[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

منیزیم چیست؟ علائم کمبودش در بدن کدام است؟ چه زمانی قرصش را بخوریم؟، روزنامه شیراز نوین

منیزیم یکی از ۷ ماده معدنی ماکرومینرال است که برای بدن ضروری به حساب می‌آید. ماکرومینرال‌ها املاح معدنی هستند که افراد باید در مقادیر نسبتاً زیاد، یعنی حداقل ۱۰۰ میلی‌گرم در روز مورد استفاده قرار دهند. به گزارش صدآنلاین، تنها ماده معدنی که در حفظ سلامت استخوان‌ها مؤثر است، کلسیم نیست. هرگز نقش مهم منیزیم را نادیده نگیرید. تحقیقات نشان می‌دهند که همه ما برای شکل‌گیری استخوان‌های سالم در بدن خود به مقادیر مناسبی از منیزیم نیاز داریم. تأمین منیزیم برای بدن سبب افزایش تراکم استخوان‌ها شده و ریسک ابتلا به پوکی استخوان را در سنین بالاتر کاهش خواهد داد. علاوه بر همه اینها، منیزیم فواید بی‌نظیر دیگری نیز دارد که در این مقاله به آنها نیز خواهیم پرداخت. کمبود منیزیم در بدن را می‌توان به راحتی با مصرف قرص منیزیم جبران کرد. آیا می‌دانید بهترین زمان مصرف قرص منیزیم برای اینکه حداکثر جذب را در بدن ما داشته باشد، چه وقت است؟  
قرص منیزیم برای چیست؟
منیزیم یکی از ۷ ماده معدنی ماکرومینرال است که برای بدن ضروری به حساب می‌آید. ماکرومینرال‌ها املاح معدنی هستند که افراد باید در مقادیر نسبتاً زیاد، یعنی حداقل ۱۰۰ میلی‌گرم در روز مورد استفاده قرار دهند. منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن حیاتی است. وقتی کمبود منیزیم در بدن وجود داشته باشد، به ناچار این کمبود باید با خوردن مکمل یا قرص منیزیم برطرف شود. موارد زیر بخشی از فواید منیزیم برای بدن هستند:
- کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها
- کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲
- کم کردن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ ناشی از آنها
- مؤثر در درمان سردردهای میگرنی
- بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی
- تأثیرگذار در بهبود اختلالات خلقی مثل افسردگی
بادام، اسفناج، موز، لوبیا قرمز، آووکادو، شکلات تلخ، برنج قهوه‌ای پخته شده و سیب‌زمینی همراه با پوست از بهترین منابع تأمین منیزیم بدن هستند که جهت جبران کمبود این عنصر می‌توان از آنها بهره گرفت.
علائم کمبود منیزیم در بدن کدام است؟
پیش از آنکه به بهترین زمان مصرف قرص منیزیم که موضوع این مطلب است، بپردازیم، علائم کمبود منیزیم در بدن را برای شما بازگو می‌کنیم تا در صورت مشاهده آنها با مشورت پزشک مصرف مکمل منیزیم را آغاز کرده و از منابع غذایی حاوی منیزیم نیز بیش از گذشته استفاده کنید. باید بدانید که علائم کمبود منیزیم به طور معمول در افراد سالم به صورت نادر دیده می‌شود. کمبود منیزیم می‌تواند ناشی از مصرف بیش از حد الکل، عوارض جانبی برخی از داروها و ابتلا به بعضی بیماری‌ها از جمله اختلالات گوارشی و دیابت باشد. در افراد مسن کمبود منیزیم بیش از دیگر افراد دیده می‌شود. نشانه‌های کمبود منیزیم عبارت‌اند از:
- از دست دادن اشتها
- حالت تهوع و استفراغ
- خستگی و ضعف
- بی‌خوابی هم می‌تواند ناشی از کمبود منیزیم باشد
در صورتی ‌که کمبود منیزیم شدید باشد، گرفتگی عضلات، بی‌حسی، مورمور شدن، تشنج، تغییرات خلقی و اختلال در ریتم قلب ممکن است مشاهده شود.
مطالعات نشان داده‌اند که کمبود منیزیم با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری آلزایمر، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی-عروقی و میگرن مرتبط است.
بهترین زمان مصرف قرص منیزیم
مکمل‌های منیزیم را در هر زمانی از روز می‌توانید مورد مصرف قرار دهید. مصرف مکمل‌های غذایی از جمله منیزیم برای بسیاری از افراد در هنگام صبح راحت‌تر است؛ زیرا در این صورت احتمال فراموش کردن مصرف آنها کمتر می‌شود. برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند هنگام شام یا درست قبل از خواب منیزیم را مصرف کنند که در این صورت نیز مشکلی پیش نخواهد آمد.
آیا می‌توان قرص منیزیم را همراه با غذا مصرف کرد؟
قرص‌های منیزیم اغلب بدون هیچ مشکلی و بدون به وجود آوردن عارضه جانبی در بدن جذب می‌شوند. اما در بعضی موارد نادر نیز مشکلات گوارشی مثل اسهال، حالت تهوع و استفراغ به وجود می‌آورند. در صورت مشاهده هریک از این عوارض، می‌توانید قرص منیزیم خود را در کنار غذا میل کنید تا احتمال بروز عارضه‌های گوارشی کمتر شود. چنانچه در این صورت باز هم دچار عوارض شدید، بهتر است با پزشک مشورت نمایید.
مصرف قرص منیزیم قبل از خواب
منیزیم به کاهش اختلالات خلقی و استرس کمک کرده و سبب می‌شود فرد آرامش بیشتری داشته باشد. این ماده مغذی در بهبود خواب مؤثر بوده و کیفیت و زمان خواب را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که شب قبل از خواب را به عنوان بهترین زمان مصرف قرص منیزیم انتخاب کنند. در این صورت پیشنهاد می‌دهیم که کپسول منیزیم خود را ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید. به منظور بهبود خواب همچنین می‌توان با مشورت پزشک از ترکیب قرص منیزیم و ملاتونین بهره گرفت.
عوارض مصرف قرص منیزیم
افزایش بیش از حد منیزیم در بدن بعید است که با مصرف مواد غذایی حاوی این ماده معدنی رخ دهد. اما اگر از قرص منیزیم بیش از مقدار توصیه شده استفاده کنید، ممکن است با عوارض جانبی ناشی از تجمع magnesium در بدن مواجه شوید. علائم دچار شدن به عواض قرص منیزیم شامل مشکلات گوارشی مثل اسهال، حالت تهوع یا گرفتگی عضلات می‌شود. دوزهای بسیار بالای منیزیم همچنین ممکن است باعث مشکلات کلیوی، کاهش فشار خون، احتباس ادرار، بی‌حالی، حالت تهوع و استفراغ، ایست قلبی و احتمالاً مرگ شود.
افراد مبتلا به اختلالات کلیوی نباید از قرص منیزیم استفاده کنند؛ مگر اینکه پزشک این مکمل را برای آنها تجویز کرده 
باشد.
نحوه مصرف پودر منیزیم
مکمل منیزیم گاهی در قالب ساشه عرضه می‌شود. برخی از انواع ساشه منیزیم به جز ماده معدنی منیزیم حاوی دیگر ویتامین‌ها مثل ویتامین سی یا ویتامین ب کمپلکس نیز هستند. نحوه مصرف پودر منیزیم به این شکل است که باید آن را مستقیماً روی زبان ریخته و پس از چند ثانیه بلعید. نیازی به نوشیدن آب وجود ندارد. با این حال حتماً قبل از استفاده، طریقه مصرف را از روی بسته‌بندی خود محصول بخوانید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی