[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

برای سلامت قلبتان بیشتر در این حالت باشید، روزنامه شیراز نوین

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برای سلامت قلب، ایستادن یا خوابیدن بهتر از نشستن است.
به گزارش بهداشت نیوز، متخصصان در این مطالعات به بررسی تأثیر حرکات مختلف روی سلامت قلب در طول روز پرداخته‌اند.
بر اساس نتایج این مطالعه که در مجله قلب اروپا منتشر شده است، تنها چند دقیقه ورزش در روز به جای نشستن، می‌تواند روی سلامت قلب مؤثر باشد.
دکتر «جو بلاجت»، متخصص کالج دانشگاهی لندن در این‌باره گفت: در بررسی‌های گذشته نیز مفید بودنِ فعالیت بیشتر برای سلامت قلب مشخص شده بود، اما بررسی‌های ما با در نظر گرفتن کل ۲۴ ساعت در شبانه‌روز، دیدگاه منحصر به فرد و جدیدی را از سلسله مراتب رفتارهای روزانه ارائه می‌کند. بنا بر گزارش یورونیوز، این متخصص در ادامه گفت: «بهترین» فعالیتی که می‌توان برای سلامتی قلب انجام داد، فعالیت‌های بدنی با شدت متوسط تا شدید معمول روزانه است.
بنا به گفته دکتر بلاجت، فعالیت‌های سبک، ایستادن و خوابیدن، بهترین فعالیت‌های روزانه برای سلامت قلب هستند.
متخصصان کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه سیدنی، داده‌های به دست آمده از بیش از ۱۵هزار شرکت‌کننده از پنج کشور را تجزیه و تحلیل کردند. شرکت‌کنندگان در این تحقیق، یک دستگاه را روی ران خود قرار داده بودند تا فعالیت‌های روزانه خود را اندازه‌گیری کنند.
متخصصان پس از بررسی این داده‌ها دریافتند که فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید حتی با کمترین میزان در حد پنج دقیقه، بیشترین مزایا را برای سلامت قلب داشته است.
آنها سپس تأثیر ایستادن و خوابیدن روی سلامتی قلب را با زمان نشستن مقایسه کردند. متخصصان دریافتند که هرچه شدت فعالیت بدنی کمتر باشد، مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا قلب از مزایای آن بهره‌مند شود. بنا به گفته دکتر بلاجت، نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که جایگزین کردن نشستن با خواب، تأثیرات ملموسی بر شاخص توده بدنی، موسوم به «بی‌ام‌آی» و دور کمر داشته اما تأثیرات قابل‌توجهی بر کلسترول، تری گلیسیرید یا سطح گلوکز خون نداشته 
است.
دکتر بلاجت گفت: متخصصان بر این باورند که مزیت خوابیدن برای سلامت قلب نسبت به نشستن، در اصل ناشی از تأثیر منفی عوامل غیرمستقیم مانند مصرف تنقلات در زمان تماشای تلویزیون به هنگام نشستن است که منجر به افزایش وزن می‌شوند.
در نهایت، پژوهشگران دریافتند که جایگزین کردن ۳۰ دقیقه ایستادن، خوابیدن یا فعالیت‌های بدنی با شدت سبک با فعالیت‌های بدنی با شدت متوسط تا شدید، منجر به کاهش شاخص توده بدنی می‌شوند. نتیجه این تحقیق همچنین نشان داد که بیشتر نشستن با افزایش شاخص توده بدنی مرتبط است.
دکتر بلاجت گفت: فعالیت‌های بدنی با شدت بالا مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری بهترین حالت هستند، اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، با جایگزین کردن فعالیت‌های سبک‌تر مانند پیاده‌روی، ایستادن یا حتی کمی زودتر به خواب رفتن به جای بی‌تحرک نشستن، می‌توان از مزایای آنها بهره‌مند شد.
فعالیت‌های بدنی خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می‌دهند
افرادی که کمترین فعالیت‌های بدنی را داشتند، بیشترین سود را از تغییر رفتارشان به دست آوردند. «جیمز لیپر»، یکی از مسئولان مرکز قلب انگلیس که بودجه این تحقیق را تأمین کرده است، گفت: این تحقیق نشان می‌دهد که چند دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط به جای نشستن می‌تواند شاخص توده بدنی، اندازه دور کمر و میزان کلسترول را بهبود بخشد. تحقیق دیگری در دانشگاه سیدنی که نتایج آن در ماه ژوئیه منتشر شد، نشان می‌دهد که فقط ۴.۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هر روز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها کمک کند.
همچنین سازمان جهانی بهداشت (WHO) دست‌کم ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته یا دست‌کم ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی با شدت بیشتر در هفته را توصیه می‌کند.
به گفته متخصصان، در حال حاضر بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند سکته مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند که منجر به مرگ ۱۷.۹میلیون نفر در سال می‌شوند.
مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت قلب
تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد؛ از این رو با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داد.
رژیم غذایی سرشار از چربی، مواد قندی، نمک و کلسترول بالا در کنار بی‌تحرکی، استرس کنترل‌نشده و عصبانیت، خطر بروز بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. در ادامه به نقل از «هلثی فود» به چند ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت قلب خواهیم پرداخت.
روغن زیتون
مطالعات نشان داده‌اند التهابات عامل اصلی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک، دیابت نوع دو، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی هستند. روغن زیتون دارای مقادیر زیادی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بوده و با التهاب مبارزه می‌کند. بنابراین استفاده از روغن زیتون می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن خصوصاً بیماری‌های قلبی کمک کند.
عرق کاسنی
مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهند مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم از گیاه کاسنی به مدت ۳۰ روز سبب محافظت از قلب در برابر آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود. همچنین عصاره گیاه کاسنی با کاهش میزان کسترول خون، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی دارد.
روغن کنجد
روغن کنجد برای قلب خواص زیادی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع، برای سلامت قلب بسیار مفیدند.
چای سبز
تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک لیوان چای سبز، با کاهش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است و مصرف طولانی‌مدت آن باعث کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی