[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

فرش قرمز برای اعتلای صنایع، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
جلسه هماهنگی مدیریت مصرف و تأمین سوخت واحدهای صنعتی و تولیدی استان فارس در آستانه فصل سرما هم‌زمان با افزایش مصرف گاز طبیعی برگزار شد. این جلسه با حضور مدیرعامل شرکت گاز استان فارس، معاونان استاندار، جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و شماری از مدیران صنایع به میزبانی شرکت گاز استان فارس برگزار شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان فارس در این نشست هم‌اندیشی به مسئله ناترازی مصرف گاز اشاره کرد و شیوه‌های مدیریت مصرف در استان را برشمرد.
علی‌اکبر میدان‌شاهی با محکوم کردن جنایات ضدبشری صهیونیست‌ها در نوار غزه اظهار داشت: با توجه به شرایط سیاسی ویژه‌ای که در خاورمیانه حکم‌فرماست، استکبار جهانی و ایادی آنها به دنبال تلقین ناکارآمدی دولت به واسطه سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های معاند هستند.
او خواستار بهبود خدمت‌رسانی به جامعه در راستای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان شد و اظهار داشت: تأمین سوخت پایدار در ایام سرد سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نباید اجازه داد تنشی در این حوزه ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان فارس شدت مصرف بالای انرژی در کشور به ویژه در بخش خانگی را یک چالش برشمرد و اظهار داشت: عدم توازن بین تولید و مصرف با هم‌افزایی، فرهنگ‌سازی و آموزش محقق خواهد شد.
او در ادامه با ارائه آمار و ارقامی بیان داشت: بخش نیروگاه معادل 46 درصد از مصرف گاز طبیعی را به خود اختصاص می‌دهد و این در حالی است که بخش‌های خانگی و پتروشیمی با 19 درصد و 11 درصد در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده و صنایع پتروشیمی، فولاد و ذوب آهن در مراتب بعدی هستند. وی با بیان اینکه 75 درصد سبد انرژی را گاز تأمین می‌کند، افزود: گاز طبیعی صرفاً یک کالای مصرفی در حوزه انرژی نیست؛ بلکه محصولی استراتژیک در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی احتماعی و سایر موارد محسوب می‌شود. این مقام مسئول تدابیر انجام شده را مؤثر ارزیابی کرد و بیان داشت: با توجه به اقدامات انجام شده، رتبه استان در مصارف فوق به چهار کشوری ارتقا یافته است. به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان فارس 29 دی‌ماه سال گذشته مصرف کشور بالای 600میلیون مترمکعب در بخش خانگی و تجاری بود، اظهار داشت: رکورد مصرف کشور در 22 دی‌ماه در بخش تجاری و خانگی و صنایغ غیرعمده با مصرف 685میلیون مترمکعب که 80 درصد گاز تزریقی به شبکه است، شکسته شد. میدان‌شاهی در بخش دیگری از سخنانش سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق 1420 را تشریح کرد و افزود: سیاست‌های فرهنگ‌سازی در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی، سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش ساختمان، سیاست‌های مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت، سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در نیروگاه‌های حرارتی و توسعه نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر و زغال‌سنگ‌سوز به همراه سیاست‌های مرتبط با حمایت از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خدمات انرژی از مهم‌ترین راهبردهایی است که در این حوزه اتخاذ می‌شود.
مدیرعامل شرکت گاز فارس به وضعیت مصارف گاز در استان نیز اشاره و عنوان کرد: با عبور چندین خط انتقال و شبکه‌های توزیع، عملاً مشکلی برای توزیع گاز در فارس نداریم، اما در عین حال محدودیت‌هایی در اقصی‌نقاط کشور وجود دارد که باید از دستورالعمل‌ها تبعیت کنیم که خدمت‌رسانی به هم‌وطنان انجام شود.
وی در ادامه اولویت‌بندی محدودیت گاز توسط دیسپاچینگ ملی گاز در بخش صنعت را تشریح کرد و افزود: در گروه اول صنایع غذایی و دارویی قرار دارند و در گروه دوم صنایع شیشه، پوشاک، اتومبیل، بهداشتی و لوازم خانگی است و در گروه سوم کلیه مراکز تجاری، بسته‌بندی عایقی، مصالح و لوازم ساختمانی، ذوب فلزات، ظروف و حرارتی و برودتی است. به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان فارس، در گروه چهارم اولویت‌بندی صنایع مواردی نظیر نیروگاه‌ها، کارخانجات سیمان، پتروشیمی، صنایع سرامیک، آجر، قند و شکر، پالایشگاه‌ها و سایر مصارف گاز قرار دارند.
وی به نحوه مدیریت مصرف گاز در فارس در فصل زمستان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی نظام در خصوص انرژی، سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون رفع موانع تولید و... نحوه مدیریت و فرهنگ‌سازی مشخص شده است.
میدان‌شاهی در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاداتی برای مدیریت مصرف و رویارویی با چالش‌های مصرف در ماه‌های سرد سال ارائه داد و افزود: چانه‌زنی در سطح ملی، انجام تعمیرات دوره‌ای در بازه فصل سرما، ذخیره‌سازی مناسب سوخت دوم، صرفه‌جویی در ادارات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیج، تجهیز وسایل و امکانات برای استفاده از سوخت جایگزین در مراکز عمومی و مهم‌تر از همه فرهنگ‌سازی و استفاده از پویش مصرف بهینه انرژی از مهم‌ترین راهکارهایی است که با بهره‌گیری از آنها می‌توان مبانی مدیریت مصرف را عملیاتی کرد.
وی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در حوزه پایش مصرف اظهار داشت: رتبه اول کشور در حوزه‌های تعداد بازدید و صدور اخطار به استان فارس اختصاص یافته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی