[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

بیکاری در بزنگاه رکود، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رشد قابل‌توجه اعتبارات ریاست‌جمهوری، افزایش ۶۶ درصدی اعتبارات عمرانی فارس، پایلوت شدن فارس برای بهبود بهره‌وری و مصرف آب در کشور، قرارگیری استان در جمع کمترین دارندگان نرخ تورم در کشور و مهم‌تر از همه مهار بیکاری از مهم‌ترین مواردی بود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
 رشد اعتبارات فارس در حوزه محرومیت‌زدایی
احمدعلی افکاری صبح شنبه 13 آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران با محکوم کردن جنایات رژیم منفور صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه غزه افزود: با تلاش‌های دولت اعتبارات ویژه‌ای برای محرومیت‌زدایی اختصاص یافته که دستاوردهای مثبت آن برای استان گره‌گشا خواهد بود. این مقام مسئول اعتبارات محرومیت‌زدایی در مناطق کمتربرخوردار را مؤثر ارزیابی کرد و افزود: در زمینه مطالعات توسعه روستایی نیز در هر سال ۲۹۶ روستا را از لحاظ اشتغال‌زایی موردتوجه قرار دادیم و بعد هم طی یک تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن بحث منظومه‌های روستایی را بر مبنای آن شکل دادیم. او با تأکید بر این موضوع که کل اعتبارات عمرانی استان در سال جاری حدود ۶۰هزار میلیارد ریال است، بیان داشت: این آمار در مقایسه با اعتبارات سال گذشته بیش از ۶5 درصد رشد داشته است. وی با اشاره به نگاه تحولی استان در حوزه انرژی گفت: اعتبارات عمرانی استان شامل اعتبارات استانی، اعتبارات سه درصد نفت و گاز، اعتبارات ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده و اعتبارات توازن است. در همین زمینه اعتبارات نفت و گاز حدود ۱۶۵ درصد، اعتبارات توازن ۵۴ درصد و اعتبارات توازن که مربوط به نمایندگان است نیز حدود ۷۶ درصد رشد داشته است.
 دور دوم سفر ریاست‌جمهور راهگشا بود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس اعتبارات محرومیت‌زدایی را تاکنون سه‌هزار و ۹۳۰میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با لحاظ این رقم سرجمع اعتبارات استان به ۶۳هزار و ۴۵۰میلیارد ریال رسیده است. افکاری در بخش دیگری از سخنانش از رشد قابل ملاحظه اعتبارات سفر ریاست جمهوری در دور دوم سفر هیئت دولت به فارس خبر داد و افزود: در سفر نخست ۱۴۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۸هزار میلیارد ریال به تصویب رسید که این عدد در سفر دوم به حدود ۲۸۰هزار میلیارد ریال رسیده که البته تا نهایی شدن آن، این عدد بیشتر نیز خواهد شد. به گفته این مقام ارشد استان، بسیاری از کاستی‌های تخصیص اعتبار استان در دور دوم سفر ریاست‌جمهور جبران شده و در حوزه برنامه‌ریزی، اقدامات خوبی برای توسعه استان در دست انجام است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در این رابطه اظهار داشت: در سفر دوم رئیس‌جمهور به فارس، تقریباً پروژه‌های نیمه‌تمام مهم و تأثیرگذار گنجانده شده و با توجه به اینکه تخصیص ۱۰۰درصدی می‌گیرند، می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال ۱۴۰۳ و ابتدای سال ۱۴۰۴ شاهد بهره‌برداری از تمام پروژه‌های مهم استان باشیم.
 رشد تخصیص اعتبارات عمرانی
وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام این خبر که سرجمع تخصیص اعتبارات عمرانی استان تاکنون در حدود ۱۴ درصد بوده، اعلام کرد: اعتبارات هزینه‌ای استان هم ۲۲هزار میلیارد ریال است که بین ۲۴ دستگاه مشمول بودجه اعتبار هزینه‌ای توزیع می‌شود. افکاری همچنین به حوزه آمار و ارقام تورم و سبد معیشتی خانوار گریزی زد و بیان داشت: بر اساس آخرین آمار تورم مرکز آمار که مربوط به مهرماه ۱۴۰۲ است، تورم ۱۲ماهه در مهرماه ۴۳ و ۹ دهم درصد و کشور ۴۵ و نیم درصد بوده و فارس در این زمینه در رتبه ششم کمترین نرخ تورم قرار دارد. همچنین نرخ تورم نقطه به نطقه استان در مهرماه ۳۹ درصد و نرخ تورم ماهانه نزدیک به 3 درصد بوده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس تلاش‌هایی را که در حوزه اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد مؤثر دانست و گفت: آخرین نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲ بر اساس آمار مرکز آمار ایران استان فارس نیز ۶ و هشت‌دهم درصد بوده که رتبه نهم کمترین نرخ بیکاری کشور را شامل می‌شود و اگر با تابستان ۱۴۰۱ که هفت و ۲دهم درصد بوده مقایسه کنیم، نرخ بیکاری استان کاهش داشته است.
 فارس، پایلوت بهبود بهره‌وری
یکی دیگر از مواردی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد، مربوط به حوزه مدیریت آب بود. افکاری در این رابطه افزود: در نشستی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم، با توجه به مشکل آب در کشور و استان، مقرر شد که فارس به عنوان پایلوت بهبود بهره‌وری و مصرف آب در کشور باشد. به دنبال این تصمیم و بر اساس گزارش ارائه شده به سازمان برنامه و بودجه کشور، حوزه آبریز طشک و بختگان به عنوان چارچوبی برای این مطالعه در نظر گرفته شد که اگر به خوبی انجام شود، می‌توانیم در حوزه روستایی و کشاورزی یک چارچوب مثبت را دنبال کنیم. به گفته این مقام مسئول، از سال گذشته ۲ مطالعه سنگین در استان در حوزه آمایش شروع کرده‌ایم که امسال به نتیجه خواهند رسید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی