[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

هر کسی نمی‌تواند آلیش‌کار شود، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش 
کشتی آلیش، رشته‌ای جذاب اما کمتر شناخته‌شده است؛ ورزشی که ایران خاستگاه آن است و هنوز نتوانسته نام خودش را در بین ورزش‌های مطرح جهان، پیدا کند.
حضور بانوان در چنین رشته سختی، جالب به نظر می‌رسد؛ در استان فارس نیز چند بانوی آلیش‌کار حضور دارند که توانسته‌اند تا رده ملی پیش بروند که یکی از باسابقه‌ترین آنها، مریم احمدی نام دارد.
مریم احمدی متولد سال 1361 در مرودشت است؛ او 14 سال است که در عضویت تیم ملی کشتی آلیش قرار دارد و یکی از باتجربه‌های این رشته ورزشی در کشورمان محسوب می‌شود. صحبت‌های او در خصوص این رشته ورزشی را در ادامه می‌خوانید:
*چرا کشتی آلیش
من قبل از آمدن به این رشته، جودوکار بودم، اما به دلایلی نتوانستم آن را ادامه بدهم. آلیش، شبیه‌ترین رشته به جودو بود و همین باعث شد به سمت آن بروم.
*تفاوت بین کشتی آلیش با کشتی معمولی
در کشتی آلیش، تمام فنون با کمربند اجرا می‌شود؛ یعنی دست باید به کمربند باشد و به هیچ‌عنوان دست از کمربند نباید باز شود، تا موقع اجرای فن. ولی در کشتی آزاد، کمربندی در کار نیست و کشتی‌گیران بدون آن می‌توانند فنون خود را اجرا کنند.
*مازندران قطب کشتی آلیش
در کشور ما استان مازندران در کشتی آلیش صاحب سبک است و بیشترین نفرات را در سطوح بالا در اختیار دارد. مازندران به این علت مهد کشتی آلیش است که در اکثر خانواده‌ها پدر یا پسر کشتی‌گیری وجود دارد و به همین خاطر است که بیشتر راغب می‌شوند سمت این رشته بیایند.؛ دختران وقتی وارد این رشته می‌شوند، تازه سختی کار را درک می‌کنند.
*رکورددار کشور
من تنها کشتی‌گیر زن هستم که 5 دوره در مسابقات جهانی شرکت کرده و نایب‌قهرمان جهان شده‌ام. شش دوره هم نایب‌قهرمان آسیا شدم و مدال برنز مسابقات بین‌المللی ترکمنستان را هم کسب کرده‌ام.
*جایگاه آلیش در استان فارس
متأسفانه در استان ما تبلیغات و مانور روی کشتی آلیش خیلی کم است؛ البته گاهی هم سعی شد که این کشتی به مردم و مخاطبان نشان داده شده و شناسانده شود، اما استقبال چندانی از این رشته نشد. شاید هم به دلیل تبلیغات اندک بوده، ولی تمام سعی و تلاشمان را کرده‌ایم که این اتفاق بیفتد. امیدوارم اتفاقاتی رخ دهد که در آینده بتوانیم شاهد ترقی و پیشرفت این رشته در استانمان باشیم؛ البته این را هم بگویم که به‌جز من، خانم میترا قائدی هم نفر دوم مسابقات کشوری به اردوی تیم ملی دعوت شده است.
*ایران، قدرت اول آلیش دنیا
ما در کشتی آلیش کشور اول جهان هستیم. قبلاً ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان در این رشته اول بودند، اما نزدیک به 4 سال است که ما پیشتاز این رشته ورزشی هستیم.
*کمبودها و توقعات
کم و کسری که همیشه هست و توقعات و مطالبات ما همیشه زیادتر از آن چیزی است که به زبان می‌آوریم، ولی سعی مدیریت هیئت کشتی این است که این رشته را بیشتر بشناساند؛ هرچند زمان زیادی می‌برد، چون کشتی یک رشته سنگین برای خانم‌هاس و همه نمی‌تواند وارد آن شود. 
گفتنی است، در مسابقات کشتی آلیش بانوان کشور که امسال در شهر ساری استان مازندران برگزار شد، استان فارس با کسب 34 امتیاز در رتبه هفتم کشور قرار گرفت؛ تهران، مازندران و خراسان رضوی اول تا سوم شدند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی