[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه هواری تن ماهی ، روزنامه شیراز نوین

هواری تن ماهی یکی از انواع غذاهای خوش‌مزه و سنتی جنوب کشورمان است که برای سرعت بیشتر در آن به‌جای ماهی تازه از تن ماهی استفاده می‌شود. در تهیه این غذای خوش‌مزه مانند شویدپلو با ماهی می‌توانیم به انتخاب خود از شوید تازه یا خشک استفاده کنیم. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه هواری تن ماهی در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای 3 نفر
پیاز: ۱ عدد متوسط
سیر: ۴ حبه
گوجه فرنگی:    ۳ عدد
تن ماهی: ۱ عدد بزرگ
شوید خشک:    ۲ قاشق غذاخوری
برنج: ۲ تا ۲٫۵ پیمانه
تخم گشنیز: ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
فلفل‌سیاه: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه هواری خوش‌مزه با تن ماهی ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا روغن کمی داغ شود.
 مرحله دوم
در این مرحله پیاز خردشده را به قابلمه اضافه می‌کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا سبک شود. پس از اینکه پیاز کمی تغییر رنگ داد، سیرها را به صورت ریز خرد و به قابلمه اضافه می‌کنیم. سیر را هم کمی تفت می‌دهیم تا طلایی شود.
 مرحله سوم
حالا تخم گشنیز را به همراه زردچوبه، فلفل‌سیاه، فلفل قرمز و نمک به قابلمه اضافه می‌کنیم و یک دقیقه دیگر تفت می‌دهیم تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در ادامه گوجه فرنگی‌ها را پوست می‌گیریم و با مخلوط‌کن پوره می‌کنیم.
 مرحله چهارم
در این مرحله پوره گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می‌کنیم و حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌دهیم تا آب پوره گوجه فرنگی کشیده شود. حالا تن ماهی را باز می‌کنیم، روغن اضافی آن را دور می‌ریزیم و سپس به قابلمه اضافه می‌کنیم.
 مرحله پنجم
حتماً تن ماهی را از قبل به مدت ۲۰ دقیقه درون آب جوش قرار دهید تا از سالم بودن قوطی مطمئن شوید. حالا تن ماهی را به خوبی با دیگر مواد درون قابلمه ترکیب می‌کنیم تا یک‌دست شوند.
 مرحله ششم
در این مرحله شوید خشک را اضافه و یک دقیقه دیگر مواد را ترکیب می‌کنیم تا یک‌دست شوند. حالا نوبت اضافه کردن برنج است؛ توجه داشته باشید که برنج را نسبت به نوع آن باید از قبل درون آب و نمک بخیسانیم.
 مرحله هفتم
اگر از برنج هندی یا برنج ایرانی کهنه استفاده می‌کنید، نیازی به خیساندن برنج نیست. پس از اینکه برنج را به قابلمه اضافه کردیم، حدود ۱ و نیم لیوان آب اضافه کرده و حرارت را زیاد می‌کنیم تا آب سریع‌تر به نقطه جوش برسد.
 مرحله هشتم
پس از اینکه آب جوش آمد، حرارت زیر قابلمه را کم کرده و چند دقیقه صبر می‌کنیم تا آب درون قابلمه کشیده شود، سپس در قابلمه را گذاشته و اجازه می‌دهیم برنج به مدت ۴۰ الی ۴۵ دقیقه دم بکشد.
 مرحله نهم
پس از اینکه هواری آماده شد، آن را درون قابلمه به خوبی ترکیب می‌کنیم، سپس درون دیس کشیده و سرو می‌کنیم. 
نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که تن ماهی خودش حاوی نمک است و باید مراقب باشیم نمک اضافی به غذا اضافه نکنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی