[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آسیب باورنکردنی استرس به دهان و دندان، روزنامه شیراز نوین

استرس، علاوه بر مشکلات روحی، مشکلات جسمی زیادی برای انسان به وجود می‌آورد و یکی از بارزترین آنها مشکلات دهان و دندان است.
به گزارش نمناک، قطعاً می‌دانید که استرس اصلاً برای بدن، پوست و ذهن شما خوب نیست، اما آیا می‌دانستید که استرس در طولانی‌مدت می تواند روی لبخندتان هم تأثیر منفی داشته باشد و ظاهر آن را بد کند؟ محققان رابطه‌ای بین استرس و سلامت دهان و دندان پیدا کرده و در یک مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که استرس بیشتری دارند، معمولاً سلامت دهان آنها ضعیف‌تر است.
اصلی‌ترین مشکلات دهانی که به دلیل استرس ایجاد می‌شوند
بعضی از مشکلات دهان و دندانی وجود دارند که با استرس تشدید پیدا می‌کنند؛ بعضی از آنها روی لبخند اثرگذار نیست، اما بعضی تأثیر منفی روی ظاهر عملکرد لبخندتان دارد که می‌خواهیم این موارد را در این بخش به شما معرفی کنیم:
دندان قروچه
دندان قروچه که به آن برویکسیسم هم گفته می‌شود، وضعیتی است که شخص در حالت ناخودآگاه دندان‌هایش را روی یکدیگر فشار می‌دهد و یکی از رایج‌ترین واکنش‌ها نسبت به ترس، اضطراب و استرس است. استرس می‌تواند عاملی برای دندان قروچه مداوم باشد و در نتیجه علائمی مثل کج شدن فک، شکستگی دندان، درد در صورت، سردرد مداوم، سفت شدن ماهیچه فک و ورم فک در قسمت پایین را به وجود می‌آورد. همه این علائم تأثیر منفی روی لبخندتان دارند.
التهاب لثه
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که تحت تأثیر شرایط استرس‌زا هستند، معمولاً بیشتر در معرض خطر بیماری پریودنتال یا دندانی و لثه‌ای قرار می‌گیرند. هنگامی که بدن استرس داشته باشد، هورمون کورتیزول بیشتر ترشح می‌شود، زیرا می‌خواهد خاصیت ضدالتهابی خود را به جا بگذارد. هنگامی که این هورمون بیشتر در لثه‌ها تولید شود، سلول‌های بیشتری برای تولید پروتئین فعال می‌شوند و التهاب لثه و بیماری لثه افزایش پیدا می‌کند. این بیماری ممکن است روی استخوان اطراف دندان هم اثرگذار باشد و نه تنها زیبایی لبخند فرد را کاهش می‌دهد بلکه باعث درد در این ناحیه خواهد شد.
خشکی دهان
هنگامی که استرس شدید باشد، بدن علائم رفلاکس اسید معده را بیشتر نشان می‌دهد. این اسید روی غده‌های بزاق اثرگذار است و باعث می‌شود که تولید بزاق کاهش پیدا کند و دهان خشک شود. خشکی بیش از حد دهان عاملی برای ایجاد احساس چسبندگی، بد شدن طعم دهان، بدبویی و افزایش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان است. 
قفل شدن مفصل فک
بدن ما دارای سیستم‌های دفاعی است که معمولاً متوجه آن نمی شویم؛ تنش عضلانی یک واکنش بازتابی بدن در برابر استرس است تا از آسیب و درد محافظت کند. 
اگر استرس مزمن را تجربه می‌کنید، کشش مداوم ماهیچه‌ها در فک شما می‌تواند منجر به فک‌های دردناک یا TMJD شود؛ TMJD یا اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی شرایطی است که شامل درد یا مشکل در حرکت فک شما می‌شود. 
علائم این بیماری دندانی عبارتند از:
درد فک، فک‌های قفل‌شده، مشکل در باز کردن دهان، صداهایی از مفصل گیجگاهی فکی، مشکل در جویدن و درد در اطراف گوش.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی