[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رباتی که با استفاده از هوش مصنوعی علف‌های هرز را نابود می‌کند، روزنامه شیراز نوین

وقت آن رسیده که راحت روی صندلی خود بنشینید و استراحت کنید، زیرا یک ربات، علف‌های هرز باغ شما را از بین برده است و دیگر نیاز به هیچ کارگری نیست.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، در حوزه کشاورزی، جایی که کار یدی اغلب با محدودیت‌های خود روبه‌رو است، فناوری برای دگرگونی صنعت وارد عمل شده است.
با آخرین ساخته شرکت اکوبات(Ekobot) آشنا شوید؛ ربات وی‌ای‌آی(WEAI) یک معجزه برای مقابله با یکی از خسته‌کننده‌ترین کارهای کشاورزی یعنی از بین بردن علف‌های هرز است.
هرکس که به باغداری علاقه داشته باشد می‌داند، نابودی علف‌های هرز وقت‌گیر و انرژی‌بر است؛ حال این موضوع را تا اندازه یک مزرعه گسترش دهید تا ببینید که چگونه تبدیل به یک کابوس می‌شود. علف‌کش‌های سنتی اگرچه کارآمد هستند، اما تهدیدات بالقوه‌ای برای مردم، حیوانات و محیط زیست ایجاد می‌کنند.
اکوبات یک ربات چهار چرخ ۱۳۲۲ پوندی مجهز به انگشتان فلزی که به طور مستقل علف‌های هرز را تشخیص می‌دهد و از زمین می‌کند.
هوش مصنوعی اکوبات
اکوبات وی‌ای‌آی‌ با یک باتری قابل شارژ می‌تواند روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت با یک بار شارژ کار کند و تقریباً ۲۴.۷ هکتار زمین کشاورزی را پوشش دهد؛ این ربات مجهز به حسگرهای ایمنی و سیستم‌های بینایی است و تضمین می‌شود که در طول مأموریت خود برای خلاصی از علف‌های هرز مزاحم، به طور ناخواسته با اشیا یا افراد برخورد نکند.
با این‌حال، چیزی که این ربات را متمایز می‌کند، سیستم بینایی ماشینی مجهز به هوش مصنوعی آن است که برای شناسایی علف‌های هرز در حین حرکت در مزرعه آموزش دیده است و اطمینان حاصل شده که بین محصولات و علف‌های هرز تمایز قائل می‌شود، فقط علف‌های هرز را مورد هدف قرار می‌دهد و آنها را از بین می‌برد.
اکوبات ادعا می‌کند که آزمایش‌های ربات علف‌کش منجر به کاهش ۷۰ درصدی استفاده از علف‌کش‌ها برای کشت پیاز شده است؛ دقت ارائه‌شده توسط سیستم تشخیص علف‌های هرز از آسیب تصادفی به محصولات جلوگیری و حتی به پایداری محیط زیست کمک می‌کند.
پدیده پیاز ۵G
به گزارش Ars Technica، دو سال قبل، اکوبات با شرکت مخابراتی سوئدی تلیا(Telia) همکاری کرد و فناوری تلفن همراه ۵G را در ربات ادغام کرد؛ این جهش در اتصال به اکوبات وی‌ای‌آی به آن اجازه داد تا از راه دور با یک سرور مرکزی ارتباط برقرار کند و داده‌های یادگیری ارزشمندی را از هر گوشه‌ای از مزرعه به اشتراک بگذارد و راه را برای آنچه تلیا به طنز از آن به‌عنوان «پیاز ۵G» یاد می‌کند، هموار کند.
پیازهای ۵G که با استفاده از روش علف‌های هرز اکوبات رشد می‌کنند، ماندگاری طولانی‌تری از خود نشان داده‌اند که به کاهش هدر رفتن مواد غذایی کمک می‌کند. تلیا در بیانیه مطبوعاتی ادعا کرد که این پیازها نه تنها پایدارتر هستند، بلکه طعم آنها نیز بهبود یافته است.
فرآیند کارآمد نابودی علف‌های هرز و کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها، شاخه‌های پیاز را قادر می‌سازد تا رشد کنند و نور خورشید و مواد مغذی بیشتری را جذب کنند؛ این به نوبه خود پیازها را سفت‌تر و خوش طعم‌تر می‌کند. 
تلیا اکنون تعداد محدودی پیاز ۵G را در فروشگاه‌های خود عرضه می‌کند؛
این رویکرد نوآورانه تنها به پیاز محدود نمی‌شود. 
فناوری اکوبات به زودی روی هویج و چغندر نیز اعمال خواهد شد و دامنه این شگفتی را فراتر از مرزهای سوئد گسترش خواهد داد.
این شرکت در حال حاضر در هلند فعال است و به زودی در دانمارک و نروژ معرفی می‌شود؛ این شرکت برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای گسترش جهانی آن دارد. 
تلیا پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، سیستم اکوبات در ۹ کشور اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده در دسترس خواهد بود؛ این فناوری به ما نوید آینده سبز با فناوری پیشرفته کشاورزی را می‌دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی