[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

آمار دیالیز صعودی است، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس به جامعه هشدار داد با رعایت سبک زندگی سالم از ابتلا به بیماری‌های مرگبار پیشگیری کنند.
عبدالحمید کشاورز در نشست خبری که به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد، از دیابت، فشارخون و اختلالات ژنتیکی به عنوان سه عامل اصلی ابتلا به این بیماری نام برد. به گفته وی، این انجمن از قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد‌ در پهنه استان فارس است و به صورت تخصصی در حوزه خدمت‌رسانی به بیماران کلیوی فعالیت دارد و خدماتی در حوزه‌های پیشگیری، آموزش، درمان و حمایت‌های اجتماعی به بیماران کلیوی ارائه می‌دهد.
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس در ادامه از پیوند کلیه برای بیش از ۲۹0 نفر در استان فارس طی سال جاری خبر داد و افزود: ۶ درصد بیماران دیالیزی کشور مربوط به فارس است و این در حالی است که سن ابتلا به بیماران کلیوی پایین آمده است. او با ارائه آمار و ارقامی خاطرنشان کرد: در فارس ۲هزار و ۳۰۰ بیماری دیالیزی داریم که ۶۰ درصد آن آقایان و ۴۰ درصد بانوان هستند و در سال جاری 354 نفر به بیماران دیالیزی فارس اضافه شده‌اند.
کشاورز با بیان اینکه تنها راه درمان بیماران دیالیزی، انجام عمل پیوند است، اظهار داشت: بسیاری از بیماران کلیوی دو تا سه جلسه دیالیز در هفته انجام می‌دهند و بر همین اساس تغییر سبک زندگی شامل عدم مصرف خودسرانه دارو، مصرف کافی آب، پرهیز از مصرف نوشابه و فست‌فود، کنترل نمک، ورزش، چکاپ‌های دوره‌ای، کنترل فشار و قند خون و مواردی از این دست در عملکرد مناسب کلیه‌ها بسیار مؤثر است.
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس تأکید کرد: اگر سبک زندگی ما عوض نشود، این بیماری در جامعه گسترده‌تر خواهد شد. به همین منظور باید سطح آگاهی مردم را در خصوص پیشگیری از این بیماری افزایش دهیم. او خاطرنشان کرد: راه‌اندازی یک تخت دیالیز بیش از یک‌میلیارد تومان هزینه دارد و یک جلسه دیالیز یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان برای دولت هزینه‌بر است و هزینه‌های جانبی را به بیمار تحمیل می‌کند. در همین راستا اگر ۲۰ درصد هزینه‌های درمان را صرف پیشگیری کنیم، با نتایج به‌مراتب مطلوب‌تری روبه‌رو خواهیم شد.
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ مرکز دیالیز در استان داریم، یادآور شد: نقش خیران در گسترش زیرساخت‌های درمانی ارزنده است و تلاش آنها را در همیاری با این انجمن پاس می‌داریم.
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس معتقد است باید کمک به ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور نهادینه شود و افزود: ۳۲۰هزار نفر کارت اهدای عضو در استان دارند و این در حالی است که مرگ‌های مغزی زیادی در کشور اتفاق می‌افتد و تنها ۳۰ درصد عضو خود را اهدا می‌کنند. بر اساس این گزارش، شایان ذکر است 23 تا 30 آبان‌ماه هفته حمایت از بیماران کلیوی نام‌گذاری شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی