[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تمرکز بر سلامت حیات وحش ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین: 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس گفت: تنوع زیستی بالا در فارس از جمله کوچ هزاران پرنده آبزی و کنارآبزی به دریاچه‌های بختگان، طشک و مهارلو در سال‌های پرآبی، وجود پارک ملی بمو در شیراز به عنوان زیستگاه مهم کَل، قوچ و بز و سایر گونه‌های پستانداران، نگهداری و تکثیر گوزن زرد ایرانی در ارسنجان و میانکتل کازرون و تنوع در سایر زیستگاه‌ها، همگی بر ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی دامپزشکی حیات وحش دلالت دارد.
حیوانات برای اینکه بتوانند حیات بهتری داشته باشند و بیشتر عمر کنند، باید همواره مورد مراقبت دامپزشکی قرار داشته باشند. در این میان برای محافظت از حیات وحش کشور به دامپزشکان متخصص و آشنا با حوزه حیات وحش نیاز داریم تا در حفظ جان حیات وحش و به خصوص حیواناتی که نادر یا در حال انقراض هستند، نتیجه مطلوب‌تری بگیریم. این موضوع اهمیت ایجاد یک رشته دانشگاهی تخصصی همچون رشته دامپزشکی حیات وحش را نشان می‌دهد که به‌زودی برای نخستین بار در کشور فرصت تحصیل در این رشته در دانشگاه شیراز فراهم خواهد شد. عطا پورشیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در خصوص گشایش رشته دامپزشکی حیات وحش در دانشگاه شیراز می‌گوید: با پیگیری اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس، بارقه‌های امید برای گشایش رشته دامپزشکی حیات وحش در دانشگاه شیراز کلید خورده است. وی با تأکید بر ضرورت گشایش رشته دامپزشکی حیات وحش در دانشگاه شیراز عنوان کرد: استان فارس دارای تنوع زیستی و پهنه‌های وسیع طبیعت است و امکان تربیت نیروی تخصصی در قالب رشته دامپزشکی حیات وحش در دانشگاه شیراز فرصت مطلوبی برای رسیدگی و توجه هرچه بیشتر به حیات وحش استان و حتی سایر نقاط کشور به شمار می‌رود.
پورشیرزاد همچنین تصریح می‌کند: رشته دامپزشکی حیات وحش یک رشته تخصصی است که به توان و انرژی زیادی نیاز دارد و در تمام دنیا هم شمار متخصصان این رشته اندک هستند و این فرصت خوبی برای کشور ماست که چنین نیروهای متخصصی با هدف رسیدگی مؤثر به حیات وحش آموزش ببینند. او با اشاره به قدمت بیش از 70ساله دانشگاه شیراز اظهار می‌کند: دانشگاه شیراز اکنون این توانمندی و ظرفیت را در خود دیده است که به این نیاز کشور جامه عمل بپوشاند و اکنون برای نخستین بار در کشور شاهد راه‌اندازی رشته دامپزشکی حیات وحش در این دانشگاه هستیم و پیش‌بینی می‌شود در صورت تأییدیه نهایی وزارت علوم به دانشگاه شیراز، در این خصوص از ترم آینده در این رشته دانشجویان مشغول به تحصیل شوند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس با تأکید بر تنوع زیستی حیات وحش در استان فارس بیان می‌کند: کوچ هزاران پرنده آبزی و کنارآبزی به دریاچه‌های بختگان، طشک و مهارلو در سال‌های پرآبی، وجود پارک ملی بمو در شیراز به عنوان زیستگاه مهم کَل، قوچ و بز و سایر گونه‌های پستانداران، نگهداری و تکثیر گوزن زرد ایرانی در ارسنجان و میانکتل کازرون و تنوع در سایر زیستگاه‌ها، همگی بر ضرورت ایجاد این رشته دانشگاهی دلالت دارد.
 ضرورت برخورداری از نیروی متخصص دامپزشکی حیات وحش 
نبی‌الله مرادی، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس در گفت‌وگو با شیرازنوین به این موضوع اشاره می‌کند که کوچک‌تر شدن زیستگاه‌های حیات وحش ما موجب افزایش برخورد دام‌های اهلی با ایستگاه‌های حیات وحش شده است که همین موجب انتقال بیماری از دام به حیات وحش می‌شود. وی ادامه می‌دهد: به دلیل محدود شدن منابع آبی ما در بسیاری از مناطق، دام‌های اهلی و حیات وحش ما از منابع آبی مشترک استفاده می‌کنند که همین موضوع هم عامل افزایش بیماری‌های مشترک بین آنها می‌شود. مرادی اضافه می‌کند: ما در حال حاضر دارای دامپزشک و جراح دامپزشک و... در کشور هستیم، اما رشته دامپزشکی حیات وحش در کل کشور تاکنون نداشته‌ایم. این در حالی است که نیاز است دامپزشکانی داشته باشیم که با اکولوژی رفتاری حیات وحش آشنا باشند و این محقق نمی‌شود مگر با تربیت نیروی متخصص در رشته دامپزشکی حیات وحش. او با اشاره به تنوع زیستی بالای حیات وحش در ایران می‌گوید: تنوع زیستی حیات وحش در کشور ما با قاره‌ای مانند اروپا قابل‌قیاس نیست و بسیار بالاتر است و اگر بتوانیم در خصوص آموزش نیروهای متخصص در رشته دامپزشکی حیات وحش موفق عمل کنیم، در حفاظت از محیط‌زیست خود نتایج مطلوبی خواهیم گرفت. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی