[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

جشنواره انار فاروق یک انقلاب اقتصادی در این شهر ایجاد کرد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین، دبیر هفتمین جشنواره انار فاروق با اشاره به برگزاری جشنواره انار شهر فاروق گفت: برگزاری جشنواره انار فاروق یک انقلاب اقتصادی در این شهر ایجاد کرد. رضا زارع فاروقی در حاشیه برپایی این جشنواره گفت: جشنواره انار فاروق از سال 95 همه‌ساله در شهر فاروق برگزار می‌شود که اولین جشنواره به تمام معنا مردمی بود و توسط مردم برگزار شد و گرچه در یک روستا برگزار شد، اما در سطح کشور بازتاب خوبی داشت و به دلیل کیفیت بالای برگزاری، این جشنواره از صدا و سیمای مرکز فارس و شبکه‌های ملی پخش شد. زارع فاروقی اظهار کرد: در روند برگزاری جشنواره انار فاروق در واقع بر اساس یک فرمول حرکت کردیم و آن این بود که گفتیم «تقویت هویت درونی باعث تقویت نگاه بیرونی» می‌شود و اگر ما بیاییم هویت درونی خود را تعریف کنیم، نگاه بیرونی ما عوض می‌شود و این کار انجام شد. وی با اشاره به اینکه جشنواره انار فاروق فرصت مناسبی برای معرفی شهر فاروق است، گفت: این شهر دارای قنوات بسیار قدیمی است و این قنوات را به همراه تاریخ فاروق که بیش از 10هزار سال سابقه دارد، معرفی کردیم و تلاش کردیم ظرفیت‌ها و استعدادهای فاروق را به نمایش بگذاریم و از آن استفاده کنیم که این امور در قالب جشنواره ظاهر شد. دبیر هفتمین جشنواره انار فاروق بیان کرد: جشنواره در حقیقت منشأ تحول بزرگی برای شهر فاروق شد و بر این اساس باید فاروق را به دو قسمت تقسیم کنیم؛ یکی فاروق قبل از جشنواره و دیگری فاروق بعد از جشنواره. جشنواره توانست نگاه بیرونی را به فاروق عوض کند.
زارع فاروقی با اشاره به وجود اقامتگاه‌های فراوان و مناسب در فاروق گفت: به مناسبت برپایی جشنواره، شاهد حضور مردم از سراسر کشور حتی تورهای خارجی در شهر فاروق هستیم. وی به تأثیر جشنواره بر مسائل اجتماعی هم اشاره کرد و گفت: هم‌زمان با برپایی جشنواره، نشاط اجتماعی خاصی در شهر ایجاد می‌شود و حتی دادگستری به ما اعلام کرد هرگاه جشنواره برگزار می‌شود، آمار جرم و جنایت در شهر کاهش می‌یابد. زارع فاروقی تأکید کرد: در بحث اشتغال‌آفرینی نیز اگرچه این جشنواره یک حرکت اقتصادی و به نوعی اشتغال موقت است، اما قطعاً برای ایجاد اشتغال پایدار گام خواهیم برداشت. 
اختصاص یک زمین برای جشنواره 
دبیر جشنواره انار فاروق اظهار کرد: پیش از این جشنواره در مراکز مختلف برگزار می‌شد، اما از سه سال پیش تصمیم گرفتیم مکان ثابتی پیدا کنیم که این اتفاق افتاد و این دوره جشنواره، سومین جشنواره‌ای است که در این مکان برگزار می‌شود. وی افزود: هرچند این جشنواره در حاشیه شهر برگزار می‌شود، اما در فاروق، یک انقلاب اقتصادی رخ داده و شما در کوچه‌های این شهر که گذر کنید می‌بینید که باغداران محصولات باغ خود را به فروش گذاشته‌اند و تنوع خوبی برای میهمانان به نمایش گذاشته‌اند. زارع فاروقی با بیان اینکه برنامه آینده ما این است که از جشنواره عبور کنیم و اهداف دیگری را تعریف کنیم، افزود: مکانی که هم‌اکنون جشنواره در آن برگزار شده، مجتمع دهکده‌های 14 معصوم شهر فاروق است و بنا داریم 14 دهکده با عناوین اقتصاد مقاومتی، گردشگری، سلامت و... ایجاد کنیم.
وی در خصوص جشنواره امسال گفت: این جشنواره ویژگی‌های خاصی دارد که مهم‌ترین آنها وجود 80 غرفه است که به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ غرفه‌های اصلی که غرفه‌های انار و فرآورده‌های آن است و غرفه‌های فرعی یا جانبی که در آنها محصولات دیگر ارائه می‌شود. زارع فاروقی تأکید کرد: در واقع جشنواره انار فاروق، یک جشنواره با رویکرد اقتصادی نیست؛ بلکه یک رویداد فرهنگی است و برنامه‌های متنوع فرهنگی در آن تدارک دیدیم که دعوت می‌کنم مردم از فرصت باقی‌مانده استفاده کنند و تا 20 آبان ماه یک روز خوب را با خانواده در فاروق بگذرانند.
دبیر هفتمین جشنواره انار فاروق در پایان با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره از عهده یک شخص یا گروه برنمی‌آید، از شورای فرهنگ شهرستان مرودشت که همه ادارات را موظف کردند در این جشنواره نقش‌آفرینی کنند، شهرداری و شورای اسلامی شهر فاروق، پایگاه‌های مقاومت و اقشار مختلف مردم تقدیر کرد.
ثبت ملی انار شهوار فاروق از برکات جشنواره است
همچنین مدیر اجرایی هفتمین جشنواره ملی گردشگری انار فاروق گفت: این جشنواره ملی تأثیر بسزایی در توسعه گردشگری و اشتغال‌آفرینی داشته و ثبت ملی انار شهوار فاروق از جمله برکات این جشنواره است.
محمد اسدپور بیان کرد: مردم فاروق با روی گشاده میزبان مردم خوب کشورمان هستند و طی یک رویداد گردشگری کشاورزی خاص با محوریت محصول انار شهوار که به ثبت ملی رسیده، پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان هستند.
اسدپور اظهار کرد: هفتمین جشنواره گردشگری انار فاروق از دهم تا بیستم آبان‌ماه در شهر فاروق مرودشت در حال برگزاری است و روزهای این جشنواره، هرکدام یک نام دارند. مدیر اجرایی هفتمین جشنواره گردشگری انار فاروق، گفت: بعد از هفت دوره برگزاری، این جشنواره جایگاه خاصی را در بخش رویدادهای گردشگری و کشاورزی فارس یافته است و ما توانستیم با معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فاروق از جمله باغات کشاورزی، قنات‌های منحصر به فرد، طبیعت زیبا و… گام‌های مثبتی برداریم و به ایجاد اشتغال‌زایی در منطقه شامل احداث کارگاه‌های زودبازده، مشاغل خانگی، صنایع تبدیلی، صنایع بسته‌بندی و ایجاد یک رابطه مستقیم و بدون واسطه بین باغدار و تولیدکننده محصولات کشاورزی با مصرف‌کنندگان 
بپردازیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی