[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایثار سرلوحه محیطبانان است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به نشانه‌ تکریم و احترام به شهدای محیط‌زیست، یک جلد کلام‌الله مجید به خانواده‌ شهید محیط‌زیست هوشنگ نصیری اهدا کردند. این هدیه دوم آذرماه ۱۴۰۲ در جریان برگزاری اولین کنگره بزرگداشت شهدای محیط‌زیست در اهواز به خانواده شهید نصیری اهدا شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به نشانه‌ تکریم و احترام به شهدای محیط‌زیست، یک جلد کلام‌الله مجید به خانواده‌ شهید محیط‌زیست هوشنگ نصیری اهدا کردند.
متن یادداشت رهبر معظم انقلاب اسلامی که در ابتدای این مصحف شریف نوشته شده، به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
به نشانه‌ تکریم و احترام به شهدای عزیز محیط‌زیست، این کلام‌الله مجید به خانواده‌ شهید هوشنگ نصیری اهدا می‌گردد.
سیدعلی خامنه‌ای»
در این کنگره، از خانواده‌های شهید اردشیر امینی، شهید منوچهر شجاعیان و شهید فرهمند از شهدای محیط‌زیست فارس و آقایان امین هوشمندی و نصرت‌الله دهقانی از جانبازان محیطبان استان فارس تجلیل به عمل آمد و مصحف شریف قرآن کریم توسط مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) به خانواده شهید هوشنگ نصیری، اولین شهید محیط‌زیست به نمایندگی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران محیط‌زیست به نشانه‌ تکریم و احترام به همه شهدای عزیز محیط‌زیست اهدا شد.
با نصرت‌الله دهقانی، محیطبان جانباز استان فارس در خصوص دشواری‌های این شغل به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
وی با اشاره به اینکه از سال 87 محیطبان بوده، در شرح جانباز شدن خود می‌گوید: من رئیس پارک ملی بمو بودم که طی 2 مرحله با شکارچیان غیرمجاز در شب‌هنگام درگیر شدیم که منجر به شلیک مستقیم توسط شکارچی به زانوی من شد و جانباز شدم.
دهقانی با تأکید بر دشواری‌های شغل محیطبانی می‌گوید: ضعف قانونی در قانون به‌کارگیری سلاح در شغل محیطبانی باید رفع شود. قبلاً در دادگاه عمومی، محیطبان که ناچار به درگیری مسلحانه با شکارچیان می‌شد، به عنوان نیروی مسلح شناخته نمی‌شد که البته اکنون قوانین تغییراتی کرده است و در دادگاه نظام چنین پرونده‌ای برای محیطبانان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
این محیطبان جانباز ضمن ابراز خرسندی از تکریم شهدا و جانبازان محیطبان از سوی مقام معظم رهبری در اولین کنگره بزرگداشت شهدای محیط‌زیست در اهواز، عنوان می‌کند: این برای محیطبانان جانباز و خانواده شهدای محیطبان دلگرمی بزرگی است؛ البته رهبر معظم انقلاب همواره بر مسائل محیط‌زیستی تأکید ویژه داشته‌اند و توجه به آن را وظیفه حاکمیتی می‌دانند و در هر دولتی به قوه مقننه در این خصوص گوشزد کرده‌اند و لازم است در هر دولتی قانونگذار و قوه اجرایی به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.
وی تأکید می‌کند: مسئولان محیط‌زیست استان و کشور باید برای حمایت از محیطبانان آستین همت بالا بزنند و دغدغه‌های خانواده شهدا و جانبازان محیطبان را پیگیری و رفع کنند. دهقانی در بخش دیگری در سخنان خود همچنین در خصوص کمبود نیروی محیطبان اظهار می‌کند: ساعات کار محیطبانی 24، 24 است و اکثر پاسگاه‌های ما نیروی تک‌نفره دارند و افراد ورودی در محیطبانی کمتر از بازنشسته‌ها می‌باشند. همسر محیطبان شهید شجاعیان که همسرش در سال 95 در پارک ملی بمو به شهادت رسید هم اقدام مقام معظم رهبری را مایه خرسندی خانواده این شهدا دانست و خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان به خانواده شهدای محیطبان و جانباز شد.
خواهر شهید محمد فرهمند، شهید محیطبان فارس هم در خصوص حضورش در نخستین کنگره شهدا و ایثارگران محیط‌زیست بیان می‌کند: کنگره خوبی بود و نتیجه خوبی برای جامعه محیط‌زیست و محیطبانان حاصل شد؛ چراکه اهمیت به خانواده شهدای محیط‌زیست که از دید بسیاری پنهان شده بود، در این کنگره احیا شد.
نسیم فرهمند افزود: با خبر برگزاری اولین کنگره شهدای محیط‌زیست خیلی خوشحال شدیم؛ چون این شهدا از خون پاک و جان خود برای حراست، حفاظت و صیانت از محیط‌زیست گذشتند؛ مسئولان باید به قشر مظلوم محیطبان در عمل اهمیت جدی بدهند.
وی اضافه کرد: نواقص و خلأهایی در خصوص محیطبانان وجود دارد و آنها باید در مقابله با شکارچیان مسلح، تأمین امنیت آنها و تجهیزات کافی مورد حمایت قرار بگیرند. فرهمند حرکت زیبای رهبر معظم انقلاب با اهدای قرآن به خانواده شهید هوشنگ نصیری را به مثابه تقدیم قرآن به سایر خانواده شهدای محیط‌زیست توصیف کرد.
ایثارگری محیطبانان مثال‌زدنی است
عطا پورشیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس برگزاری نخستین کنگره ملی شهدای محیط‌زیست را نشان از پویا بودن ارزش‌های شهادت و ایثارگری در بین خادمان ملت در محیط‌زیست می‌داند.
وی در این خصوص می‌گوید: این کنگره با هدف ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و گرامیداشت حماسه ایثار و شهادت برگزار شد و رهبر معظم انقلاب یک جلد کلام‌الله مجید به یکی از خانواده‌های شهدای محیط‌زیست اهدا کردند.
پورشیرزاد تصریح می‌کند: محیطبانان شهید و شهدای محیط‌زیست، سربازان گمنام و ناجیان وادی عشق و پاسداری از طبیعت بوده‌اند که انگیزه و تلاش و ایثارگری آنان ستودنی است. این شهدای گران‌قدر، عرصه حفاظت از محیط‌زیست را تنها به عنوان شغل برنگزیده‌اند؛ بلکه آن را عرصه‌ای برای پاسداری از ارزش‌های الهی می‌دانستند و در نهایت جان خود را در این راه فدا کردند.
وی اعلام می‌کند: سازمان محیط‌زیست تاکنون 122 شهید و جانثار محیطبان و 10 شهید دفاع مقدس و ۴۸ جانباز را تقدیم انقلاب و کشور کرده‌ است و استان فارس نیز با 8 شهید محیطبان و دو جانباز محیطبان از جمله استان‌های پیشرو در عرصه شهادت و ایثارگری است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی