[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

قطار عمرانی بر ریل محرومیت‌زدایی، روزنامه شیراز نوین

مهندس مقدس‌زاده، شهردار منطقه 2 شیراز: 51 پروژه عمرانی در سطح منطقه فعال است

سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش

amirabadi_shznvn@yahoo.com

نشست کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه 2 برگزار شد؛ این مراسم با حضور جمعی از اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز، معاونان شهردار شیراز در بخش‌های عمرانی و حمل‌ونقل، شهردار منطقه 2 و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.
 جهش عمرانی شهرداری شیراز تأثیرگذار است
رئیس، کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر شیراز در این نشست از اتخاذ تدابیر راهبردی به منظور رشد عمرانی سومین حرم اهل بیت(ع) تأکید کرد. مهندس رضا محمدیان با تقدیر از فعالیت‌های منطقه 2 شهرداری شیراز در پیشبرد پروژه‌های عمرانی گفت: این منطقه پیشرفت‌های خوبی در حوزه عمرانی داشته و طرح‌های خوبی تعریف شده که در هفته حمل‌ونقل، دهه مبارک فجر و هفته شیراز شاهد رونمایی از تعداد زیادی از آنها خواهیم بود. او با اعلام این خبر که در ابتدای سال آینده عملیات اجرایی  ۲۰ پروژه عمرانی در سطح منطقه 2 آغاز می‌شود، اظهار داشت: یکی از این پروژه‌های مهم حوزه سرمایه‌گذاری مربوط به بازار بنکداران شماره ۲ در بلوار مأذون قشقایی است که عملیات اجرایی آن باید قبل از پایان سال آغاز شود؛ این پروژه  با ۴۰ هزار متر مربع زیربنا یک  پروژه فرامنطقه‌ای برای جنوب کشور و استان‌های همجوار است. مهندس محمدیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل این منطقه اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی است که در این راستا پروژه‌های خوبی تعریف شده و تحولات مطلوبی در سطح منطقه به وجود آمده است؛ با اجرای این پروژه‌ها وضعیت زندگی و رفاه اجتماعی در منطقه 2 بهبود یافته و قیمت املاک مردم هم ارزش افزوده خوبی خواهد داشت. وی تصریح کرد: این اقدامات باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری و افزایش ساخت و ساز می‌شود و بر همین اساس، پیشنهاد می‌کنم سرمایه‌گذاران بخش مسکن توجه ویژه‌ای به منطقه داشته باشند؛ چراکه پروژه‌های خوبی در حال اجراست و آینده خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند. نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری در خصوص اجرای باغ بانوان نیز عنوان کرد: امروز اجرای باغ بانوان در برخی مناطق کارایی ندارد و در آنجا بیشتر دنبال باغ خانواده هستند؛ باید برای این کار مطالعه اجتماعی شود؛ این در حالی است که در یک منطقه باغ مهربانو را سه بار افتتاح کردیم اما هنوز هم در آن بسته است. رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه خواستار تقویت حوزه اطلاع‌رسانی شد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که چرا فعالیتهای شهرداری به خوبی تبیین نمی‌شود، در این جلسه قرار شد برنامه‌ریزی دقیق و جامعی میان حوزه عمران، حمل‌و‌نقل، مناطق شهرداری و روابط عمومی صورت گیرد تا در کنار حرکت شتابان حوزه عمرانی شهر، اطلاع‌رسانی بهتری در زمینه فعالیتهای شهرداری صورت گیرد. مهندس محمدیان ادامه داد: در طی  ۸ماه نخست امسال به اندازه دو سال پیش از آن مصالح مصرف شده که به معنای این است که شهرداری فعالیت خوبی در حوزه عمران شهر دارد و به همین میزان باید این موارد به مردم  اطلاع‌رسانی شود؛ باید از شهردار و مدیران شهرداری که توانسته‌اند این مقدار پروژه را اجرا کنند، قدردانی کرد.
 ارتقای کیفیت زندگی ارمغان محرومیت‌زدایی است
در ادامه این نشست رئیس کمیته محرومیت‌زدایی و سامان‌دهی حاشیه‌نشینی شورای اسلامی شهر شیراز نقش پروژه‌های عمرانی را ارتقای سطح ایمنی شهر و بهبود کیفیت زندگی شهروندان قلمداد کرد. سیده مریم حسینی با اشاره به اجرای 7 پروژه عمرانی- محرومیت‌زدایی در سطح منطقه دو گفت: با توجه به نوع بافت محلات، وجود مشکلات کهنه و عدم برخورداری از برخی زیرساخت‌ها، شاهد مشکلاتی نظیر آب‌گرفتگی معابر در زمان بارندگی‌ها و تجمع آب‌های سطحی بودیم. وی با بیان اینکه عملیات کانیواگذاری و لوله‌گذاری برای هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی در حوزه پروژه‌های محرومیت‌زدایی تعریف شده، خاطر نشان کرد: یکی از پروژه‌های مهم محرومیت‌زدایی در معابر گود شیری و دباغی اجرا می‌شود که از محروم‌ترین و کم‌برخودارترین محلات سطح منطقه 2 هستند. رئیس کمیته محرومیت‌زدایی و سامان‌دهی حاشیه‌نشینی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: اجرای پروژه‌های عقب‌مانده در سطح منطقه 2 در گذشته بسیار زیاد بوده و نیازهای شهر و شهروندان در خصوص محرومیت‌زدایی به طور خاص  دیده شده است. به گفته حسینی یکی از پروژه‌ها لوله‌گذاری، آسفالت و جدول‌گذاری با اعتبار حدود 5 میلیارد و 500 میلیون تومان  است که تنها در یکی از محلات در نظر گرفته شده و در حال اجراست. عضو هئیت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز  تصریح کرد: دومین پروژه لوله‌گذاری به صورت دو فاز در مرحله شیخ علی چوپان با اعتبار 2 میلیارد و 600 میلیون در  حال اجراست؛ همچنین اجرای خطوط هدایت و جمع‌‌آوری آب‌های سطحی کوچه‌های شهید کدیور با اعتبار حدود 7 میلیارد و 700 میلیون تومان نیز در لیست پروژه‌های منطقه دو  دردست اجراست. حسینی در ادامه  با تأکید بر این مطلب که تمام پروژه ‌ای محرومیت‌زدایی در دست اجرا تا پایان سال به اتمام و به بهره‌برداری می‌رسند، عنوان کرد: مهندس مقدس‌زاده با روحیه‌ای جوان و خستگی‌ناپذیر دارای ایده‌های خوبی است که در پرتو آن شاهد تحولات عمرانی و فرهنگی در سطح منطقه خواهیم بود. او با اشاره به یکی از لایحه‌های بسیار مهم در کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز این هفته که به میزبانی شهرداری منطقه 2 برگزار شد، عنوان کرد: به منظور تخلیه هیجانات جوانان و نوجوانان نیازمند پیست اتومبیلرانی و موتورسیکلت‌رانی در سطح مناطق مختلف شهرداری هستیم؛ عدم وجود این زیرساخت سبب شده است شاهد حرکت‌های نمایشی در سطح شهر باشیم که ضمن ایجاد بی‌نظمی جان شهروندان را با خطر مواجه می‌سازد. حسینی تصریح کرد: در این جلسه کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل و ترافیک جانمایی طراحی چنین پیست‌هایی با توجه به نیاز جوانان شهر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مورد دوم بررسی  نقش جایگاه‌های عرصه سوخت با هدف سامان‌دهی و تسهیل راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک‌مقایس در سطح شهر بود که عضو هئیت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز به آن اشاره کرد و گفت: با هدف سامان‌دهی ترافیک موجود در سطح شهر این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت.
 پیشرفت عمرانی در منطقه 2 محسوس است
یکی دیگر از حاضران این جلسه نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر و ناظر پارلمان شهری در منطقه 2 شهرداری شیراز بود. محمدتقی تذروی با اشاره به پیشرفت پروژه‌های عمرانی در سطح منطقه دو، اظهار کرد: حُسن بازدید از پروژه‌های عمرانی این است که نواقص پروژه‌ها مشاهده شده و رفع آنها در دستور کار قرار می‌گیرد. وی افزود: یکی از مشکلاتی که در سطح منطقه 2 با آن مواجه هستیم تمرکز ۴ ملک در بلوار مأذون قشقایی است که در صورت رفع مشکل این املاک، مسیر دسترسی به بلوار ابوذر غفاری باز خواهد شد. او با اشاره به این موضوع که رضایت نسبی را از شهردار و پرسنل منطقه دو داریم ‌اظهار داشت: امید است در آینده وضعیت بهتری را شاهد باشیم. تذروی اضافه کرد: با توجه به اینکه  فاز اول پروژه سرمایه‌گذاری بنکداران شماره دو در سطح منطقه دو با اعتبار ۴۵۰۰ میلیارد تومان در فضایی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع طراحی شده، پیش‌بینی می‌شود بیش از دو هزار میلیارد تومان آورده برای شهرداری شیراز داشته باشد.
 جهاد خدمت‌رسانی در حوزه‌های فرهنگی و عمرانی
در ادامه این نشست، شهردار منطقه دو کلان‌شهر شیراز از جهاد خدمت‌رسانی در حوزه‌های فرهنگی و عمرانی خبر داد. مهندس محمد مقدس‌زاده با اعلام این خبر که تعداد 51 پروژه عمرانی در سطح منطقه 2 کلان‌شهر شیراز فعال است، اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های کارشناسی و نیازهای احصا‌شده بیشترین سهم از پروژه‌ها مربوط به نهضت آسفالت با 42 درصد است و پس از آن نوبت به طرح‌های فعال عمرانی(27درصد)، پروژه‌های ترافیکی(21درصد) و پروژه‌های محرومیت‌زدایی با سهم 10 درصدی می‌رسد. او در ادامه با تشریح برخی از پروژه‌های عمرانی فعال در سطح منطقه 2 شهرداری شیراز اظهار داشت: عملیات احداث 45متری محراب در آذرماه سال گذشته آغاز شده و با توجه به گستردگی و وسعت پروژه هم‌اکنون در مرحله 35 درصد پیشرفت است. همچنین پروژه کف‌سازی ضلع شرقی احمدبن موسی(ع) با 96 درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. وی با اشاره به این موضوع که عملیات پیاده‌روسازی محور کوی زهرا دارای 95 درصد پیشرفت فیزیکی است، گفت: عملیات زیرسازی، گانیواگذاری، جدول‌گذاری و آسفالت معابر شهرک بهار دارای 80 درصد پیشرفت است و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. در همین زمینه اجرای عملیات بهسازی جداول در محور شاه‌ داعی‌‌الله در آبان‌ماه سال جاری آغاز شده و در تلاش هستیم تا در مدت زمان برنامه‌ریزی‌شده به پایان برسد.
 اجرای پروژه‌ها براساس نیازهای شهر و شهروندان
در ادامه این نشست معاون عمرانی شهرداری شیراز بر اجرای پروژه‌های عمرانی براساس نیازهای شهر و خواسته‌های شهروندان تأکید کرد. دکتر محمد امین با بیان اینکه سبد پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز، از تنوع مطلوبی برخوردار است، گفت: از ابتدا سال تاکنون ۶۲۰هزار تن مصالح در پروژه‌های ما مصرف شده که به اندازه ۲سال پیش از آن است.
 تبیین راهکارهای نوین اطلاع‌رسانی
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل و سخنگوی شهرداری شیراز در این نشست بر استفاده از ظرفیت‌های مؤثر اطلاع‌رسانی تأکید کرد. رضا جاویدی با اشاره به برخی فعالیت‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی گفت: ما اولین کلان‌شهر در کشور هستیم که در دوره ششم به دلیل اهمیت اطلاع‌رسانی پروژه‌ها مصوبه‌ای داریم که بر طبق آن حداکثر تا نیم درصد بودجه عمرانی پروژه‌ها برای اطلاع‌رسانی، تبلیغات، تبیین، آموزش و مواردی از این‌دست از طریق رسانه‌های رسمی و صداوسیما دیده شده است.
 قدم‌های مؤثر برای ایمن‌سازی شهر و شهروندان
شهردار منطقه دو کلان‌شهر شیراز با اشاره به خدماتی که در حوزه ایمن‌سازی شهر و کاهش سوانح رانندگی در دستور کار قرار گرفته، اظهار داشت: نیمی از عملیات اجرایی پل عابرپیاده در بلوار رحمت(شهید زارعی) انجام شده و با احداث پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران گام بلندی برای ارتقای آمادگی شهری در سوانح بر می‌داریم. مهندس مقدس‌زاده در بخش دیگری از سخنانش از اجرای طرح‌های بازآفرینی و بهسازی خبر داد و افزود: عملیات بهسازی پارک محله‌ای شهرک ولیعصر(عج) در آبان‌ماه سال جاری آغاز شده و با 20 درصد پیشرفت در تلاش هستیم تا در ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد. در همین راستا احداث فاز 2 پارک محراب و بوستان جوان در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارند و با بهره‌برداری از آن سرانه فضای سبز منطقه افزایش محسوسی خواهد یافت. وی در بخش دیگری از سخنانش نقش پروژه‌های محرومیت‌زدایی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را ارزنده ارزیابی کرد و بیان داشت: پروژه‌های زیادی در محور دباغی، شیخ علی چوپان، کوچه‌های شهید کدیور، محله ابوالفضل(ع)، بلوار رحمت و سایر محورهای منطقه 2 در حال انجام است که با بهره‌برداری از آنها شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و ایمن‌سازی شهر در برابر سیلاب و آب‌گرفتگی و مواردی از این‌دست هستیم. او همچنین یکی از نیازهای اصلی منطقه 2 شهرداری شیراز را در حوزه پروژه‌های ترافیکی دانست و پیرامون اقداماتی که در این حوزه در دست انجام است، خاطر نشان کرد: یازده پروژه ترافیکی مشتمل بر نصب بولار در پیاده‌رو، مناسب‌سازی ایستگاه اتوبوس و گذرگاه عابرپیاده، آرام‌سازی و نصب سرعت‌گیر، ترمیم و رنگ‌آمیزی پل‌ها، ایمن‌سازی خروجی پارکینگ‌ها، جداسازی معابر با پل میخ در دست انجام است که با بهره‌برداری از آنها شاهد کاهش سوانح ترافیکی و ایمنی شهروندان خواهیم بود.
 خدمات عمرانی در آینده تداوم دارند
مهندس محمد مقدس‌زاده با بیان اینکه پروژه‌های شهرداری منطقه دو منحصر به مواردی که از آنها یاد شد، نمی‌شود، اظهار داشت: تعداد زیادی از پروژه‌ها در سامانه pmis بارگذاری شده و در مرحله تشریفات مناقصه قرار دارند که در این‌باره می‌توان به طرح‌هایی از قبیل تهیه قیر و اجرای آسفالت، بهسازی جداول، اجرای طرح‌های هندسی، تعریض خیابان شهید زارعی، تبدیل پل عابرپیاده به رمپ و بهسازی بوستان الزهرا، عملیات عمرانی در باغ‌موزه دفاع مقدس، بهسازی پیاده‌راه خیابان‌های شیشه‌گری و شاه داعی‌الله اشاره کرد. شهردار منطقه دو شیراز در بخش پایانی سخنانش با جمع‌بندی پروژه‌هایی که در این منطقه در مراحل مختلف اجرا قرار دارند، اظهار کرد: از 51 پروژه شهرداری منطقه 2، تعداد 7 پروژه در حوزه محرومیت‌زدایی است و مابقی شامل پروژه‌های عمرانی و جهش آسفالت است. مقدس‌زاده گفت: تمامی پروژه‌های عمرانی منطقه فعال است و براساس برنامه زمان‌بندی و با تزریق مالی مناسب به بهره‌برداری خواهد رسید. او در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سطح منطقه هم عنوان کرد: پروژه بزرگ بنکداران واقع در خیابان مأذون قشقایی در ابعاد ملی، از بزرگترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری سطح منطقه است که مراحل مطالعه آن در دست اجراست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی