[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

حال و روز فوتسال فارس گریه‌آور است، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
فوتسال شیراز به‌رغم برخورداری از پیشینه‌ای خوب و چهره‌های شاخص ملی و بین‌المللی، امروز دچار افولی بی‌سابقه شده و به نظر  می‌رسد اراده‌ای هم برای خروج از این بحران وجود ندارد. شهری که تا یک دهه پیش، دو تیم خوب در لیگ برتر کشور داشت و چند تیم در لیگ‌های دیگر، حالا نامش به کلی از صحنه فوتسال کشور حذف شده است.
محمد ناظم‌الشریعه، بی‌شک شاخص‌ترین نام در تاریخ فوتسال این دیار به شمار می‌رود؛ کسی که زمانی به‌عنوان بازیکن و مربی، نام صدرا را به‌عنوان یک تیم قابل احترام و بزرگ در فوتسال کشور مطرح کرد و در سال‌های اخیر نیز به‌عنوان سرمربی تیم ملی، توانست بزرگترین افتخار ورزش‌های توپی کشور را به ارمغان بیاورد.
با او که حالا سرمربی تیم ملی فوتسال کویت است، گفت‌وگویی مفصل انجام دادیم؛ از شرایطش در این کشور کوچک تا دغدغه‌های مشترکی که در خصوص فوتسال ایران و فارس داریم. 
 چه خبر از کویت؟ الآن در چه مرحله‌ای قرار دارید؟
- طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام داده بودیم، لیگ فوتسال این کشور شروع شده است. برگزاری این لیگ برای ما خیلی مهم است، چون در حال تغییر نسل هستیم و باید تغییراتی ایجاد کنیم؛ برگزاری یک لیگ منسجم در ایجاد این تغییرات و شناسایی نسل جدید خیلی مهم است.
 از کیفیت کار راضی هستید؟
- کارها از لحاظ ساختاری خوب انجام می‌شود و کیفیت هم بد نیست. بازیکنان لژیونر هم حضور دارند و هر تیمی می‌تواند از سه بازیکن خارجی استفاده کند؛ البته به طور هم‌زمان می‌توانند از 2 لژیونر استفاده کنند، اما یک مشکلی که دارند این است که از بازیکنان جوانشان کمتر استفاده می‌کنند. مربیان به خاطر اینکه نتیجه بگیرند، سعی می‌کنند کمترین ریسک را کنند.
 برنامه آتی برای تیم ملی کویت چیست؟
- بازی‌های دور رفت لیگ که تمام شد، اردوی تیم ملی را در ژانویه برگزار می‌کنیم تا برای مسابقات آسیا که در بهمن ماه برگزار می‌شود، آماده شویم.
 در کویت چقدر به شما اختیار داده‌اند؟ چقدر در برنامه‌ریزی‌ها دخالت دارید؟
- برنامه‌ریزی‌ها معمولاً دست خودمان است؛ برنامه لیگ را خودمان به آنها داده‌ایم و اردوهای تیم ملی را هم طراحی کرده‌ایم و کارها را فدراسیون کویت انجام می‌دهد. برای اردوها چند مکان مورد نظرمان را معرفی می‌کنیم و فدراسیون هم بسته به شرایطی که وجود دارد، مکان را انتخاب می‌کند. در مجموع شرایط بدی نیست، اما یک‌سری محدودیت‌ها داریم که بیشتر به بخش استعدادها مربوط می‌شود.
 چطور؟
- خب کویت جمعیت کمی دارد و به همین دلیل پیدا کردن استعداد برای فوتسال، کمی سخت است.
 فقط بحث جمعیت است یا در مقایسه با ایران، استعداد ذاتی آنها هم کمتر است؟
- خب فوتسال در ایران که مسلماً با همه جای دنیا فرق دارد و نمی‌توان آن را با کشوری مثل کویت مقایسه کرد.؛ آنها فاکتورهای خوبی مثل امکانات دارند که می‌تواند به فوتسال کمک کند. البته بچه‌های کویتی هم هوش خوبی دارند، ولی مسئله اصلی همان تعداد پایین فوتسالیست است که کمی کار را مشکل می‌کند.
 گفتید امکاناتشان خوب است؛ یعنی به نسبت کشور خودمان تفاوت فاحشی از لحاظ زیرساختی وجود دارد؟
- نه، در ایران که همه جا سالن داریم، چون ورزش محبوبی است، اما در کویت، مثلاً سالن هندبال را در اختیار فوتسال هم می‌گذارند. منظور من از امکانات، بیشتر در بحث برگزاری اردوها بود که مشکل چندانی ندارند؛ البته نه اینکه مثل فوتبال به آن اهمیت بدهند. همه جای دنیا، اول به فوتبال نگاه می‌کنند و این یک واقعیت است؛ فدراسیون‌ها هم بیشترین تمرکزشان را روی فوتبال می‌گذارند. اما فوتسال هم در کویت طرفداران خاص خودش را دارد و از سال‌ها پیش، جام فوتسال رمضان هم در این کشور برگزار می‌شده و ملت هم استقبال می‌کرده‌اند.
 فوتسال کشور خودمان را چقدر دنبال می‌کنید؟
- تا حدودی دنبال می‌کنم.؛ البته نه مثل قبل.
 خب، نظرتان چیست؟
-فکر می‌کنم شرایط لیگ برترمان نسبت به گذشته بهتر شده؛ به خصوص در زمینه سن و سال بازیکنان و جوان‌گرایی که در خیلی تیم‌ها شاهد هستیم؛ این خیلی به فوتبال ملی ما کمک می‌کند. قبلاً این‌طور نبود و تیم‌های بالای جدول، سعی می‌کردند از همان بازیکنان باتجربه استفاده کنند، اما حالا می‌بینیم که حتی باشگاه گیتی پسند هم جوان‌گرایی خیلی خوبی انجام داده؛ این خیلی مهم است. وقتی امکان پیشرفت را به بازیکن جوان بدهیم، فوتسال پیشرفت می‌کند؛ این کار مربیان خیلی با ارزش است و تیم ملی هم سود خواهد برد.
 تیم ملی را چطور می‌بینید؟
- سعی میکنم درباره تیم ملی صحبت زیادی نکنم.؛ کاری که بعضی‌ها درباره من انجام دادند را بهتر است تکرار نکنم؛ آن کارها خیلی اشتباه بود؛ همه کارشناس شده بودند و مردم هم می‌دانستند که چقدر صحبت‌ها مغرضانه یا منصفانه است. حالا هم فدراسیون انتخابش را انجام داده و باید دید استراتژی چیست و چطور پیش می‌رود.
 فکر می‌کنید باز هم بتوانیم مقام سومی جهان را تکرار کنیم؟
- حتماً می‌توانیم؛ چرا که نه؟
 چه مسیری را باید برویم؟
- برای نتیجه گرفتن در هر تیمی، احتیاج به برنامه‌ریزی است؛ اگر فکر می‌کنید تیم ملی ما در حال حاضر با برنامه کار می‌کند، برنامه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت دارد، یعنی در مسیر درست است. زمان ما این برنامه‌ها مشخص بود؛ می‌دانستیم چه می‌خواهیم، قرار است با چه تیم‌هایی بازی کنیم و همه‌چیز را هم اعلام کرده بودیم؛ نتیجه کارمان هم که مشخص است. سال 2016 که سوم جهان شدیم، قهرمان آسیا هم شدیم؛ در سال‌های بعد هم بهترین شرایط را داشتیم و در سال 2019 هم تیم سوم رنکینگ جهانی بودیم. این‌ها همه حاصل برنامه‌ریزی بود؛ الآن هم باید این برنامه‌ها مشخص شود؛ یک برنامه جامع که عملی هم بشود. برنامه‌هایی که قابلیت عملی شدن هم داشته باشد؛ مثلاً اینکه من بگویم 5 اردوی تدارکاتی در کشورهای اروپایی می‌خواهم، خب مسلم است که انجام‌شدنی نیست؛ برنامه باید منطقی بوده و شرایط اجرای آن فراهم باشد.
 برویم سراغ فوتسال شیراز که وضعیت خیلی بدی دارد. وقتی به چندسال گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینم که شاید شرایط ایده‌آل نبود اما چند تیم در لیگ برتر و سایر رده‌های داشتیم. چه شد امروز به جایی رسیدیم که هیچ تیمی نداریم؟
- بله ما یک زمانی مهد فوتسال ایران بودیم، اما متأسفانه حال و روز امروزمان گریه‌آور است؛ به طور کلی ورزش فارس حال خوشی ندارد؛ فوتبالش هم همین‌طور، اما فوتبال هم نسبت به فوتسال شرایط بهتری دارد. فوتسال نباید به این روز می‌افتاد؛ یکی از دلایلش این است که هیئت فوتبال هیچ برنامه‌ای ندارد تا کسی را ترغیب به تیم‌داری کند. واقعاً چه کاری برای این فوتسال انجام شده؟ استعدادهای خوب ما حالا پا به سن گذاشته‌اند و در زمینه پرورش استعدادهای جدید هم بسیار ضعیف عمل کرد‌ ایم. همین الآن هم اگر بخواهیم کار را شروع کنیم، تازه 4 یا 5 سال دیگر نتیجه‌اش را خواهیم دید. طبق آماری که گرفته‌ام، کلاس‌های مربیگری بسیار زیادی در استان فارس انجام شده؛ فکر می‌کنم درصد بسیار بالایی از معلمان ورزش استان، مدرک مربیگری فوتسال را دارند، اما چطور است که ما الآن یک جوان مستعد در رشته فوتسال نداریم؟ این‌همه مدرک مربیگری که صادر شده، چه نتیجه‌ای داشته؟ واقعاً هدف برگزاری کلاس‌ها چه بوده؟ یک آمار بگیرید از هیئت فوتبال، ببینید چقدر مربی فوتسال داریم، اما آیا بازیکنی هم ساخته شده؟ مدرک‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟ هیئت اگر کلاس مربیگری برگزار می‌کند، باید مشخص کند که این مربیان بعد از مدرک گرفتن چه کاری می‌خواهند انجام دهند؟ 
 به نظر شما کشوری مثل ایران که یک قدرت در فوتسال جهان محسوب می‌شود، احتیاج به یک فدراسیون مجزا برای این رشته ندارد؟
- اگر می‌شد که خیلی خوب بود، اما هیچ‌جای دنیا، فوتسال فدراسیون مجزا ندارد؛ فدراسیون فوتبال هم حاضر نیست برند اصلیاش که فوتسال است را از دست بدهد؛ رشته‌ای که با کمترین هزینه، بهترین نتایج را می‌گیرد. وزارت ورزش اگر بخواهد شاید بتواند فوتسال را جدا کند و درآمدزا هم خواهد شد، اما فکر نمی‌کنم فدراسیون فوتبال هیچ‌گاه زیر بار چنین چیزی برود.
 ما زمانی در شیراز فوتسالیست‌های بسیار زیادی داشتیم و می‌توان گفت در آن برهه موفق بودیم. دلیل آن موفقیت‌ها چه بود؟
- یکی از دلایل شکوفا شدن آن‌همه استعداد، برگزاری مداوم مسابقات جام رمضان بود که کیفیت بالایی هم داشت. بله ما آن زمان باشگاهی مثل صدرا داشتیم که در همه رده‌های سنی حضور داشت و تیم جوانانش قهرمان ایران بود؛ یعنی در هر فصل 50 یا 60 بازیکن پرورش می‌داد. یک زمانی 5 بازیکن صدرا در تیم ملی امید حضور داشتند و چند بازیکن هم در تیم ملی بزرگسالان؛ این‌ها بی دلیل نبود. خیلی زمان برد تا به آنجا رسیدیم، اما خیلی زود آن را از دست دادیم. هنوز که هنوز است، تیم‌های استان فارس از برخی بازیکنان قدیمی صدرا استفاده می‌کنند؛ یعنی هنوز بعضی از آن بازیکنان با وجود اینکه پا به سن گذاشته‌اند، از خیلی جوان‌های امروزی کیفیت بالاتری دارند. جوان‌های ما آموزش خوبی در سال‌های اخیر ندیده‌اند؛ پتانسیل رشد استعداد بالاست، اما باید به فعل تبدیل شود که به دلیل اینکه کاری انجام نشده، نمی‌شود؛ برنامه‌ای برایشان طراحی نشده است.
 صدرا در فوتسال شیراز جایگاهی شبیه جایگاه برق شیراز در فوتبال داشت؛ حالا هم هر دو به سرنوشتی مشابه دچار شده اند. چرا خود شما به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران این باشگاه، اقدامی برای احیای آن نمی‌کنید؟
- ببینید ما همیشه زیر نظر شرکت عمران صدرا بوده‌ایم. متأسفانه تصمیم‌گیری در خصوص تیم‌داری صدرا، سلیقه‌ای شده؛ سال گذشته می‌گفتند تیم‌داری کنید، اما امسال حرف دیگری می‌زنند. 
 پس خود شما به تیم‌داری راغب هستید؟
بله صد در صد؛ مگر می‌شود من علاقه نداشته باشم؟ امکانات خوبی هم در شهر صدرا وجود دارد؛ باید مسیرهایی برای کسب مجوزهای قانونی برای تیم‌داری صدرا ایجاد شود. اداره کل ورزش و جوانان و همین‌طور هیئت فوتبال در این زمینه می‌توانند کمک کنند و بیس کار انجام شود. ما هم نمی‌خواهیم هزینه‌های آن‌چنانی انجام شود، اما این‌طور هم نباشد که یک ریال هم برای فوتسال هزینه نشود؛ نباید سلیقه‌ای عمل کنند و مثلاً امروز بگویند آری و فردا بگویند نه. نه تنها صدرا بلکه خیلی تیم‌های دیگر دچار همین مشکل هستند؛ البته ما سعی کرده‌ایم به خاطر عشق و علاقه‌ای که به این تیم داریم، تیم‌های جوانان و امید صدرا را حفظ کنیم. 
 یکی دیگر از دلایلی که در گذشته فوتسالیست‌های بیشتر و بهتری داشتیم، رونق زیاد مسابقات محلات و انجام بازی گل کوچیک در کوچه و خیابان‌ها بود. خیلی از بازیکنان به گفته خودشان از همین گل کوچیک رشد کردند و به رده‌های بالا رسیدند؛ چه در فوتبال و چه در فوتسال. شما نیاز به احیای مسابقات گل کوچیک را حس نمی‌کنید؟
- خب در شرایط امروز، احیای گل کوچیک کار سختی نیست؛ بحث خانواده‌ها در میان است که دیگر مثل گذشته نمی‌گذارند بچه‌هایشان بروند در کوچه و خیابان بازی کنند. اینجا وظیفه هیئت است که بیاید جشنواره برگزار کند؛ با آموزش‌وپرورش کانکت شود و بین آنها استعداد پیدا کند.
 همکاری هیئت فوتبال و آموزش‌وپرورش به چه شکل نتیجه می‌دهد؟
- با برگزاری مسابقات مدارس. تقریباً همه بازیکنان قدیمی فوتبال فارس زمانی بازیکن حرفه‌ای شدند که هنوز در مدرسه بودند! یعنی قراردادهای اولشان را زمانی بستند که هنوز درس می‌خواندند! مربیان آن زمان، بچه‌ها را در مدارس می‌دیدند و انتخاب می‌کردند، اما الآن چنین چیزی وجود دارد؟ نه؛  الآن در مدرسه کسی به جایی نمی‌رسد. اگر این ارتباط شکل بگیرد، خیلی کار جلو می‌افتد. 
 پس یکی از چیزهایی که باید در اولویت قرار بگیرد، برگزاری مسابقات مدراس است.
- صد در صد. من در یزد این کار را کردم؛ یک طرح استعدادیابی در اردکان یزد برای احیای فوتسال این شهر انجام دادیم و یک قرارداد بستیم و اداره آموزش‌وپرورش هم پای کارآمد و کاری که برگزار شد، نتیجه داد. اما امروز در فارس چه کسی دلسوز و پیگیر است که این کار را انجام دهد؟
 در فوتسال پایه ملی ما وضعیت چطور است؟
- آنجا هم مربیان خوبی داریم که کارشان را بلدند. البته من فکر می‌کنم نباید بنشینیم و منتظر باشیم بازیکن بیاید پیش ما. باید مربیان ما در جای‌جای کشور بگردند و استعداد پیدا کنند.
 صحبت پایانی؟
- برای تیم ملی کشورم آرزوی موفقیت دارم و برای ورزش فارس و به خصوص رشته فوتسال واقعاً ناراحت هستم. متأسفم که هیچ‌کس پیگیر و دغدغه‌مند نیست؛ الآن همه درگیر این هستند که چه کسی رئیس هیئت بشود. من نمی‌دانم رئیس هیئتی که نتواند اثرگذار باشد به چه درد می‌خورد؟ کسی که نمی‌تواند اثرگذار باشد نباید مسئولیت بگیرد. نمی‌دانم ریاست هیئت فوتبال که می‌گویند پولی هم در آن نیست، چه چیزی دارد که همه به دنبالش هستند؟ 
شاید هم من بلد نیستم که متوجه نمی‌شوم، اما کسی که می‌آید مسئولیت می‌گیرد باید کار کند و اگر دید نمی‌تواند، باید کنار برود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی