[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

شیراز شهر فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری، روزنامه شیراز نوین

 شهردار کلان‌شهر شیراز در چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری مطرح کرد: 
شیراز شهر فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری 

نقش ارزنده پروژه‌های سرمایه‌گذاری در تبلور ظرفیت‌های شهری
در ادامه این نشست تخصصی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز بر نقش ارزنده پروژه‌های سرمایه‌گذاری در رشد و تبلور ظرفیت‌های شهری تأکید کرد. حمیدرضا اسماعیلی با اشاره به سوابق فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت گرفته، اظهار داشت: در طول این دو سال، سه نشست تخصصی سرمایه‌گذاری و دو همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در شیراز برگزار شده و توانستیم ساز و کاری مناسب برای حوزه سرمایه‌گذاری تعریف کنیم. وی با اشاره به این موضوع که برگزاری این سلسله‌نشست‌ها و همایش‌های تخصصی تاکنون ثمرات و برکات خوبی برای حوزه سرمایه‌گذاری داشته، اظهار داشت: امروز در چهارمین نشست تخصصی میزبان فعالان بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و اساتید دانشگاهی هستیم و امیدواریم با هم‌افزایی که صورت می‌گیرد، به نتایج مطلوبی دست یابیم. وی اضافه کرد: همایش قبلی ثمرات قابل‌قبولی برای شهر داشت که از جمله آن می‌توان به انعقاد ۱۵هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در همایش اول و انعقاد ۱۴هزار میلیارد تفاهم‌نامه در حاشیه همایش سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که بسیار حائز اهمیت بود. اسماعیلی اظهار داشت: در همین راستا، شهرداری و حوزه سرمایه‌گذاری تمام تلاش خود را به کار بسته تا تکلیف ۲۰هزار میلیاردی امسال سرمایه‌گذاری را به مرحله قرارداد برسانیم. معاون شهردار شیراز در بخش پایانی سخنانش اضافه کرد: سال قبل برای اولین بار قرارداد ۱۵هزار میلیارد تومانی معادل بودجه شهرداری شیراز در قالب تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری امضا شد و امروز با توجه به مناسب بودن بازار سرمایه‌گذاری، می‌توان از این ظرفیت برای رفع نیاز‌های شهر با ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق مدیریت شهری گام برداریم. وی در خصوص گلایه برخی سرمایه‌گذاران در خصوص کمک بیشتر به آنها ادامه داد: در حال حاضر لایحه مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شورای شهر تصویب شده که کمک خوبی در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری است، اما معتقدیم انتظار سرمایه‌گذار از ما نه زمین رایگان و نه چیز دیگری از این دست است؛ بلکه انتظار آنها فقط تسریع و تسهیل در کارشان است و امید که سرمایه‌گذاران از این فرصت به نحو احسن برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند. این مقام مسئول با اشاره به همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در راستای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شیراز گفت: در خصوص باغ پرندگان و سرزمین برفی هم با یک شرکت ترکیه‌ای دیگر در حال رایزنی هستیم که پیشرفت‌های خوبی هم حاصل شده است.
اسماعیلی با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم به عنوان یک پیش‌نیاز در حوزه سرمایه‌گذاری بیان داشت: امسال که سرمایه‌گذاری در شیراز با رویکرد بین‌المللی برگزار شد، به نتایج بهتری رسیدیم و اگر فرصت مهیا شد، تلاش داریم همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری را سال آینده در خارج از کشور و به‌ویژه در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با رویکرد وسیع‌تر برگزار کنیم. به منظور تحقق این ماجرا، نیاز است که همه مسئولان استانی و کشوری به ویژه وزارت امور خارجه با ما همکاری کنند. او ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها به فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاری مولد در سال‌های آتی بدل شود.
 تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز گفت: چهارمین دوره از سلسله‌نشست‌های تخصصی «آسیب‌شناسی، رفع چالش‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز» با محوریت تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و با تأکید بر فرصت‌های مولد برگزار شد.
هومان معصومی با تشریح برخی از اهداف این نشست تخصصی اظهار کرد: چشم‌انداز نهایی سلسله‌نشست‌های تخصصی، بررسی چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاری، شناسایی آسیب‌ها، دستیابی به راهکارهای رفع موانع و تسهیل در روند جذب سرمایه‌گذار و توسعه سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر شیراز، این نشست‌های تخصصی است که پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر، به همت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز و با همکاری دانشگاه برگزار ‌شد. وی تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، سه دوره نشست تخصصی با موضوعات مختلف با هدف تقویت سرمایه‌گذاری در شیراز برگزار شده که دستاوردهای مطلوبی از جمله تدوین سند آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری در شیراز، تدوین و اجرای طرح پنجره واحد سرمایه‌گذاری در شهرداری شیراز، تدوین سند راهبردی استفاده از استارت‌‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها در سرمایه‌گذاری، تدوین طرح اولیه مشوق‌های سرمایه‌گذاری و... از جمله مهم‌ترین این دستاوردهاست. او عنوان کرد: موضوع اصلی این نشست «تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری؛ با تأکید بر فرصت‌های مولد» است که در دو بخش صبح و بعدازظهر به آسیب‌شناسی موانع و سازوکارهای تنوع‌بخشی به فرصت‌ها می‌پردازد.
 اهمیت تنوع‌بخشی در حوزه درآمدهای پایدار شهری
در ادامه این نشست، دبیر اجرایی چهارمین نشست تخصصی بررسی آسیب‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز این پرسش را طرح کرد که چرا شیراز نتوانسته به ظرفیت‌هایی که شایسته آن است، دست یابد؟
دکتر محمود اولاد به دو دلیل شهر شیراز را مملو از خلاقیت دانست و گفت: مکتب شیراز برخاسته از شعر، نگارگری، ادبیات، نقاشی و سایر مضامین ناب فرهنگی و هنری است که فرهنگ این کلان‌شهر را به رخ جهانیان می‌کشد. وی ادامه داد: پتانسیل‌های ارزنده شهر شیراز از نظر اقتصادی در جهان سرآمد است و باید این ظرفیت‌های ارزنده را به ثروت تبدیل کرد.
دبیر اجرایی چهارمین نشست تخصصی بررسی آسیب‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز خاطرنشان کرد: در جهان امروز تغییرات تکنولوژی به‌قدری سریع رخ می‌دهد که نه‌تنها مدام مزیت‌های نسبی و مراقبتی را تحت تأثیر قرار داده، بلکه حتی مشاغل و فعالیت‌های جدیدی که تاکنون نبوده‌اند را ظاهر کرده و فعالیت‌های قبلی را از بین می‌برد و تمرکز صرف بر چند فعالیت خاص و تخصصی شدن در آن بیم نابودی بر اثر این نوع تغییرات را دارد. وی بیان داشت: تغییرات سیاستی چه در سطح بین‌المللی مثل جنگ‌ها و تحریم‌ها و چه در سطح ملی و منطقه‌ای مثل قوانین مرتبط با محیط‌زیست و... تأثیر زیادی بر نوسان اقتصاد تک‌محصولی دارد. دبیر اجرایی چهارمین نشست تخصصی بررسی آسیب‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز اظهار داشت: حتی شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی مانند دوران خشک‌سالی بر موضوع سرمایه‌گذاری مؤثر است و شیوع بیماری‌های مثل کرونا هم بر ضرورت تنوع‌بخشی تأثیر دارد؛ چراکه برخی از شهرهای تخصصی در برخی زمینه‌ها آسیب بیشتری دیدند و این موضوع منحصر به ایران نیست.
دکتر اولاد افزود: موضوع تنوع‌بخشی را در باورها و نهادهای غیررسمی ما می‌توان دید و عشایر نماد بارز این موضوع هستند. آنها که متخصص در دامداری هستند، می‌دانند که یک بیماری باعث نابودی دام می‌شود و چه بسا خشک‌سالی تولید شیر یک دام را به شدت تغییر دهد. برای همین از دیرباز یاد گرفته‌اند در کنار دامداری تولید صنایع دستی داشته باشند و در مواردی که فعالیت اصلی به مشکل می‌خورد، نجات‌دهنده است. وی با بیان اینکه تنوع‌بخشی به فعالیت‌ها جذابیت شهر را برای گردشگری افزایش می‌دهد، افزود: نوسانات درآمدی شهرداری‌ها بر اثر افت و خیزها و دوران رکودها فعالیت‌ها را تا حدودی تأمین می‌کند و پایداری خدمات شهری را مؤثر می‌سازد.
به گفته این استاد دانشگاه، تنوع‌بخشی باعث خلاصی از بازی جمع صفر و ورود به بازی‌های با جمع مثبت است.
 جستاری بر پنل‌های تخصصی و آرای صاحب‌نظران
در بخش دوم چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز، پنل‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظرانی از دانشگاه، اساتید حوزه بازرگانی، فعالان بخش اقتصادی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، جمعی از مسئولان استانی و مدیران ارشد شهرداری شیراز با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
دکتر محمود اولاد به عنوان دبیر علمی همایش، به سامان‌دهی و نهادسازی برای تنوع‌بخشی و مولدسازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چارچوب برنامه‌های توسعه محلی اشاره کرد. این استاد دانشگاه با بیان برخی از مسائل حوزه سرمایه‌گذاری به تشریح اهداف و برنامه‌های نشست پرداخت و با ارائه راهکارهای علمی به توانایی ارزنده مجامع دانشگاهی در حل بحران‌های شهری اشاره کرد. این پژوهشگر حوزه سرمایه‌گذاری، وظیفه جمع‌بندی پنل‌های اول و دوم را ایفا کرد.
در ادامه دکتر محمدرضا شهسوار، معاون اقتصادی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس، گزارش نرخ و نوع سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته در استان فارس طی دوره ده‌ساله اخیر را ارائه داد. یکی دیگر از سخنرانان پنل تخصصی، یلدا راهدار، رئیس کانون کارفرمایان استان فارس بود که به بررسی تنوع فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری شهر شیراز و موانع تحقق آنها از منظر بخش خصوصی پرداخت. یکی از دستاوردهای ارزنده این پنل تخصصی، حضور اساتید برجسته دانشگاهی بود. استاد سید کمال اطهاری، مشاور برنامه راهبردی فضایی توسعه اقتصادی شهر شیراز به آسیب‌شناسی موانع تنوع‌بخشی و مولدسازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای نظریه تنگناها در مقیاس ملی و محلی با تأکید بر شهر و شهرداری شیراز همت گماشت. وی همچنین جهت‌گیری‌های راهبردی، کارکردی، نهادی و نقشه راه سامان‌دهی به جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با تأکید بر مدیریت شهری شیراز را تبیین کرد. دکتر حجت‌اله میرزایی، مشاور حوزه اقتصاد شهری و منطقه‌ای در این پنل تخصصی به شناسایی و آسیب‌شناسی عوامل مؤثر بر محیط عمومی کسب و کار و تنوع‌بخشی و مولدسازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و راهکارهای مدونی در این حوزه ارائه داد. وی همچنین راهبردهای عمومی تنوع‌بخشی و مولدسازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تشریح کرد. در ادامه، دکتر رضا موسوی محسنی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس به شناسایی نقش محدودیت‌های تأمین مالی داخلی و خارجی در تنوع‌بخشی و مولدسازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت. یکی دیگر از سخنرانان این پنل تخصصی دکتر میثم زارع‌زاده، مدیر ابزارها و نهادهای مالی فرابورس ایران بود که به بررسی نقش بورس در تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های شهری اشاره کرد. در ادامه سهراب شرفی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس به بیان راهبردهای تنوع‌بخشی و مولدسازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر شیراز در پرتو همکاری بخش خصوصی و مدیریت شهری پرداخت که با استقبال حضار روبه‌رو شد.
 ارزیابی محورهای چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری شهرداری
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است این نشست با حضور اساتید حوزه اقتصاد و بازرگانی، مدیران اقتصادی و مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در سطح استان فارس و شهر شیراز، همچنین اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران و کارشناسان شهرداری و جمعی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی شیراز در محل صحن شورای اسلامی شهر برگزار شد. در بخش پایانی این نشست، پرسش‌نامه چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز با هدف ارزیابی و آسیب‌شناسی کارکردهای موارد یادشده در اختیار حاضران قرار گرفت. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی