[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف روزانه چای تیره، روزنامه شیراز نوین

افرادی که هر روز چای تیره(dark tea) می‌نوشند، نسبت به افرادی که هیچ نوع چای مصرف نمی‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت و پیش‌دیابت قرار می‌گیرند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، مطالعه‌ای که بر روی ۱۹۲۳ نفر در چین انجام شد، نشان داد افرادی که به طور روزانه چای تیره می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.
چای‌ تیره با چای سیاه یکسان نیست؛ چای تیره فرآیندی مشابه چای سیاه را پشت سر می‌گذارد، اما برگ‌های آن پس از گرم شدن و شکل‌دهی تخمیر می‌شوند.
از میان شرکت‌کنندگان، ۳۵۲ نفر مبتلا به پیش دیابت، ۱۱۳۵ نفر سالم و ۴۳۶ نفر دیابت داشتند؛ برخی از آنها به طور منظم چای می‌نوشیدند، در حالی که برخی دیگر یا هرگز چای ننوشیده‌ بودند یا فقط گاهی اوقات چای می‌نوشیدند. از آنها در مورد نوع چای مصرفی نیز سؤال شد.
نویسندگان مطالعه در طول تحقیقات خود سطح گلوکز خون همه این شرکت‌کنندگان را تحت نظر گرفتند و چگونگی تأثیر مصرف چای بر ترشح گلوکز در ادرار آنها را تجزیه و تحلیل کردند.
تونگژی وو(Tongzhi Wu)، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه آدلاید، می‌گوید: یافته‌های ما به اثرات محافظتی نوشیدن معمولی چای بر مدیریت قند خون از طریق افزایش دفع گلوکز در ادرار، بهبود مقاومت به انسولین و در نتیجه کنترل بهتر قند خون اشاره دارد. او افزود: این فواید در بین افرادی که روزانه چای تیره می‌نوشند، آشکارتر است.
ارتباط بین مصرف چای تیره و دیابت
کلیه‌های بیماران دیابتی در مقایسه با افراد سالم، مقادیر بیشتری گلوکز را بازجذب می‌کنند؛ در نتیجه، گلوکز اضافی بدن از طریق ادرار خارج نمی‌شود و بیماران از سطح غیرطبیعی قند خون بالا رنج می‌برند.
به گفته محققان، در چنین بیمارانی نسبت گلوکز به کراتین ادرار(UGCR) بالاتر بوده و آنها شاخص تری‌گلیسیرید و گلوکز(TyG) پایینی دارند؛ اولی نشان‌دهنده آزاد شدن گلوکز در ادرار است و دومی نشان‌دهنده مقاومت به انسولین در بدن.
در طول این مطالعه، نویسندگان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که به طور منظم چای تیره مصرف می‌کردند، افزایش قابل‌توجهی در نسبت گلوکز به کراتین ادرار و کاهش شدید سطح گلیسیرید و گلوکز در مقایسه با افرادی که انواع دیگر چای از جمله چای سبز و سیاه مصرف می‌کردند، نشان دادند.
این مطالعه ادعا می‌کند که در واقع، افرادی که چای نمی‌نوشند، به ترتیب ۱۵ و ۲۸ درصد بیشتر از افرادی که چای تیره می‌نوشند، احتمال ابتلا به پیش‌دیابت و دیابت نوع ۲ دارند.
زیلین سان(Zilin Sun)، سرپرست تیم تحقیق و استاد مؤسسه دیابت در دانشگاه جنوب شرقی، می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوشیدن چای تیره هر روز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و پیشرفت آن را از طریق کنترل بهتر قند خون کاهش دهد.
این نتایج قانع‌کننده‌تر است، زیرا محققان عواملی مانند سبک زندگی، سن، جنسیت، سابقه بالینی، نوع چای مصرفی و دفعات مصرف چای را نیز در نظر گرفتند.
سان افزود: وقتی به همه نشانگرهای زیستی مختلف مرتبط با نوشیدن همیشگی چای تیره نگاه می‌کنید، ممکن است این یک گام ساده در این راستا باشد که افراد به راحتی رژیم غذایی و سلامت خود را بهبود بخشند.
چه چیزی چای تیره را ضددیابت می‌کند؟
محققان توضیح می‌دهند که پژوهش حاضر یک مطالعه مشاهده‌ای است؛ بنابراین، تأیید نمی‌کند که مصرف چای تیره ۱۰۰ درصد در پیشگیری از خطر ابتلا به دیابت در انسان مؤثر است؛ با این حال، نشان می‌دهد که نوشیدن چای تیره می‌تواند به تنظیم نسبت گلوکز به کراتین ادرار و شاخص تری گلیسیرید و گلوکز کمک کند و همچنین، یک محدودیت قابل‌توجه وجود دارد. 
نویسندگان این مطالعه دقیقاً نمی‌دانند که چای تیره چگونه خطر ابتلا به دیابت را در بدن انسان کاهش می‌دهد.
تونگژی وو می‌گوید: مزایای قابل‌توجه چای برای سلامت، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲، در چندین مطالعه در سال‌های اخیر گزارش شده است، اما مکانیسم‌های پایه این فواید نامشخص بوده است.
آنها معتقدند که ترکیبات زیست فعال موجود در چای تیره احتمالاً در بهبود جذب انسولین نقش دارند، اما در حال حاضر، هیچ مدرکی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.
برای کاوش عمیق و تأیید بیشتر یافته‌های این مطالعه، محققان در حال حاضر در حال انجام یک کارآزمایی تصادفی دو سو کور هستند؛ امیدواریم که این کار درک ارزشمندی در مورد اثر ضددیابتی چای تیره ارائه دهد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی