[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

یک ربات جدید برای کمک کردن به نوجوانان شلخته!، روزنامه شیراز نوین

انباشته‌ شدن لباس‌ها در کف اتاق خواب، مشکلی است که والدین بیشتر نوجوانان را آزار می‌دهد، اما این ممکن است به زودی به یک مشکل مربوط به گذشته تبدیل شود، زیرا دانشمندان یک ربات را برای برداشتن لباس‌های کثیف ساخته‌اند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از دیلی‌میل، دانشمندان «دانشگاه کالیفرنیا برکلی»(UC Berkeley) یک ربات را برای جمع‌آوری لباس ابداع کرده‌اند که مشکل نوجوانان را حل می‌کند و کارآمدترین راه برای برطرف کردن به هم‌ریختگی است. این ربات با به کار گرفتن ترکیبی از دوربین‌های رنگی و حسگر عمیق، لباس‌های کثیف را جمع‌آوری می‌کند.
پروفسور «کن گلدبرگ»(Ken Goldberg) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این فناوری را می‌توان در دهه جاری به صورت تجاری در دسترس قرار داد؛ این بدان معناست که به زودی همه ما ممکن است یک کمک رباتیک را در خانه داشته باشیم.
«مسئله نوجوان»(Teenager's Problem) که با توجه به یک معمای ریاضی معروف موسوم به «مسئله پستچی چینی»(Chinese Postman's Problem) نام‌گذاری شده است، می‌پرسد چگونه می‌توان یک اتاق را با کمترین عبور برای رسیدن به سبد لباس‌ها تمیز کرد.
اگرچه یک انسان ممکن است بتواند همه اقلام را یک‌باره بردارد، اما یک ربات مجهز به یک بازو ممکن است فقط بتواند چند مورد را به صورت هم‌زمان بردارد؛ بنابراین باید کارآمد باشد. گلدبرگ برای حل کردن این مشکل، یک نوع هوش مصنوعی طراحی کرد که می‌تواند لباس‌ها را با کنترل کردن یک بازوی رباتیک بردارد.
گلدبرگ گفت: ربات با اجرای مکرر چرخه‌ای که در آن لباس‌ها از یک سطح صاف برداشته می‌شوند، در یک سبد قرار می‌گیرند، سبد روی یک سطح صاف قرار داده می‌شود و همچنین با تکرار دوباره این چرخه، خود را آموزش می‌دهد.
اگرچه این چرخه ممکن است بیهوده به نظر برسد، اما گلدبرگ معتقد است که این کار به ربات امکان می‌دهد تا نحوه بهینه‌سازی تعداد لباس‌هایی را که می‌تواند در هر حرکت بردارد، یاد بگیرد. در این آزمایش، هوش مصنوعی این چرخه را ۲۰۰ بار تکرار کرد و در این فرآیند بیش از ۲۰۰۰ لباس را برداشت.
دانشمندان ابتدا دو روش متفاوت را امتحان کردند که یک روش با استفاده از یک دوربین رنگی استاندارد و دیگری با استفاده از یک دوربین مخصوص تشخیص عمق انجام شد.
دوربین رنگی می‌توانست محل قرارگیری لباس‌ها را تشخیص دهد، اما اغلب نمی‌توانست بهترین نقطه را برای برداشتن چندین لباس به طور هم‌زمان پیدا کند. از سوی دیگر، دوربین تشخیص عمق نه تنها در دیدن جایی که لباس‌های زیادی روی هم انباشته شده‌اند، بلکه برای یافتن لباس‌ها به صورت انفرادی عالی بود.
گلدبرگ و همکارانش می‌گویند که هر یک از این روش‌ها، تعداد دفعات پیمودن مسیر برای خالی کردن اتاق را حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهند؛ با وجود این، وقتی ربات با توانایی چیدن لباس‌ها ترکیب شود، می‌تواند ۶۷ درصد کارآمدتر باشد.
گلدبرگ در پاسخ به این پرسش که آیا این فناوری به زودی به صورت تجاری در دسترس خواهد بود، گفت: امیدواریم که چنین شود؛ میلیون‌ها نوجوان و والدین آنها روی این فناوری حساب خواهند کرد. توانایی برداشتن لباس‌ها می‌تواند برای سالمندان و کارکنان بیمارستان‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌های لباس نیز بسیار سودمند باشد.
با وجود این، گلدبرگ خاطرنشان کرد که این فناوری بلافاصله در دسترس نخواهد بود، زیرا ربات‌های متحرک کنونی مجهز به بازوهای مورد نیاز برای استفاده خانگی، کمی گران هستند. همچنین، این ربات هنوز یک کمک‌ کامل برای خانه نیست، زیرا در حال حاضر توانایی طبقه‌بندی لباس‌ها براساس رنگ را ندارد.
اگر این ربات جدید به بازار بیاید به تعداد فزاینده‌ای از سرآشپزها، نظافتچی‌ها، پرستاران و کارگران رباتیک می‌پیوندد. سازندگان این ربات‌های خانگی می‌گویند که آنها به زودی قادر خواهند بود تا هر کاری را که یک انسان از عهده آن برمی‌آید، انجام دهند.
از آنجا که ربات‌ها به مرور زمان پیشرفته‌تر و در دسترس‌تر می‌شوند، برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است در آستانه یک آینده‌ کم‌کار باشیم. پژوهشگران معتقدند خرید مواد غذایی، کاری است که بیشتر توسط ربات‌ها کساد خواهد شد و ۵۹ درصد کارهای این حوزه به ربات‌ها و الگوریتم‌ها سپرده می‌شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی