.
وثوقی در بخشی دیگر از سخنان خود با تأکید بر اینکه مسئولان نباید وعده‌های غیرقابل اجرا بدهند، گفت: هرساله در روز خبرنگار وعده‌هایی گفته می‌شود که از یک تریبون اعلام و در نهایت همان‌جا به خاک سپرده می‌شود. 
وثوقی اظهار داشت: انجمن صنفی خبرنگاران، بسیج رسانه، خانه مطبوعات، تعاونی مسکن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و... به صورت پراکنده نامه‌هایی را به مدیران ارشد کشور یا استان ارجاع می‌دهند که باعث سردرگمی می‌شود؛ اما با یکپارچگی و هماهنگی می‌توان مسیر حل مشکلات را هموار کرد.
نایب‌رئیس خانه مطبوعات از تمام اصحاب رسانه درخواست کرد تا با مراجعه به این تشکل، پیگیر مشکلات خود باشند و گاهاً با ارائه پیشنهاد‌های خود راه را برای گره‌گشایی آسان کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی