[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

جایگاه فرش ایرانی را باختیم ، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون فرش، صنایع‌ دستی اتاق بازرگانی فارس گفت: یکی از درخواست واصل شده از سوی فعالان حوزه فرش استان به کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس، پیگیری ممانعت خروج فرش دستبافت توسط مسافر از سوی پلیس فرودگاه شیراز بود که این موضوع را دنبال کردیم.
به گفته ذوالانواری، بر اساس تبصره 2 ماده 139 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، هر مسافر می‌تواند تا سقف 24 مترمربع فرش دستباف ایرانی و 40 مترمربع گلیم دستباف به همراه خود از کشور خارج کند و محدودیتی از نظر تعداد قطعات در سقف متراژ مذکور وجود نخواهد داشت؛ اما برخوردهای سلیقه‌ای و غیرقانونی موجب تحمیل ضرر و زیان به حوزه اقتصاد استان و از جمله اقتصاد صنعت فرش فارس می‌شود که برای حل این موضوع، مکاتبه‌ای با استانداری فارس و بخش‌های مربوطه در کشور انجام شده و پیرو نامه اتاق موضوع به پلیس فرودگاه شیراز نیز منعکس شده است. ذوالانواری در جلسه کمیسیون فرش و صنایع دستی با ابراز تأسف به دلیل از دست رفتن جایگاه مرکز ملی فرش کشور عنوان داشت: تنزل این جایگاه، ضربه مهلکی به صنعت فرش خواهد زد؛ هرچند اقدامات و مکاتبات اتاق با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
وی با اشاره به معاف شدن صادرات فرش از تعهد ارزی گفت: بر اساس سیاست‌گذاری‌ها، 10 درصد مواد اولیه فرش دستبافت از تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات معاف شده است که اثرات مثبت تصمیم‌های پیمان‌سپاری ارزی بر رونق صادرات این محصول تأثیر دارد. حمیدرضا ذوالانواری در جلسه کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: موضوع تعهد ارزی صادرات فرش را با مشکل مواجه کرده بود که پس از پیگیری‌های انجام شده، این موضوع با سیاست‌گذاری‌های جدید حل و فصل شد.
وی از جمله مشکلات صادرات فرش را رشد رقبا و از دست دادن بازارهای صادراتی فرش ایرانی عنوان کرد و افزود: در بحث رفع تعهد ارزی، کالای فرش بر اساس مواد اولیه در نظر گرفته شده است و برگشت ارز حاصل از صادرات به کل فرش تعلق نمی‌گیرد؛ بلکه تنها 10 درصد مواد اولیه را شامل می‌شود و مابقی معافیت دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بررسی اهمیت برندسازی در حوزه فرش و صنایع دستی نیز تصریح کرد: مبحث برندینگ یکی از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت کنونی فرش و صنایع دستی می‌باشد و ثبت برند تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی موضوع بسیار مهمی است. ذوالانواری اظهار کرد: با هدف رونق و برگزاری دوره‌های آموزشی برای حوزه فرش و صنایع دستی اتاق را در این کمیسیون دنبال می‌کنیم که در گام نخست دو دوره جامع برندسازی و فرایند ثبت برند، استراتژی برجسته‌گرایی و برندسازی آثار فاخر فرش، صنایع دستی و هنرهای سنتی و طراحی آینده‌گرا در صنایع دستی را برای فعالان این بخش در استان برگزار خواهیم کرد. در ادامه این جلسه، زنهاری رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس هم گفت: متأسفانه شاهد وجود فرش و صنایع دستی قاچاق در مراکز فروش هستیم؛ در صورتی که در قانون به صراحت عنوان شده کالایی که مشابه داخلی دارد، قاچاق محسوب می‌شود و ما آمادگی داریم با همکاری واحد نظارت اتاق اصناف و واحد بازرسی سازمان صمت و با کارشناسی‌های اتحادیه فرش موضوع را پیگیری کنیم. وی از نبود بانک اطلاعاتی فرش استان و عدم ارائه آمار به‌روز جهت برنامه‌ریزی‌های آتی انتقاد کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی