[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

خطری که آینده فوتبال ایران را تهدید می‌کند، روزنامه شیراز نوین

 محمدرضا جوکار -  گروه ورزش
  در فوتبال روز دنیا کمتر اخباری از درگیری و تنش در فوتبال پایه می‌شنویم. جایی که اولویت و هدف اصلی آنها در فوتبال پایه تربیت نسل آینده است و نتیجه‌گرایی و فشار روی فوتبالیست‌های نونهال، نوجوان و جوان کاری ناشایست و غیر‌منطقی تلقی می‌شود، 
هدف اصلی تربیت یک نسل آماده و حرفه‌ای چه از لحاظ اخلاق ورزشی و چه فنی  می‌باشد که در آینده بتوانند پشتوانه کامل و مطمئنی برای باشگاه و حتی تیم ملی کشورشان باشند.
اما در ایران قضیه متفاوت است و هر روز شاهد افزایش درگیری‌ها به خصوص در فوتبال پایه از شمال کشور تا تهران و جنوب ایران وحتی در همین استان فارس هستیم که دل هر کسی را آزرده و نگران می‌کند.
خانواده‌هایی که با هزار امید و آرزو فرزند نوپای خود را جهت تربیت به دست باشگاه‌ها و مربیان فوتبال پایه می‌سپارند تا شاید روزی آینده درخشان فوتبالی فرزند خود را ببیند، به‌جای آن باید دلهره این را داشته باشند که به فرزندشان آسیبی نرسد.
جایی که باید مربیان و باشگاه‌ها اول تربیت اخلاقی را به فوتبالیست‌های جوان آموزش دهند، بعضاً خود باعث بی اخلاقی و تنش می‌شوند و طبیعی است که شاگردان آنها هم  نتیجه‌گرایی، پرخاشگری و تندمزاجی را فرا می‌گیرند.
چه انتظاری از این فوتبالیست‌ها در آینده می‌توان داشت که با وجود سطح فنی بالا ولی   اخلاق حرفه‌ای ورزشی را به خوبی آموزش ندیده‌اند.
حتی اگر به فرض اشتباهات تأثیرگذار داوری هم در نتیجه بازی یک تیم تأثیرگذار باشد باز هیچکس اعم از کادر فنی و بازیکن و هوادار حق بی‌اخلاقی و ایجاد درگیری و تنش را ندارد.
حال با توجه به اتفاقات اخیر و درگیری‌های زشتی که به خصوص در فوتبال پایه در کل فوتبال ایران شاهد آن هستیم نگاهی به چند عامل مهم در ایجاد این رویه غلط و ناپسند خواهیم انداخت:
*** 1. فدراسیون، کمیته‌های انضباطی فدراسیون و هیئت‌های استان‌ها
 نظارت ضعیف بر مسابقات پایه و استفاده از استادیوم‌های نامناسب و ناامن برای برگزاری مسابقات پایه، همچنین عدم برخورد قاطع کمیته‌های انضباطی با عوامل و تیم‌های خاطی چه در مسابقات کشوری و چه استانی یکی از عوامل مهم است که باعث بروز چنین اتفاقاتی در فوتبال پایه می‌شود.  
علی‌رغم اینکه تمام تمرکز فدراسیون و کمیته انضباطی روی مسابقات و تیم‌های لیگ برتری می‌باشد و الحق با جرائم سنگین هم کسب درآمدی برای فدراسیون کرده و هم خود عامل بازدارنده‌ای در کاهش تنش‌ها شده است، ولی در سایر لیگ‌های پایین و لیگ‌های پایه در کشور عدم نظارت صحیح و سخت‌گیری در برگزاری مسابقات و همچنین کافی نبودن جرائم انضباطی متناسب با افراد و تیم‌های متخلف و همچنین عدم آموزش صحیح به مربیان از دلایل مهم این اتفاقات ناخوشایند شده است.
بی‌شک با جرائم سنگین تیم‌ها و افراد خاطی و همچنین محرومیت و حتی حذف افراد با رزومه تکرار رفتارهای ناشایست، کمتر شاهد درگیری‌هایی این‌چنینی خواهیم بود و شاید افراد ناشایست و بی‌اخلاق در فوتبال هم فیلتر و حذف شوند.
*** 2. رفتار مربیان و باشگاه‌ها
بزرگترین انتظاری که از فوتبال پایه می‌رود این است که شاهد تربیت نسلی بااخلاق و بافرهنگ همراه با سطح فنی بالا باشیم.
بی‌شک این وظیفه مهم بر عهده مربیان پایه و حتی مدیران باشگاه‌ها می‌باشد؛ چراکه تربیت یک نسل بااخلاق و بافرهنگ ‌بسیار باارزش‌تر از کسب عناوین و جام‌هایی است که با بی‌اخلاقی کسب شود.
بعضاً خیلی از مربیان پایه خود به دلیل عدم آموزش صحیح  و همچنین برای حفظ جایگاه خود‌ چنان فشار و استرسی به داور مسابقه و حتی فوتبالیست‌های نوپا و جوان تیم خود وارد می‌کنند که فوتبالیست جوان هم مجبور می‌شود برای خروج از این فشار در زمین فوتبال بی‌اخلاقی و تنش ایجاد کند.
 قطعاً مدیران باشگاه به‌ خصوص در رده پایه اول باید وضعیت اخلاقی مربیان خود را تأیید کنند و سپس هدایت تیم‌های پایه خود را به دست افراد شایسته و بااخلاق و در سطح فنی خوب بدهند تا هم به رشد نسل بااخلاق کمک کنند و هم خدمتی ارزنده برای فوتبال کشور انجام داده باشند.
*** 3. خانواده‌ها و نزدیکان بازیکنان و مربیان
شاید کمتر به این موضوع و دخالت خانواده‌ها، دوستان و نزدیکان بازیکنان و مربیان به‌عنوان هوادار در ایجاد تشنج و درگیری در فوتبال پایه اشاره شده است.
کسانی که بعضاً در ایجاد تشنج و درگیری‌ها در سکوها و سپس در زمین مسابقه نقش اساسی دارند و استفاده از استادیوم‌های غیراستاندارد و نظارت ضعیف، دسترسی ورود این افراد ناهنجار را به زمین مسابقه را راحت ایجاد می‌کند.
به خصوص در فوتبال شهرستان‌ها بارها شاهد دخالت‌های بی‌جا و احساسی بعضی از هوادارها و خانواده‌ها در مسابقات فرزندان خود بوده‌ایم و همچنین فشار مضاعف به مربی و داور مسابقه و همچنین تیم حریف از سوی آنها طوری افزایش می‌یابد که باعث متشنج شدن جو استادیوم شده و بعضاً به زمین مسابقه هم کشیده می‌شود و اکثر درگیری‌ها هم از روی سکوها به زمین مسابقه انتقال می‌یابد.
در پایان لازم به ذکر است در این میان هم هستند خیلی از مربیان  و مدیران بااخلاق باشگاه‌ها که سعی و تلاش آنها همراه با ارتقای سطح فنی بازیکنان جوان خود تربیت اخلاقی و فرهنگی یک فوتبالیست را در سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و با نگاهی به گذشته و رزومه کاری آنها متوجه کارهای باارزش آنها در فوتبال پایه می‌شویم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی