[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حدود ۴۰۰هزار نفر در فارس دیابت نوع ۲ دارند، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در ایران ۱۵میلیون تن به پرفشاری خون و ۷میلیون نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و در فارس پیش‌بینی داریم که یک‌میلیون تن دچار فشار خون هستند و حدود ۴۰۰هزار نفر دیابت نوع ۲ دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص پویش ملی سلامت گفت: اصحاب رسانه در مقابله با بیماری‌ها با دانشگاه علوم پزشکی شیراز همواره همراه هستند و با اطلاع‌رسانی مؤثر در عرصه اجتماعی حضور دارند.
سید وحید حسینی افزود: پوشش رسانه‌ای مطلوب از اقدامات طوفان الاقصی بوده که تأثیر مطلوبی در اطلاع‌رسانی به جهان داشته است.
وی در خصوص مقابله با بیماری‌ها بیان کرد: بیماری‌ها به دو دسته واگیر و غیرواگیر تقسیم می‌شوند. در این میان بیماری‌های غیرواگیر هم مانند واگیردار جامعه را درگیر می‌کنند و هزینه‌بردار هستند.
حسینی افزود: شناخت علمی بیماری و افراد درگیر بیماری غیرواگیر در این میان مهم است و پویش سلامت به تشخیص بیماری‌های فشارخون، دیابت و... توجه ویژه دارد.
او تأکید کرد: این پویش زمان ندارد و همواره مشکلاتی که بر سلامت در جامعه اثر می‌گذارند، باید مورد شناسایی و سپس درمان قرار بگیرند.
حسینی با تأکید بر نقش پیشگیری از بروز بیماری‌ها در جامعه گفت: پیشگیری همواره بهتر از درمان است و در خصوص فشار خون و قند خون بر رصد شدن محصولات غذایی از تولید تا مصرف تأکید دارد؛ مثلاً میزان نمک در نان مشخص باشد و فرهنگ استفاده مناسب از مواد قندی، دارای چربی و... با معرفی و اطلاع‌رسانی در خصوص تغذیه سالم ترویج یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مردم از اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت همواره استقبال خوبی دارند و اعلام می‌کنیم افراد ۱۸ سال به بالا به مراکز ما برای تست رایگان فشار خون مراجعه کنند.
دکتر حسینی همچنین با تأکید بر نمک به عنوان یک مواد مصرفی پرخطر گفت: نمک از قند و چربی هم مضرتر است و به کلیه، عروق، قلب و مغز فشار می‌آورد.
این مقام مسئول اعلام کرد: در ایران ۱۵ میلیون تن به پرفشاری خون و ۷ میلیون نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و در فارس پیش‌بینی داریم که یک میلیون تن دچار فشار خون هستند و حدود ۴۰۰ هزار نفر دیابت نوع ۲ دارند.
او درخصوص مصرف نمک‌های دریا ادامه داد: آب دریاچه مهارلو آلوده است و به هیچ عنوان از نمک این دریاچه نباید استفاده شود.
این مقام مسئول از آموزش کارکنان بهداشت استان طی یک برنامه جامع با هدف ارتقای سواد سلامت در ۹ و ۱۰ دی ماه نیز خبر داد.
۳۲ درصد جمعیت فارس از ابتلا به فشار خون بی‌اطلاع هستند
دکتر عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: رسانه در حوزه سلامت همواره حضور جدی دارد که قابل تقدیر است.
وی افزود: پیشرفت پرفشاری خون و دیابت اغلب در پی عدم مطلع بودن افراد در خصوص ابتلا به این عوارض رخ می‌دهد و ۳۰ تا ۶۷ درصد مبتلایان به پرفشاری خون در جوامع از بیماری خود بی‌خبرند و در معرض مشکلات قلبی، مغزی، کلیوی و.‌‌‌.. هستند و وظیفه متولیان سلامت کنترل بیماران مطلع از فشار خون و هم شناسایی بیمارانی است که از این عارضه بی‌اطلاع هستند.
رضاییان‌زاده اعلام کرد: ۳۲ درصد افراد در فارس از ابتلای خود به فشار خون بی‌اطلاع هستند و ۶۰ درصد مطلع بوده که ۴۰ درصد آنها با مصرف دارو فشار خون کنترل شده دارند.
وی افزود: ۱۴ و نیم درصد در فارس به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و عامل خطر اصلی در این میان سبک زندگی است که شامل غذا، مصرف الکل، فعالیت فیزیکی و... می‌شود.
رضاییان‌زاده ادامه داد: از ابتدای طرح پویش سلامت تاکنون ۳۴۵ هزار تن از ابتدای پویش در استان غربالگری شده‌اند و در این خصوص دومین استان کشور هستیم.
او تصریح کرد: پایگاه سنجش سلامت در تمامی پایگاه‌های سلامت، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، در ادارات کل شیراز و شهرستان‌ها، خانه‌های بهداشت روستایی و... برپا شده است تا طرح پویش سلامت را به صورت رایگان در سراسر استان به خوبی اجرا کنیم.
رضاییان‌زاده اعلام کرد: ۱۲۰۰ پزشک خانواده و ۱۱۷۰ خانه بهداشت و ۶۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت و پایگاه سلامت در استان داریم که به اجرای پویش سلامت 
می‌پردازند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی