[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

انتخاب کراس‌اور خط ۲ به‌عنوان یکی از ۳ پروژه برتر دنیا، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: پروژه کراس‌اور خط ۲ قطار شهری این کلان‌شهر به انتخاب انجمن بین‌المللی تونل و فضاهای زیرزمینی (ITA) در بخش پروژه‌های با هزینه کل کمتر از ۵۰میلیون یورو در رقابت با ۵۴ پروژه از سراسر دنیا توسط هیئت‌داوران به‌عنوان یکی از ۳ پروژه برتر این رقابت در سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، امیر یقطین به پیچیدگی‌های قابل‌توجه طراحی و اجرایی این پروژه اشاره و اظهار کرد: پروژه کراس‌اور خط ۲ قطار شهری شیراز به همراه پروژه‌هایی از کشورهای چین و کانادا به‌عنوان یکی از ۳ پروژه برتر انتخاب ‌شده است.
او گفت: پروژه کراس‌اور خط ۲ قطار شهری این کلان‌شهر به انتخاب انجمن بین‌المللی تونل و فضاهای زیرزمینی (ITA) در بخش پروژه‌های با هزینه کل کمتر از ۵۰میلیون یورو در رقابت با ۵۴ پروژه از سراسر دنیا توسط هیئت‌داوران به‌عنوان یکی از ۳ پروژه برتر این رقابت در سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی شد.
رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه پروژه مربوط به ساخت تونل لینک و کراس‌اور خط ۲ مترو شیراز است، اضافه کرد: هدف از ساخت این سازه ایجاد امکان ارتباط مابین خطوط یک و ۲ قطار شهری شیراز است. یقطین در خصوص مخاطرات پروژه کراس‌اور خط ۲ قطار شهری شیراز، افزود: مجاورت با ساختمان‌های آسیب‌پذیر و با عمر بیش از ۵۰ سال، عبور از زیر خیابان‌های با تردد بالا، وجود خاک‌ریزشی در تاج تونل، وجود آب در بخشی از مقطع حفاری و وجود تونل TBM ساخته‌شده از مخاطرات این پروژه به شمار می‌روند. این مقام مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: بحرانی‌ترین بخش این سازه دارای عرض ۲۸ متر و ارتفاع ۱۲ متر بوده که در عمق ۲۹ متری نسبت به سطح زمین‌ساخته شده است. او با تأکید بر اینکه مجموعه فن‌های استفاده‌شده در طراحی و اجرا موردتوجه هیئت‌داوران انجمن بین‌المللی تونل قرار گرفته است، گفت: به دنبال این اتفاق مهم، تجارب موجود در این پروژه در سطح بین‌المللی معرفی‌ شده و امید است از این درس‌آموخته‌ها جهت ارتقای صنعت حفاری زیرزمینی در سراسر جهان استفاده شود.
یقطین، اتکا به توانمندی مهندسی داخل کشور و همت مهندسان جوان ایرانی در تمامی مراحل طراحی و اجرای این پروژه را از ویژگی‌های مهم آن دانست و اضافه کرد: در این پروژه حدود ۴۰هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۱۸هزار مترمکعب بتن‌ریزی و ۴هزار تن آرماتوربندی صورت گرفته است. هزینه عمرانی ساخت کراس‌اور و تونل لینک ارتباطی بین خطوط یک و ۲ مترو شیراز به ارزش بیش از ۴۰۰میلیارد تومان و مدت‌زمان احداث پروژه در حدود ۳ سال بوده است. بنا بر این گزارش، در جلسه‌ای که به میزبانی انجمن تونل ایران در تهران برگزار شد، از رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز به‌واسطه ساخت این پروژه منحصربه‌فرد تقدیر به عمل آمد.
هیئت داوران انجمن بین‌المللی تونل متشکل از ۱۸ نفر از ۱۶ کشور است و اهدای جوایز و انتخاب پروژه برتر سال در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ (۳ آذر ماه ۱۴۰۲) در شهر بمبئی هند برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است، انجمن بین‌المللی تونل و فضاهای زیرزمینی (ITA) یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی بوده که در سال ۱۹۷۴ تأسیس ‌شده است. این اتحادیه در حال حاضر دارای ۷۸ کشور عضو بوده و هدف از تأسیس آن تشویق به استفاده از زیرزمین برای بهره‌مندی عمومی، محیط‌زیست و توسعه پایدار است. همچنین این سازمان پیشرفت‌ها در برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت، نگهداری و ایمنی تونل‌ها و فضای زیرزمینی را ترویج می‌کند.
این انجمن بین‌المللی از سال ۲۰۱۵ با رویکرد یافتن و ارزش نهادن به دستاوردهای قابل‌توجه در زمینه احداث تونل و صنعت زیرزمینی نسبت به برگزاری مسابقه‌ای جهت انتخاب پروژه‌های برتر هر سال میلادی از بین پروژه‌های شاخص اجراشده در سراسر جهان اقدام کرده است. این رویداد همچنین به نمایش گذاشتن پروژه‌های جسورانه زیرزمینی در سراسر جهان و همچنین آخرین نوآوری‌ها، فن‌ها و روش‌ها در زمینه احداث تونل را هدف‌گذاری کرده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی