[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

استقبال از شهرسازی تاکتیکال، روزنامه شیراز نوین

اعضای کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز پروژه‌های شهرداری منطقه 11 شیراز را مورد نقد و بررسی قرار دادند. بازدید از عملیات بازآفرینی در بافت قدیم پودنک، اهیمت رسیدگی به مناطق محروم، توسعه امکانات شهری با نگاهی عدالت‌محور، گسترش و نگهداری از فضای سبز، اجرای طرح‌های بوم‌گردی و گردشگری، اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و مهم‌تر از همه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان از مهم‌ترین مواردی بود که در کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر به میزبانی شهرداری منطقه 11 شیراز بر آنها تأکید شد.
 اجرایی‌سازی الگوی پودنک در سایر مناطق شیراز
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز، از همکاری مدیریت شهری با شهروندان به‌عنوان عامل ماندگاری و اثربخشی پروژه‌های عمرانی یاد کرد. مهندس رضا محمدیان در این‌باره افزود: رویکرد محرومیت‌زدایی با روش جلب مشارکت‌های مردمی دارای اثرگذاری به مراتب بیشتری است و هزینه کمتری را به شهر تحمیل می‌کند. او خواستار اجرای رویکرد محله‌های الگو در تمامی مناطق کلان‌شهر شیراز شد و اظهار داشت: نوآوری شهرداری منطقه یازده در بازآفرینی محله پودنک می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر مناطق شهرداری شیراز باشد. وی افزود: منطقه 11 دارای بافت فرسوده زیادی است که مدیریت شهری با اجرای پروژه‌های عمرانی، بازآفرینی و محرومیت‌زدایی سعی در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان دارد.مهندس محمدیان از مشارکت مردمی در پروژه‌های بازآفرینی به‌عنوان امتیازی بزرگ در ارائه خدمات یاد کرد و گفت: فاز اول محله پودنک با موفقیت به اجرا رسیده است و فازهای بعدی آن در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. او با ابراز امیدواری نسبت به بازآفرینی کامل محله پودنک تا تابستان 1403 بیان کرد: مشارکت مردمی در احیای منطقه زمینه‌ساز ماندگاری عملیات‌های عمرانی خواهد شد و بنیان تعاملات اجتماعی را تقویت می‌سازد.
 اهمیت درآمدزایی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با ارائه پیشنهاداتی تخصصی به شهردار منطقه 11 شیراز گفت: اشتغال و درآمدزایی برای اهالی مناطق محروم از اهمیت بسزایی برخوردار است و با اتخاذ تدابیر راهبردی می‌توان اقتصاد خانوار را در چنین محله‌هایی تقویت کرد. به موازات آن، توسعه فضای سبز و استفاده از انرژی خورشیدی برای روشنایی نقش ارزنده‌ای در شادابی جامعه و کاهش مصرف برق دارد. وی با تأکید بر تقویت مبانی گردشگری درون‌شهری اظهار داشت: توانمندسازی اهالی مناطق محروم با بهره‌گیری از پتانسیل‌های جشنواره‌های محلی، احیای سنت‌های قدیمی و تقویت ظرفیت‌های موجود در دستور کار مدیریت شهری است.
 بازآفرینی فضاهای ناکارآمد شهری
در ادامه رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه طی بازدید کمیسیون عمران که از منطقه 11 شهرداری شیراز به عمل آمد، شاهد اجرای طرح بازآفرینی بسیار خوبی از سوی شهردار منطقه در محله قدیمی و بافت فرسوده پودنک بودیم، اظهار کرد: این طرح با هدف سامان‌دهی و بازآفرینی فضاهای ناکارآمد شهری در این محله انجام شده بود که با استقبال و مشارکت شهروندان همراه گردیده و از سویی دارای جذابیت‌های ویژه برای اهالی منطقه و گردشگران است که می‌تواند به‌عنوان الگویی برای بازآفرینی تمامی بافت‌های فرسوده شهر مطرح شود. علی‌رضا اسکندری گفت: شیراز دارای محلات قدیمی زیادی است که دارای ظرفیت‌های بسیاری در بازآفرینی و جذب سرمایه‌گذار هستند که این طرح می‌تواند یک مدل خوب برای بازآفرینی آنان باشد. او افزود: مشارکت شهروندان در چنین طرح‌هایی نقطه قوت طرح به شمار می‌آید، زیرا معتقدیم که طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری با مشارکت شهروندان موفق می‌شود. رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز بر جنبه جذب گردشگر در این طرح تأکید و اظهار کرد: شیراز دارای ظرفیت‌های زیادی در اجرای طرح‌های بوم‌گردی و گردشگری است که امیدواریم شهرداران دیگر مناطق نیز به اجرای این گونه طرح‌ها روی آوردند. اسکندری با بیان اینکه اگر طرحی توجیه اقتصادی ندا‌شته باشد قطعاً با شکست روبه‌رو می‌شود، گفت: بازنگری طرح‌های سرمایه‌گذاری با هدف در نظر گرفتن سود سرمایه‌گذاران در پروژه‌های کوچک‌مقیاس در دستور کار قرار گرفته است و در حال اجراست. رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز بر اجرای طرح  «گذر گل شیراز» در یکی از محلات بافت تاریخی فرهنگی شیراز اشاره کرد و افزود: اجرای این گذر می‌تواند موجب جذب گردشگر و رونق اقتصادی بافت تاریخی شود تا در پیرامون این گذر، سرمایه‌گذاری توسط علاقه‌مندان حوزه گل و گیاه نیز انجام شود.
 هم‌افزایی برای محرومیت‌زدایی
رئیس کمیته محرومیت‌‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز خواستار هم‌‌افزایی و همکاری بیشتر دستگاه‌‌ها برای خدمت به شهروندان مناطق محروم شد. دکتر سیده مریم حسینی در آیین بازدید از خدمات شهرداری منطقه 11 شیراز در محله پودنک با تقدیر از تلاش‌های انجام‌شده، اظهار داشت: در بازدید سال گذشته شاهد محرومیت‌‌های زیادی در این منطقه بودیم و بر همین اساس پروژه‌های مختلفی مبتنی بر درخواست‌‌های شهروندان و نظر کارشناسان مدیریت شهری تدوین شد. او شهروندان شیراز را قدرشناس و فرهنگ‌مدار معرفی کرد و در این‌‌باره گفت: در بازدیدهای سال گذشته مردم شکواییه‌‌های بسیاری از محرومیت و عدم رسیدگی داشتند و گاهی برخورد مناسبی با مسئولان نداشتند؛ چراکه شهروندان این منطقه از کلان‌‌شهر شیراز گمان می‌بردند که خدمات مدیریت شهری صرفاً به بازدید خلاصه می‌شود و فقط برای گرفتن عکس و تهیه گزارش میدانی به منطقه آنها آمده‌‌ایم، اما امروز شاهد استقبال دوچندان شهروندان منطقه پودنک از مسئولان هستیم که این ماجرا را می‌توان به نوعی آشتی شهروندان مناطق محروم با مدیریت شهری دانست. او خدمات مؤثر و انقلابی شهردار منطقه 11 شیراز را نمودی بارز از عملکرد جهادی عنوان کرد و افزود: طی 10 ماه که از حضور مهندس فراشاییان در این منطقه می‌گذرد شاهد گام‌های مؤثری در حوزه آبادانی شهر و خدمت به شهروندان هستیم که در محله پودنک گوشه‌‌ای از آنها به نمایش درآمده است. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش ماحصل تلاش‌های شهرداری منطقه 11 را تقویت اعتماد در جامعه ارزیابی کرد و اظهار داشت: عملیات محرومیت‌‌زدایی از مهم‌ترین رسالت‌های همه مسئولان است و در شرایط فعلی شهرداری شیراز در این جبهه تنهاست؛ برای غلبه بر محرومیت نیازمند همیاری و هم‌افزایی طیف گسترده‌ای از نهادها و ارگان‌ها به ویژه دستگاه‌های خدمات‌رسان هستیم.
 تشکیل مدیریت واحد شهری برای محرومیت‌‌زدایی
دکتر حسینی در ادامه خواستار تشکیل مدیریت واحد شهری به منظور محرومیت‌زدایی شد و گفت: از دستاوردهای پروژه‌های محرومیت‌زدایی می‌توان به احیای هویت محلات، بهبود تعاملات مردمی و رشد فرهنگ مشارکت شهروندی اشاره کرد. این مقام مسئول با یادآوری این موضوع که کمیته محرومیت‌‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز تلاش زیادی کرد تا مرمت 500 منزل از نیازمندان را به تصویب برساند، عنوان کرد: براساس قانون شهرداری‌ها نمی‌‌توانند در منزل شهروندان به ارائه خدمت بپردازند؛ به همین دلیل این پروژه با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(قرارگاه احمدبن موسی(ع)) و شهرداری شیراز به مرحله اجرا درمی‌آید. عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: تا بهمن ‌ماه سال جاری یک ‌هزار منزل در مناطق محروم کلان ‌شهر شیراز به همت گروه‌‌های جهادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری شیراز مورد مرمت قرار می‌‌گیرند. در این زمینه شهرداری شیراز و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هر یک به مبلغ 15 میلیارد تومان(جمعاً 30 میلیارد تومان) در پروژه‌های مهم محرومیت‌‌زدایی مشارکت می‌‌کنند. دکتر حسینی مقاصد پروژه‌های محرومیت‌زدایی را مناطقی نظیر شهرک سعدی، محله سنگ سیاه، بلوار اتحاد، پودنک و مناطقی از این‌دست برشمرد و بیان کرد: اجرای پروژه‌های محرومیت‌‌زدایی در شرایط فعلی نمی‌تواند پاسخ‌گوی همه نیازها باشد و امیدواریم در آینده بتوانیم گام‌‌های مؤثرتری برای خدمت به شهروندان مناطق محروم برداریم.
 مجاهدت عمرانی در مناطق محروم
شهردار منطقه یازده در ادامه از موفقیت شهرسازی تاکتیکال مبتنی بر دموکراسی شهری خبر داد. مهندس علی فراشاییان با بیان اینکه این منطقه در برنامه سال 1402  بیش از یکصد پروژه عمرانی دارد، گفت: تنوع این پروژه‌ها در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی و محرومیت‌زدایی با احداث کتابخانه و سالن تئاتر نصر، دو لوپ پل غدیر و فضیلت و لوله‌گذاری و محرومیت‌زدایی دنبال می‌گردد. او با بیان اینکه شاخص‌ترین پروژه در سطح منطقه بازآفرینی و محرومیت‌زدایی بافت قدیم محله پودنک است هم افزود: بازآفرینی این محله قدیمی در این چند فاز دنبال و اجرایی می‌گردد که در فاز نخست آن و تحت پوشش قرار دادن بخشی از محله قدیم پودنک، شاهد رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهری و ارتقای کمی و کیفی خدمات هستیم. فراشاییان عنوان کرد: در بازآفرینی محله پودنک شاهد مشارکت همه ساکنان بافت بودیم و در این اقدام شهرداری شاهد اجرای روش شهرسازی تکتیکال؛ یعنی مشارکت شهروندان در ساخت محلات هستیم. شهردار منطقه یازده شیراز تصریح کرد: رضایتمندی حاصل‌شده در بازآفرینی محله پودنک نشأت‌گرفته از همکاری و همراهی مردم و شهرداری بوده است.او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌ریزی و تعریف پروژه‌های دهه مبارک فجر در دو محور کلنگ‌زنی و بهره‌برداری اعلام کرد: فاز دوم پارک شهدای حج و فاز یک و دو پروژه محرومیت‌زدایی و بازآفرینی محله پودنک به بهره‌برداری می‌رسد و در دهه فجر شروع فاز سوم پروژه محرومیت‌زدایی و باز‌آفرینی محله پودنک، کلنگ‌زنی خواهد شد.
 از تکریم مقام شامخ شهدا تا بهسازی بوستان‌ها
فراشاییان همچنین از خاکسپاری پیکر دو شهید گمنام در سطح منطقه هم‌زمان با شهادت حضرت فاطمه(س) در 26 آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: پیکر دو تن از یادگاران هشت سال دفاع مقدس در پارک ارغوان و نماز به خاک سپرده می‌شود که در راستای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، المان متناسب با محور دفاع مقدس و شهادت در همان تاریخ کلنگ‌زنی خواهد شد. بهسازی پارک ارغوان بعد از گذشت چهل سال از ساخت این بوستان، دیگر پروژه‌ای بود که شهردار منطقه یازده شیراز به آن پرداخت و گفت: پارک بازرگان نیز تا پایان امسال تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد بود. این مقام ارشد شهری در سطح منطقه یازده درباره آخرین جزئیات کتابخانه فال اسیری تصریح کرد: این پروژه دارای 40 درصد پیشرفت فیزیکی است که تا پایان سال شاهد تکمیل عملیات ساخت خواهیم بود. فراشاییان با اشاره به اینکه 280 میلیارد تومان ردیف بودجه عمرانی منطقه در سال جاری است، خاطر نشان کرد: با تلاش همکاران در سطح منطقه این رقم محقق خواهد شد. شهردار منطقه یازده درباره کلنگ‌زنی پروژه‌های سطح منطقه در دهه مبارک فجر گفت: کلنگ‌زنی فاز سوم بازآفرینی و محرومیت‌زدایی محله پودنک و ساختمان ادارای شهرداری منطقه در لیست پروژه‌های شهرداری در دهه فجر است.
 رویکرد عمرانی براساس مسجدمحوری
شهردار منطقه ۱۱شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در این منطقه مشکلی از نظر کمبود فضاهای فرهنگی وجود ندارد هم گفت: یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین پروژه‌های ما بازآفرینی محله پودنک است که به جرأت می‌توان گفت اولین پروژه کشور است که به صورت مشارکتی با همکاری مردم محله انجام شد و فازهای بعدی آن هم به زودی اجرا می‌شود. 
فراشاییان با اشاره به اجرای فاز نخست این پروژه در کوچه ۱۰ شهید بنایی محله پودنک و استقبال مردم از آن اظهار داشت: پیش  از انجام هر کاری در محله قدیم پودنک، عملیات لوله‌گذاری و آسفالت منطقه انجام شد و فازهای بعدی پروژه هم به زودی انجام می‌شود؛ یکی از مواردی که در پروژه‌های بازآفرینی نظیر پودنک مد نظر قرار می‌گیرد مسجدمحوری، محله‌محوری و ایجاد بازار محله‌ای است. 
وی با اشاره به استفاده از ۳۰۰ چراغ و گلدان ارزان‌قیمت توسط منطقه و تأمین برق آن توسط مردم محله گفت: پروژه بازآفرینی محله پودنک یکی از نمونه‌های بی‌بدیل در استفاده از ظرفیت مردم و فرهنگ‌سازی در حوزه فرهنگ شهروندی است؛ در برخی از موارد حتی برای بدنه‌سازی، ماسه و سیمان از جانب شهرداری تأمین شد و ساخت با خود مردم بود؛ حتی آبیاری گلدان‌ها هم توسط مردم انجام می شود و پس از چند ماه حتی یک گلدان و چراغ روشنایی خراب نشده و مردم محله خودشان از آنها مراقبت می‌کنند. 
فراشاییان به آماده‌سازی اجرای زمین فوتبال و والیبال ساحلی جنب پارک در حال احداث شهدای حج برای ورود سرمایه‌گذار هم اشاره کرد و همچنین تصریح کرد که یکی دیگر از پروژه‌های ما ساختمان و انبار ویژه مدیریت بحران شهرداری است که در مرحله اجراست.
احداث لوپ شمال شرقی پل غدیر و تملک دو پلاک مسیر این پروژه، تعیین تکلیف تکمیل لوپ‌های تقاطع سرداران- فضیلت و تملک۲۴ ملک مورد مسیر با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در شمال شرق و جنوب شرقی این پروژه از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی