[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خورشت انار مسما ، روزنامه شیراز نوین

 زمان آماده‌سازی: 30 دقیقه
 زمان پخت:45 دقیقه
 
 مواد لازم برای 6 نفر
مرغ: 1 عدد
دانه انار: 1 پیمانه
پیاز متوسط: 2 عدد
رب انار: 4 قاشق غذاخوری
رب گوجه: 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم
زعفران دم شده: 1 قاشق چای‌خوری

همراه با شروع هر فصل و رسیدن میوه و سبزیجات فصلی خوردن غذاهایی که با‌ این مواد تهیه می‌شود بسیار رواج پیدا می‌کند. برای مثال انار یکی از میوه‌های پاییزی  است که به دلیل طعم خوبش در آشپزی کاربرد فراوان دارد و از آب آن گرفته تا رب انار در بسیاری از غذا‌ها و خورش‌ها می‌توان به کار برد. می‌دانیم که مردم مناطق گیلان و مازندران در استفاده از ‌این میوه خوشمزه در انواع غذاهایشان مهارت خوبی دارند و در غذاهایی چون: خورش فسنجان، خورش انار آویج (انار بیج)، انار مسما و … انار را به گونه‌های مختلف به عنوان چاشنی به کار می‌برند.
غذاهای محلی مناطق شمالی از آن جمله غذاهای سالم و پرطرفدارند که اصولاً طرز تهیه ساده‌ای دارند و در عین حال بسیار لذیذ و خوشمزه‌اند. یکی از غذاهای مجلسی و پاییزی گیلان خورشت انار مسما است که به دلیل طعم ملسش خواهان بسیار دارد و به راحتی می‌توان آن را در میهمانی‌ها سرو کرد. انار مسمای مرغ شکل اصلی ‌این خورش است و همان طور که می‌دانیم با مرغ و انار تهیه می‌شود اما نوعی دیگر از ‌این خورشت، انار مسما با بادمجان است که طرفداران بادمجان آن را بسیار می‌پسندند چرا که ترکیب مرغ و بادمجان همیشه بسیار خوش خوراک است.
تهیه خورش انار مسمای گیلانی در شب چله  یا شب یلدا در بین گیلانی‌ها بسیار مرسوم است اما در سایر مناطق ‌ایران نیز آن را در‌این شب تهیه و سرو می‌کنند و بسیار شبیه به مرغ اناری است که در کشورهای گوناگون نیز تهیه می‌شود، با ‌این تفاوت که مرغ اناری بیشتر با رب انار تهیه می‌شود و چاشنی انار مسما ترکیبی است از دانه انار و رب انار.
در ادامه می‌خواهیم روش تهیه خورش انار مسما مجلسی مخصوص شب یلدا را یاد بگیریم. امیدواریم از تهیه و خوردن ‌این غذای پاییزی لذت ببرید.

 طرز تهیه 
 مرحله اول
مرغ را تکه تکه کنید و آن را کمی ‌سرخ کنید.
 مرحله دوم
پیاز را رنده کنید و در روغنی که مرغ را سرخ کرده‌اید تفت دهید تا طلایی شود. رب گوجه، دانه انار، ادویه را به پیاز اضافه کنید.
 مرحله سوم
مرغ‌ها را به مواد تفت داده شده اضافه کنید. یک پیمانه آب روی مرغ‌ها بریزید تا به‌جوش آید و پس از جوشیدن آب، در ظرف را بگذارید و شعله را کم کنید تا مرغ بپزد (45 دقیقه تا یک ساعت زمان مناسبی برای پخت مرغ و جا افتادن خورشت انار مسمای گیلانی است.)
 مرحله چهارم
در اواخر زمان پخت رب انار و زعفران را اضافه کنید. دقت کنید ‌این خورش غلیظ است پس باید آب آن تقریباً کشیده شود. نوش جان

 نکات کلیدی
 اگر بخواهید انار مسمای شما مجلسی‌تر به نظر بیاید مرغ را به صورت درسته سرخ کنید و در خورش به کار ببرید. برای تهیه ‌این مدل بهتر است مرغ را از چند ساعت قبل با مقداری آب انار و نمک و فلفل مزه‌دار کنید.
 اگر به جای آب از آب انار یا حتی آب پرتقال در انار مسما استفاده کنید طعم لذیذتری خواهد داشت.
 گلپر ادویه‌ای است که بعضی افراد با انار مصرف می‌کنند پس اگر طعم آن را دوست دارید به مقدار یک دوم قاشق چای‌خوری همراه رب انار به غذا اضافه کنید.
 برای شیرین یا ترش تر کردن انار مسما می‌توانید مقداری شکر یا آب غوره به خورش اضافه کنید.
 به دلیل به کار بردن انار، ‌این غذا ممکن است زود بسوزد پس حواستان باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی