[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

دانش‌آموز بدون مهارت راهی بازار کار نمی‌شود، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارد تا همواره به بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان اهمیت دهد و اقداماتی را در این راستا انجام دهد؛ از جمله برگزاری طرح‌هایی که به صورت مستقیم بر دانش‌آموزان و یادگیری آنان تأثیر مثبت دارد. البته در این میان رشد معلمان نیز حائز اهمیت قرار داده شده است.
رشد و پیشرفت دانش معلمان می‌تواند بیش از هر چیزی به تعالی دانش‌آموزان کمک کند. یکی از طرح‌هایی که برای رشد معلمان و تحت تأثیر قرار دادن دانش‌آموزان انجام می‌شود، اجرای طرح بوم است.
در طرح بوم برنامه ویژه مدرسه، معلم به دنبال مشکل یا مشکلاتی در کلاس درس یا مدرسه خود می‌گردد؛ البته ممکن است این مشکل بدون جست‌وجوی خاصی توسط معلم پیدا شود و معلم ناگهان خود را در مقابل آن ببیند. پس از یافتن مشکل، معلم با شروع فرایند نمونه طرح بوم برنامه ویژه مدرسه به دنبال حل این مشکل به صورت عملی، تجربی و علمی، راه تحقیقات خود را شروع می‌کند.
در این راه برای حل مشکل یافت شده معلم می‌تواند از دیگر معلمان نظرخواهی و از تجربه آنها استفاده کند و در نهایت پس از یافتن راه‌حل، نتایج تحقیقات خود را در قالب یک نمونه طرح بوم برنامه ویژه مدرسه ارائه کند.
نمونه طرح بوم برنامه ویژه مدرسه یک پژوهش علمی است که توسط معلمان انجام می‌شود و هدف اصلی آن ترغیب کردن معلمان به امر مهم پژوهش است که باعث می‌شود آنها همواره در مسیر پیشرفت قرار بگیرند و از ثابت ماندن سطح علم آنها جلوگیری می‌کند.
در نمونه طرح بوم برنامه ویژه مدرسه، معلم به بیان نکات علمی همراه با تجربیات خود می‌پردازد. علاوه بر اینکه ارائه یک نمونه طرح بوم برنامه ویژه مدرسه می‌تواند به افزایش علم معلم ارائه‌دهنده آن کمک کند، انتشار آن باعث می‌شود تا هزاران معلم دیگر بتوانند از تجربیات وی نهایت استفاده را ببرند و حتی در گزارشات تخصصی خود از آن استفاده کنند.
در طول یک سال تحصیلی، اقدامات زیادی برای بهبود و افزایش دانشِ دانش‌آموز و معلم انجام می‌شود، اما در انتهای ماه بهار و پس از امتحانات خردادماه، دیگر معلمان در مدارس حضور مداوم ندارند و قرار است تا به مدت 3 ماه از فضای درس و مدرسه دور باشند. این مدت‌زمان طولانی ممکن است باعث شود تا ذهن معلمان از فضای درسی دور شود و در زمان شروع مدارس، در تدریس دروس به مشکل بخورند.
به همین دلیل طرح‌هایی نیز برای 3 ماه تعطیلی تابستان در جهت رشد آنها در نظر گرفته می‌شود که نمونه طرح بوم برنامه ویژه مدرسه از جمله فعالیت‌هایی است که معلمان باید در تعطیلات تابستان آن را آماده و ارائه کنند.
بوم یا برنامه ویژه مدرسه به مدیران، معلمان و شورای مدارس این اجازه را می‌دهد تا برای زمان معینی از آموزش رسمی مدرسه، موضوع و محتوا ارائه دهند، معلم انتخاب کنند، همچنین مواد آموزشی تولید کنند، آموزش دهند، ارزشیابی کنند، کارنامه ارائه دهند و به طور کامل یک برنامه درسی را طراحی و اجرا کنند.
با کمی توجه به تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی در نقاط مختلف کشور، متوجه این امر می‌شویم که آموزش‌های کاملاً مشابه برای همه دانش‌آموزان کشور باید اصلاح شود و متولیان این امر در هر منطقه‌ای از کشور و هر شهر و حتی هر مدرسه که از جمله آنها مدیران و معلمان هر مدرسه هستند، با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص آن منطقه به اصلاح نحوه آموزش دانش‌آموزان همت کنند.
آموزش موفقیت‌آمیز جمعیت کشور یکی از مهم‌ترین اهرم‌های پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که جامعه آموزشی کشور با آن روبه‌رو هستند.
در مصوبه جلسه ۹۶۲ مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی آموزش و پرورش، عنوان جدیدی با نام «برنامه ویژه مدرسه» به چشم می‌خورد؛ این مصوبه به متولیان آموزش اجازه می‌دهد که آموزش و یادگیری پژوهش‌محور و ارائه خلاقانه سمینار و آموزش مهارت تأمین معاش حلال به دانش‌آموزان هر منطقه ارائه شود.
طرحی برای کسب مهارت دانش‌آموزان
به واقع می‌توان به این نکته تأکید کرد که طرح «بوم» برای دانش‌آموز نتایج بسیار اثربخشی در پی دارد و موجب می‌شود تا آنها در یک شرایط خوب مهارت‌آموزی قرار بگیرند.
این طرح مورد تأکید و توجه محمدخلیل عسکری قرار دارد و معتقد است که مهارت‌آموزی مطلوب دانش‌آموزان فارس از اولویت‌های اصلی اداره کل آموزش و پرورش فارس است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس طرح بوم را یک طرح مطلوب برای هدایت دانش‌آموزان به سمت مهارت‌آموزی می‌داند و تأکید کرده است که برای ایجاد هرچه بهتر فرصت‌های مهارت‌آموزی، قراردادی با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس منعقد می‌شود.
این تفاهم‌نامه بی‌شک می‌تواند در تحقق طرح «هر دانش‌آموز یک مهارت» مؤثر واقع شود. خوشبختانه بیش از 6هزار دانش‌آموز استان فارسی در تابستان امسال در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کردند.
فرصت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان فارس با برون‌سپاری
یحیی علیرضاپور، رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش فارس هم به این نکته اشاره می‌کند که در 37 منطقه آموزشی استان فارس، در 31 رشته برای دانش‌آموزان آموزش به شکل برون‌سپاری به انجام می‌رسد.
او ادامه می‌دهد: در زمینه مسابقات کشوری 2 هنرجو در رشته معماری از هنرستان انصاری لاری شیراز به این مسابقات راه پیدا کردند که در این مسابقات موفق به کسب مقام نخست شده و هم‌اکنون در اردوی آمادگی مسابقات بین‌المللی مهارت حضور دارند.
علیرضاپور همچنین با تأکید بر اهمیت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان برای حوزه اشتغال می‌گوید: 94 درصد هنرجویان ما که در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای موفق به کسب فوق دیپلم شده‌اند، جذب بازار کار شده‌اند که رقم قابل‌توجهی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی