[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

چرا موهایتان درد می‌کنند؟، روزنامه شیراز نوین

اگر برایتان پیش آمده که وقتی موهای خود را حرکت داده‌اید احساس درد کرده‌اید بدانید که تنها نیستید؛ هر چند دردگرفتن موها چیز عجیب و غیرممکن به نظر می‌رسد؛ اما واقعاً وجود دارد و غیرمعمول هم نیست.
به گزارش بهداشت نیوز، دردناک شدن موها مسئله‌ای است که به پوست سر مربوط می‌شود و ساقه‌های مو به‌خودی‌خود درد نمی‌گیرند، بلکه این درد به ‌واسطه پوست اطراف موها ایجاد می‌شود که پُر از رگ‌های خونی و پایانه‌های عصبی و غدد چربی است. وقتی مغز ما سیگنال‌های ارسال شده از عصب‌های ما را تفسیر می‌کند ما درد را احساس می‌کنیم. دردناک شدن پوست سر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، مثلاً مشکلات نورولوژیکی یا التهاب پوست.
شوره سر
وقتی سرتان شوره می‌زند ممکن است در پوست سرتان درد احساس کنید؛ چرا؟ شوره عارضه‌ای است که در آن میزان مخمر مالاسزیا در پوست سر بالا می‌رود و این رشد زیاد مخمر باعث التهاب شده و قرمزی و پوسته و خارش و در موارد شدیدتر درد ایجاد می‌کند.
نکته
مخمر مالاسزیا نوعی قارچ است، اما متخصصین پوست و مو شوره(درماتیت سبوره‌ای) را یک عفونت قارچی محسوب نمی‌کنند. مخمری که در تشکیل شوره سر نقش دارد به طور طبیعی به وجود می‌آید؛ برخی از افراد نسبت به این مخمر حساس‌ترند یا این مخمر در پوست سر آنها زیاد رشد می‌کند.
یک عفونت قارچی برای پوست سر به نام کاپیتیس وجود دارد که می‌تواند باعث خارش و حساسیت پوست سر و یا درد در پوست سر شود.
چه باید کرد؟
از شامپوی ضدشوره حاوی پریتیون زینک استفاده کنید که باعث می‌شود میزان مخمر روی پوست سرتان و همچنین التهابی که ایجاد شده کمتر شود، اما یادتان باشد شامپوی ضدشوره به مدت‌زمان کافی برای تماس با پوست سر نیاز دارد تا اثر بگذارد. با نوک انگشتان شامپو را به پوست سرتان بمالید و دو تا سه دقیقه صبر کرده و سپس آب‌کشی کنید.
همچنین باید شامپو را متناسب با نوع موهای خود انتخاب کنید؛ اگر پوست سرتان چرب است، هر روز موهای خود را شامپو بزنید تا شوره‌ها کمتر شود. اما افرادی که موهای خشک دارند و پوست سرشان حساس است، شاید بهتر باشد هر دو یا سه روز موها را با شامپو بشویند.
اگر راهکارهای معمول اثر نکردند بهتر است به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با تجویز شامپوی مناسب برای شما یا احتمالاً هر نوع درمان دیگری، شوره سرتان را درمان کند.
راه‌های دیگر برای رفع شوره سر:
. استرس خود را کنترل کنید؛ چون استرس می‌تواند باعث شوره بشود یا شوره را بدتر کند.
. رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید؛ زینک (روی)، ویتامین‌های B و برخی از چربی‌ها می‌توانند به پیشگیری از شوره سر کمک کنند.
. اجازه دهید نور خورشید به موهایتان بخورد؛ نور خورشید می‌تواند به کنترل شوره سر کمک کند، اما ضدآفتاب را فراموش نکنید.
تجمع چربی
ما به طور طبیعی غدد چربی زیادی در پوست سر خود داریم و اگر به طور منظم موها را نشوییم چربی‌های اضافی انباشته خواهند شد.
این چربی زیادی نه‌ تنها موها را چرب می‌کند، بلکه می‌تواند باعث خارش پوست سر نیز بشود. در نتیجه ممکن است پوست سر خراشیده شده و وقتی موهای خود را این طرف و آن طرف می‌کنید پوست سرتان درد بگیرد.
چه باید کرد؟
موهای خود را با شامپوی مناسب مکرراً بشویید؛ زیاد شستن موها هم می‌تواند پوست حساس سر را خشک کند و باعث ظاهر شدن پوسته‌های شوره شود. همچنین سعی کنید از شامپوی خشک استفاده نکنید، چون می‌تواند روی موها و پوست سرتان تجمع کرده و آنها را چرب‌تر کند.
فولیکولیت
یک دلیل ممکن دیگر برای دردناک شدن موها فولیکولیت است؛ فولیکولیت عارضه‌ای است که در آن باکتری‌ها به فولیکول‌های مو حمله‌ور شده و باعث ایجاد جوش‌های چرکی می‌شوند. این عارضه پوستی می‌تواند ناشی از ویروس‌ها و قارچ‌ها و حتی موهای زیر پوستی هم باشد.
در برخی موارد، فولیکولیت می‌تواند گسترده بوده و باعث التهاب و خارش و سوزش و درد در پوست سر شود.
چه باید کرد؟
اگر دچار فولیکولیت شده باشید باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
نکته
راهکارهای خانگی مثل کمپرس گرم و کرم‌های ضدخارش می‌توانند تا حدودی علائم را تسکین دهند.
اگزما
هرچند اگزما معمولاً دست‌ها، گردن، آرنج، زانو، قوزک پا و اطراف چشم‌ها را درگیر می‌کند، اما این عارضه پوستی آزاردهنده می‌تواند روی پوست سر نیز ظاهر شده و درد ایجاد کند.
اگزما عارضه‌ای است که در آن سد دفاعی پوست آن‌طور که باید عمل نمی‌کند و باعث ترک‌هایی در لایه بیرون پوست می‌شود؛ در نتیجه آب و رطوبت پوست از دست می‌رود و التهابی به وجود می‌آید که باعث خارش و درد و ناراحتی می‌شود.
چه باید کرد؟
درمان اگزما چندمرحله‌ای است؛ ابتدا پوست رطوبت‌رسانی شده و سد دفاعی آن ترمیم می‌شود. مدت‌زمان دوش‌گرفتن را کمتر کنید(حداکثر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه) و به‌جای آب داغ از آب گرم یا حتی ولرم استفاده کنید تا پوست سرتان بیشتر از این خشک نشود. از شامپوهای ملایم استفاده کنید تا پوست سرتان چربی طبیعی خود را از دست ندهد.
بخش دیگر درمان مربوط به کاهش التهاب است؛ می‌توانید با داروهای موضعی بدون نسخه شروع کنید، اما اگر این داروها مؤثر نبودند باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.
از عواملی که باعث اگزما می‌شوند دوری کنید. این عوامل می‌توانند شامل موارد زیر بشوند:
. عرق
. استرس
. صابون‌ها و پودرهای شوینده
. گرد و خاک و گرده‌ها
. بعضی از غذاها مثل شیر، تخم‌مرغ، سویا یا گندم
محکم بستن موها
اگر موهای خود را سفت و محکم دم‌اسبی ببندید پوست سرتان احتمالاً درد می‌گیرد و احساس می‌کنید موهایتان دردناک شده‌اند. وقتی موها را محکم به سمت عقب می‌کشید به فولیکول‌های مو فشار وارد می‌کنید که باعث التهاب خواهد شد. این شیوه بستن موها نه تنها درد ایجاد می‌کند، بلکه منجر به آسیب فولیکول‌های مو و ریزش مو و عقب رفتن خط رویش مو خواهد شد.
چه باید کرد؟
موها را شل ببندید یا جمع کنید؛ به‌ طورکلی موها را با مدل‌های آزادتر جمع کنید تا فولیکول‌ها آسیب نبینند.
آلودینیا
به گزارش وب گاه تبیان، درد و خارش پوست سر شما ممکن است ناشی از عارضه آلودینیا باشد؛ آلودینیا نوعی درد عصب است که باعث می‌شود فرد نسبت به لمس بی‌نهایت حساس شود. چیزهایی که برای بیشتر افراد هیچ درد و ناراحتی ندارد برای افرادی که آلودینیا دارند می‌تواند فوق‌العاده دردناک و ناراحت‌کننده باشد، مثلاً برس زدن موها، جمع‌کردن موها حتی شل و آزاد یا شستن موها!
این درد عصبی ناخوشایند اغلب عارضه جانبی یک بیماری دیگر است، مثل دیابت، شینگلز، فیبرومیالژیا و سردردهای میگرنی.
چه باید کرد؟
چیزی که باعث عارضه آلودینیا شده باید توسط پزشک تشخیص داده شده و مداوا شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی