[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

صنایع کوچک چابک، اشتغال‌زا و پایدار، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
هم‌زمان با هفته بسیج، نخستین همایش گرامیداشت صنایع کوچک استان فارس برگزار و از ۳۵ واحد برگزیده تجلیل شد. در این همایش که با حضور استاندار فارس، دکتر قادری و دکتر پاک‌فطرت نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، جانشین فرمانده سپاه فجر در بسیج اقشار، مسئولان سازمان‌های بسیج مهندسین صنعت و معدن و کارگری و کارخانجات سپاه فجر، فرمانده سپاه ناحیه بقیه‌الله(عج)، مدیرکل اقتصادی استانداری و جمعی از فعالان صنعتی برگزار شد. ضمن تجلیل از خانواده معظم شهید رستمی، شهید شاخص سال ۱۴۰۲ سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان، از ۳۵ واحد برگزیده صنایع کوچک استان تجلیل شد.
هم‌زمان با برگزاری این همایش، نمایشگاهی نیز از دستاوردهای ده واحد منتخب صنایع کوچک برپا شد که مورد بازدید و استقبال مردم و شرکت‌کنندگان در همایش قرار گرفت.
 احداث سه شهرک صنعتی انرژی خورشیدی در شهرستان‌های ایزدخواست، سورمق و بوانات
استاندار فارس در این همایش با اشاره به مسئله کمبود برق شهرک‌های صنعتی، اظهار کرد: یکی از مصوبات هیئت دولت، احداث سه شهرک صنعتی انرژی خورشیدی در شهرستان‌های ایزدخواست، سورمق و بوانات است که هرکدام با ظرفیت ۵٠٠ مگاوات، فعالیت خواهند کرد و از کسانی که توانمندی دارند، درخواست داریم در این شهرک‌ها سرمایه‌گذاری انجام دهند. 
محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه راه‌های تأمین منابع مالی نباید فقط به بانک‌ها و منتظر تبصره‌های مجلس نشستن محدود شود، گفت: تعداد مؤسساتی که تأمین منابع مالی را به عهده می‌گیرند، خوشبختانه افزایش چشمگیری داشته است و ما سعی می‌کنیم از این مؤسسات کمک بگیریم. 
وی در ادامه به بحث مولدسازی اشاره کرد و گفت: بحث مولدسازی قرار نیست فقط توسط سازمان‌های دولتی صورت گیرد. اگر بانک‌ها بعضی شعبه‌هایشان را که در مناطق گران‌قیمت قرار دارند، بفروشند و آنها را در مناطق ارزان‌تر ایجاد کنند، می‌توانند این مابه‌التفاوت را به عرصه تولید آورده و از آن استفاده کنند که این امر می‌تواند خیلی کارآمد و مؤثر باشد. 
استاندار فارس در خصوص استفاده از پساب در شهرک‌های صنعتی گفت: خوشبختانه پساب موردنیاز برای استفاده از شهرک‌های صنعتی شیراز خریداری شده و وارد این شهرک‌ها هم شده و قابلیت استفاده دارد. این چیزی است که در کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاملاً علمی و کاربردی است
 تقویت و حمایت از صنایع کوچک از رسالت‌های مهم این شرکت است
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی نیز در این مراسم با گرامیداشت هفته بسیج، ضمن اشاره به اهمیت صنایع کوچک در توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار و سهم ۹۰ درصدی صنایع کوچک از صنایع استان، ارج نهادن به تلاش‌های فعالان صنایع کوچک به عنوان جهادگران جبهه جنگ اقتصادی را از مهم‌ترین اهداف همایش اعلام و تصریح کرد: پس از فراخوان همایش، ۳۰۰ واحد توسط هیئت داوران در شاخص‌هایی نظیر رشد تولید، صادرات، نوسازی و بازسازی و بهره‌وری، افزایش ظرفیت تولید، توجه به تولید محصولات کیفی و استاندارد، نوآوری در کار، توجه به مسائل علمی و پژوهشی و تحقیق و توسعه و تولید با محور دانش‌بنیان، توجه به بازارهای جدید و.‌‌.. ارزیابی شدند که در نهایت ۳۵ واحد برتر معرفی و تجلیل شدند.
سیدمصطفی هاشمی در ادامه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در بخش ایجاد، توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها و شهرک‌سازی با هدف بسترسازی جهت استقرار صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی است، گفت: علاوه بر حوزه زیرساختی، تقویت و حمایت از صنایع کوچک نیز از رسالت‌های مهم این شرکت است؛ به نحوی که ۲۵ عنوان برنامه با بیش از ۱۰۰ خدمت گوناگون به این صنایع ارائه می‌شود.
وی افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در زمینه تعداد شهرک‌های صنعتی در حال بهره‌برداری با ۶۳ شهرک عنوان دوم کشور، بهره‌برداری از مراکز خدمات کسب و کار عنوان دوم، تعداد طرح‌های صنعتی در حال ساخت و ساز عنوان دوم، تعداد شهرک‌های صنعتی دارای تلفن، آب و برق عنوان دوم، تعداد قراردادهای منعقده و به بهره‌برداری رسیده عنوان سوم و اقدامات انجام‌شده به منظور تأمین آب و برق و گاز نیز عنوان سوم را به خود اختصاص داده است.
هاشمی به برخی از خدمات حمایتی صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: در زمینه آموزش به عنوان مهم‌ترین زیربنای تولید در واحد‌های صنعتی امسال هدف‌گذاری برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای 3500 فعال صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان فارس انجام شده که تاکنون دوره‌های آموزشی برای 2000 نفر انجام و مابقی نیز طی ماه‌های آینده انجام خواهد شد که این آموزش‌ها در حوزه‌‌های مهارتی، کارآفرینی، بازار، بهره‌‌وری و تکنولوژی به صنایع کوچک ارائه می‌شود و در این زمینه شرکت شهرک‌‌های صنعتی فارس در کشور پیشتاز است. وی با اشاره به اینکه صنایع کوچک بالغ بر 3355 واحد صنعتی را شامل می‌شوند و اشتغالی افزون بر 38هزار نفر در استان ایجاد کرده‌اند، گفت: مهم‌ترین اقدامات حمایتی از صنایع کوچک از ابتدای امسال را می‌توان به مواردی نظیر واگذاری 34 دفتر در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک صنعتی شیراز به مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروه‌های مشاوره‌ای صنایع کوچک، استقرار 36 مشاور در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، کمک به راه‌اندازی مجدد 43 واحد غیرفعال و راکد در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ارتقای ظرفیت 70 واحد نیمه‌فعال صنعتی، برگزاری 10 تور داخلی و خارجی صنعتی با شرکت 110 نفر و حمایت 120 واحد صنعتی کوچک شرکت‌کننده در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، انعقاد 4 تفاهم نامه داخلی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف استان به منظور گسترش همکاری‌ها و استفاده بهینه از منابع ظرفیت‌ها و امکانات موجود با هدف تسهیل ارائه به صنایع کوچک، کمک به دانش‌بنیان شدن ۱۰ واحد صنعتی،  ایجاد و راهبری فن‌بازار منطقه‌ای فارس در راستای تأمین نیازهای فناوری صنایع، برگزاری 5 کلینیک سیار صنعت در شهرک‌های صنعتی سپیدان، آب باریک، قیروکارزین و شیراز به منظور توانمندسازی کسب و کارهای کوچک، برگزاری 4 رویداد استارت‌آپی در استان و شناسایی 12 ایده برتر به منظور تقویت ایده‌های نو و خلاق در صنایع کوچک، حمایت از 4 پایان‌نامه تحصیلی و توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه و مراکز عالی کشور با واحدهای صنعتی اشاره کرد.
 توسعه اقتصادی از طریق توسعه و پایداری فعالیت صنایع کوچک فراهم می‌شود 
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در سخنانی با بیان اینکه رمز توسعه اقتصادی توسعه صنایع کوچک است، از حمایت‌های این سازمان از صنایع کوچک در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: امسال در قالب خدمات حمایتی صنایع کوچک افزون بر 1400میلیارد ریال در سطح این سازمان و شرکت‌های استانی شهرک‌های صنعتی هزینه می‌شود.
طهمورث لاهوتی اشکوری افزود: توسعه اقتصادی از طریق توسعه و پایداری فعالیت صنایع کوچک فراهم می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های تابعه استانی در ۲ حوزه مهم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خدمات خود را ارائه می‌دهد، گفت: این سازمان در بخش سخت‌افزاری به مسائل زیرساختی شهرک‌های صنعتی نظیر تأمین آب، برق، گاز، تلفن و زیرسازی، آسفالت و آماده‌سازی شهرک‌های صنعتی توجه دارد و در بخش خدمات نرم‌افزاری و حمایتی نیز موجبات تداوم و پایداری و ارتقای فعالیت‌های صنایع کوچک را در شهرک‌های صنعتی فراهم می‌کند.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: بدون تردید رمز توسعه اقتصادی دهه‌های آینده توسعه صنایع کوچک است؛ این موضوع بر کسی پوشیده نیست و این مهم از طریق توسعه و پایداری فعالیت صنایع کوچک فراهم می‌شود.
لاهوتی افزود: قطعاً موضوعات زیرساختی جزو وظایف و رسالت‌های مجموعه شهرک‌های صنعتی است و حل مشکلات در این زمینه تا رسیدن به نتیجه مطلوب با جدیت پیگیری می‌شود.
لاهوتی گفت: این سازمان درصدد است که برای حل مشکلات و محدودیت‌هایی که در بحث تأمین منابع مالی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر برق وجود دارد، اقدامات جدیدی را در مجموعه شهرک‌های صنعتی عملیاتی و اجرا کند که این موضوع در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: تأمین برق از طریق توسعه نیروگاه‌های انرژی خورشیدی و ایجاد شهرک‌های انرژی و نیز تأمین آب از پساب و بازچرخانی پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و نیز طرح‌های انتقال آب از دریا و کاربرد سامانه‌های شیرین کردن آب، از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.
لاهوتی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی صنایع می‌تواند به بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف کمک کند، افزود: با توافقاتی که بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و صندوق ملی محیط‌زیست در حال انجام است، از منابع این صندوق که تا سقف 350میلیارد ریال و با کارمزد 14 درصد برای مناطق کم‌برخوردار و 17 درصد برای مناطق برخوردار جهت اجرای این طرح‌ها پرداخت می‌شود، می‌توان گام‌های مؤثری برای نوسازی صنایع برداشت.
لاهوتی با تأکید بر اینکه تأمین مالی بنگاه‌ها از دغدغه‌های اصلی و مهم افراد فعال در این بخش صنعت است، گفت: کمک به توسعه بازار صنایع کوچک یکی از راهکارها برای حل مشکل بنگاه‌های اقتصادی است که این مهم از طریق حمایت‌هایی که در دستور کار شرکت‌های صنعتی استان قرار گرفته، می‌تواند عملیاتی شود.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: افزون بر توسعه بازار، تأمین مالی از طریق بانک‌ها نیز از دیگر راهکارها برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی است؛ این در حالیست که در اغلب کشورهای توسعه‌یافته صنعتی، بانک تخصصی صنایع کوچک در کشور ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در حال تبدیل شدن به صندوق حمایت از توسعه صنایع کوچک است که این صندوق عملاً می‌تواند نقش بانک را از طریق برنامه‌ریزی که برای تأمین مالی آن شده، ایفا کند.
لاهوتی عنوان کرد: تأمین مالی برای طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی که قرار است به بهره‌برداری برسند و در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند، از دیگر اولویت‌های دولت است؛ این اقدام، اقدام مؤثری است که می‌تواند کمک شایانی به تسریع روند بهره‌برداری از این پروژه‌ها کند.
وی اضافه کرد: تأمین مالی از بازار سرمایه و صندوق پروژه که یکی از انواع صندوق‌های تأمین مالی با محوریت سازمان بورس اوراق بهادار است، از برنامه‌هایی است که توسط سازمان پیگیری می‌شود.
وی بر ضرورت توجه به مباحث حوزه فناوری و توسعه تکنولوژی در بنگاه‌ها تأکید کرد و گفت: درصدد هستیم برای سرمایه‌گذاری‌هایی که در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی شکل گرفته، با استفاده از ظرفیت مشاورین فعال مراکز، نیازهای فناورانه بنگاه‌ها را شناسایی کنیم تا این بنگاه‌ها بتوانند مجوزهای لازم را دریافت و مسیر دانش‌بنیان شدن را طی کنند و محصول رقابت‌پذیرتری را در بازار عرضه کنند؛ قطعاً این اقدام کمک بسیاری به کاهش هزینه تمام شده تولید محصولات صنایع کوچک و متوسط می‌کند. سامان‌دهی اصناف تولیدی در قالب ایجاد شهرک‌های صنفی از دیگر مواردی بود که معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان رویکرد جدید این سازمان اعلام کرد و گفت: در این زمینه اقدامات مؤثری آغاز شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی