[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شهید العَلَم به هفدهمین «سینماحقیقت» می‌آید، روزنامه شیراز نوین

شهید العَلَم، عکاس بین‌المللی اهل بنگلادش یکی از مدرسان کارگاه‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» است. به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، شهید العَلَم متولد ۱۹۵۵ عکاس، معلم و فعال اجتماعی بنگلادشی کارگاه عکاسی در سینمای مستند را در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌کند. او بیش از چهل سال عکاس بوده و عکس‌هایش در رسانه‌های مهم جهان منتشر شده است؛ العلم مؤسسه رسانه‌ای جنوب آسیای پاثشالا را سال ۱۹۹۸ در داکا تأسیس کرد؛ این مؤسسه صدها عکاس را آموزش داده است. العَلَم همچنین جشنواره بین‌المللی عکاسی Chobi Mela را سال ۱۹۹۹ تأسیس کرد.
رئیس جمهور بنگلادش سال ۲۰۱۴ به او نشان شیلپاکالا پاداک اهدا کرد و سال ۲۰۱۸ جایزه بشردوستانه از جوایز لوسی به این عکاس اعطا شد. العلم یکی از افراد سال انتخاب‌شده توسط مجله تایم در سال ۲۰۱۸ بود.
او استاد دانشگاه‌های RMIT و ساندرلند است و در دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، آکسفورد و کمبریج سخنرانی کرده و آثارش در نشریات برجسته در سراسر جهان منتشر شده است. وی عضو هیئت داوران بین‌المللی ورلد پرس فوتو بوده است. کتاب «سفر من به‌عنوان یک شاهد» نوشته العلم از سوی مجله لایف به‌عنوان مهم‌ترین کتابی که تا به حال توسط یک عکاس نوشته شده، توصیف شده و تازه‌ترین کتاب او، «جزر و مد خواهد چرخید» در فهرست بهترین کتاب‌های هنری ۲۰۲۰ نیویورک تایمز قرار گرفت.
آرلین کلمشا با پنل غزه در «سینماحقیقت»
آرلین کلمشا، استاد دانشگاه سائوپائولو برزیل در رشته تاریخ عرب معاصر و نویسنده کتاب‌های «مارکسیسم و یهودیت، تاریخ یک رابطه‌ مشکل»، «فلسطین ۰۸-۴۸»، «ادوارد سعید: کار روشن‌فکرانه و نقد اجتماعی» و «برزیل و خاورمیانه: قدرت جامعه‌ مدنی» است. کلمشا امسال و در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» یکی از سخنرانان پنل غزه است.
او بسیاری از مقاله‌های ادوارد سعید، نظریه‌پرداز ادبی و فعال سیاسی فلسطینی-آمریکایی و همچنین کتاب «فروید و غیراروپایی‌ها» را به زبان پرتغالی ترجمه کرده است. نوشته‌های آرلین کلمشا به زبان‌های انگلیسی، پرتغالی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، عربی و فارسی منتشر و چاپ شده است.
او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ نماینده انجمن مدنی برزیل در شبکه بین‌المللی سازمان ملل برای فلسطین (UN-ICNP) بوده است. دکتر کلمشا با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و مؤسسه برزیلی فرهنگ عرب در برگزاری جشنواره فیلم «تصاویری از شرق» همکاری کرده است.
آرلین الیزابت کلمشا متولد ۱۸ دسامبر ۱۹۷۲ است و استاد رشته تاریخ عرب در گروه ادبیات شرقی در دانشکده فلسفه، ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سائوپائولو و مدیر فعلی مرکز مطالعات عرب این دانشگاه است. او در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تاریخ در مورد مسئله یهودیان و تاریخ فلسطین مدرن تحقیق می‌کند. کلمشا عضو هیئت‌مدیره مجمع اقدام مشترک(مادرید) است و با سازمان الشرق مستقر در استانبول همکاری می کند. تحقیقات او بر تاریخ معاصر عرب، فلسطین، مسئله یهود و درگیری‌ها در خاورمیانه متمرکز است. امسال در جشنواره «سینماحقیقت» در پنل غزه چند مستند مربوط به غزه روی پرده رفته و پنلی با حضور استادان، مستندسازان و چهره‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم آذرماه در بخش‌های مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهیدآوینی، بخش‌های جنبی ملی و بین‌الملل و بزرگداشت در پردیس چارسو برگزار می‌شود.
امسال بخشی ویژه به نام «غزه» در این جشنواره تدارک دیده شده است و مستندهایی با این موضوع روی پرده می‌روند؛ همچنین در پنل ویژه «غزه» استادان و سینماگران بین المللی درباره مسائل اخیر در فلسطین و غزه و پیامدهای انسانی آن، شیوه مستندسازی در بحران و ... سخنرانی خواهند کرد. هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران می‌کوشد ضمن بازنمایی تاریخ و فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی، تصویری واقعی از آنچه بشر امروز در عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی با آن روبه‌روست ارائه دهد. با این نگاه، تمرکز ویژه این دوره از جشنواره بر دو چالش ملی و بین‌المللی بحران آب و مسئله جمعیت است.
امسال علاوه بر پردیس چارسو که خانه جشنواره است، آثار جشنواره در «موزه سینما» روی پرده خواهند رفت؛ این سینما، سینمای مردمی هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی