[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

تربیت کودک از مسیر قصه‌گویی به منزل اصلی خود می‌رسد، روزنامه شیراز نوین

رئیس جشنواره قصه‌گویی کانون استان فارس گفت: فارس استانی پهناور و چنداقلیمی، با حضور رنگین‌کمانی از فرهنگ‌های اصیل بومی است که گنجینه‌های ارزشمندی از قصه‌ها و داستان‌ها را در دل خود جای داده است. به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، علی خواجه‌نژادیان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس که رئیس جشنواره استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است، در رابطه با اهمیت قصه و قصه‌گویی گفت: قصه‌گویی همان ابَرنرم‌افزار فرهنگی است که خداوند متعال در قرآن‌کریم به عنوان یک روش و شیوه‌ ابدی برای آگاه‌سازی مردم در تمام اعصار از آن یاد کرده است. 
به گفته خواجه‌نژادیان تربیت کودک از مسیری به غیر از قصه‌گویی به منزل اصلی خود نمی‌رسد و قصه‌ای که از چارچوب و ساختار منسجم فنی برخوردار نباشد، قطعاً اثربخش نخواهد بود. البته این به معنای منحصر کردن قصه‌گویی در مدل‌های آکادمیک رسمی نیست. خواجه‌نژادیان در پاسخ به این سؤال که نقش قصه در تربیت کودک و نوجوان تا چه میزان است، گفت: اگر والدین، معلمان و مربیان به خوبی از معجزه‌ قصه‌گویی در فرایند تربیت آگاه شوند، حتماً جریان قصه‌گویی در نظام تربیتی رسمی و غیر‌رسمی ما رونق صدچندان می‌گیرد. 
او در پاسخ به این پرسش که چه راهی را برای فراگیری قصه و قصه‌گویی باید دنبال کرد، گفت: برای فراگیر کردن قصه‌گویی، باید سازمان تعلیم و تربیت کودک و انجمن اولیا و مربیان با قوت پای ‌کار بیایند و ظرفیت خودشان را به کانون پیوند بزنند. کتاب مهارت‌های قصه‌گویی باید به درس‌های دانشگاه فرهنگیان وارد شود. مدیرکل کانون فارس به میزان مشارکت قصه‌گویان در فارس هم اشاره کرد و گفت: امسال در فارس شاهد مشارکت تعداد قابل‌توجهی از کودکان و نوجوانان مناطق محروم و کودکان کار در جشنواره قصه‌گویی هستیم که مایه‌ مباهات است و باید به این خاطر به مربیانشان آفرین گفت. خواجه‌نژادیان در پاسخ به این پرسش که فراخوان «کودکان آفتاب» که در استان فارس کلید خورده، چه هدفی را دنبال می‌کند، گفت: مهرواره «کودکان آفتاب» به تقویت بخش «قصه‌های غزه» در جشنواره امسال خواهد پرداخت، ابتکاری بود که از فارس کلید خورد و امیدواریم که منجر به تولید بسته‌ ویژه‌ قصه‌های غزه برای انتشار در سراسر کشور شود. به گفته‎ او، این مهرواره با موضوع‌های سرزمین دوست‌داشتنی من فلسطین، شهادت و مقاومت و رؤیاهای کودکانه، ویژه تمام گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال است. مدیرکل کانون فارس در پایان گفت: تا امروز بیش از پانصد قصه‌گوی استان فارسی، آثار خود را در سامانه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ثبت و ارسال کرده‌اند. بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا برگزار 
می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی