[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

پاسداشت منابع آب با فرهنگ‌سازی و آموزش، روزنامه شیراز نوین

نشست هم‌اندیشی شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با حضور معاونان، مدیران و کارشناسان این دستگاه‌ها برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، محمدمهدی شریفی نماینده مجری اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش شرکت آب منطقه‌ای فارس، در ابتدا توضیحاتی در خصوص طرح احیا و تعادل‌بخشی و پروژه‌های پانزده‌گانه این طرح از جمله پروژه اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش ارائه داد. شریفی بر لزوم آموزش و فرهنگ‌‌سازی در جهت بهره‌برداری و مصرف بهینه از منابع آب، پیشگیری از اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی و نصب کنتور حجمی روی کلیه چاه‌ها تأکید کرد. بدون شک نهادینه شدن فرهنگ صرفه‌جویی با کاهش میزان برداشت غیرمجاز، نوعی دامنه امن و پایدار برای دسترسی به این منابع آبی فراهم می‌کند و ما را از گزند بی‌آبی و مشکلات ناشی از آن در امان می‌دارد.
مجری پروژه اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: تنش‌های آبی از چالش‌های بزرگ کشورهای کم‌بارش همچون ایران است که باید با کاهش سرانه مصرف و مدیریت بهینه، اثرات سوء آن را کاهش داد. آموزش و فرهنگ‌سازی این مهم، از الزاماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
محمدمهدی شریفی در خصوص اهمیت اجرای طرح تعادل‌بخشی و اهمیت پروژه اطلاع‌رسانی آموزش و فرهنگ‌سازی از معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی فارس درخواست همکاری در جهت رسیدن به اهداف پروژه نمود.
محمدرضا احمدی نماینده مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی نیز در این نشست گفت: با توجه به تجارب سازمان جهاد کشاورزی در حوزه مدیریت ترویج، همکاری همه‌جانبه از کارشناسان و مدیران این مورد انتظار می‌باشد.
وی افزود: رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای اجرای طرح‌های توسعه در کشور، برنامه‌های مدیریت منابع آب کشور تا حدودی اصلاح و این بار تلاش شد تا به جای سیاست‌های عرضه نامحدود آب، موضوع مدیریت مصرف منابع آب در دستور کار وزارت نیرو قرار بگیرد.
کارشناسان شرکت مشاور نیز ضمن ارائه سیمای آب استان و توضیحاتی در خصوص پیامدهای منفی و اثرات مخرب اضافه‌برداشت‌ها بر آبخوان‌ها، اشتغال و معیشت کشاورزان، مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی مطالب ارائه دادند و از همکاران سازمان جهاد کشاورزی جهت حفظ و صیانت از منابع آب زیرزمینی درخواست همکاری کردند.
حمید دبیری معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس هم با اشاره به اینکه نیاز به حفاظت از منابع آب و جلوگیری از اضافه‌برداشت‌ها امری بدیهی است که باید انجام شود، افزود: ما آماده هرگونه همکاری در این رابطه هستیم و در برنامه‌های اجرایی که در این خصوص از طرف شرکت آب منطقه‌ای فارس پیشنهاد شود، مشارکت خواهیم داشت. وی ادامه داد: با توجه به تجربیات سازمان جهاد کشاورزی فارس، فرهنگ سازی در هر زمینه‌ای نیازمند آموزش، اجرای دقیق قانون و در موارد لازم ایجاد محدودیت است و این کار در صورت استمرار نتیجه‌بخش خواهد بود.
معصومه مؤیدی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: پذیرش موضوعات جدید توسط افراد به سهولت صورت نمی‌گیرد و نیاز به استمرار و تلاش دارد؛ در همین راستا ادارات مختلفی در بخش ترویج وجود دارند که در سطوح متفاوت مشغول به فعالیت‌های آموزشی و ترویجی بوده و در این راستا از پتانسیل بخش خصوصی هم استفاده می‌شود.
مؤیدی ادامه داد: طرح جدیدی با نام افزایش نفوذ دانش در سال جاری در حال انجام است و با تبادل یک تفاهم‌نامه با شرکت آب منطقه‌ای، می‌توانیم نهایت همکاری را در این راستا با شرکت آب منطقه‌ای داشته باشیم.
لازم به ذکر است در پایان سایر اعضا اظهار نظر کردند و مصوباتی خوبی در زمینه هم‌افزایی هر دو دستگاه اجرایی موردتأیید قرار گرفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی