[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

توصیه‌های ایمنی گاز و پکیج در فصل سرما، روزنامه شیراز نوین

دانستن و رعایت نکات ایمنی در فصل سرما مسئله بسیار جدی است؛ سالانه با فرا رسیدن زمستان بسیاری از هم‌وطنان خود را به دلیل رعایت نکردن این نکات از دست می‌دهیم.
به گزارش نمناک، با فرا رسیدن فصل سرما همه افراد ناگزیرند برای گرم کردن منزلشان از وسایل گرمایشی استفاده کنند، اما یکی از خطرات رایج وسایل گرمایشی گازسوز، تولید گاز مونواکسید کربن است که گازی بدون رنگ و بو می باشد؛ این گاز در صورت نفوذ می‌تواند منجر به مسمومیت و حتی خفگی و مرگ شود. به همین دلیل بسیاری از افراد برای گرم کردن منزل از وسایل بدون شعله مثل رادیاتو و شوفاژ استفاده می‌کنند . آیا استفاده از این وسایل خطرات کمتری نسبت به استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز دارد؟ برای دانستن جواب این سؤال با ما همراه باشید.
پکیج
پکیج یکی از بهترین سیستم‌های گرمایشی حال حاضر بازار محسوب می‌شود که علاوه بر گرم کردن محیط وظیفه گرم کردن آب مصرفی آن محیط را هم به عهده دارد. پکیج گرمایش را به کمک سایر سیستم‌ها از جمله رادیاتورها، شوفاژها، فن کویل‌ها و … انجام می‌دهد.
پکیج به علت استفاده از سنسورهای هشداردهنده نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی ایمنی بالاتری دارد و بدون بو کار می‌کند. آب در این سیستم هدر نمی‌رود، زیرا در آشپزخانه و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فصول سرد سال پکیج باید آب گرم مصرفی، آب رادیاتور و مدارهای گرمایشی را تأمین نماید و در فصل تابستان باید آب گرم مصرفی و بهداشتی را تأمین کند.
زمانی که نیاز به آب گرم باشد شیر آب گرم مصرفی پکیج را باز کنید تا به صورت اتوماتیک مشعل روشن شود؛ با قطع مصرف آب و بستن شیر آب گرم مشعل پکیج خاموش می‌شود. این عمل از طریق برد الکترونیک پکیج کنترل می‌گردد.
افرادی که پکیج دارند هم باید نگران گاز گرفتگی باشند؟
استفاده از پکیج و رادیاتورها در صورتی خطر انتشار گاز در منزل را دارند که موتورخانه‌ها مشکل داشته باشند. افرادی که در منزل از پکیج استفاده می‌کنند، باید قبل از استفاده از وسایل گرمایشی جدید جهت نصب از متخصصان و نمایندگی‌های آن وسیله گرمایشی استفاده کنند و در صورت لزوم قبل از راه‌اندازی مجدد این وسایل دودکش یا کوره و شیشه این وسایل را تعویض نمایند.
اگر متراژ منزل شما کمتر از هفتاد متر است، بهتر است از پکیج استفاده نکنید یا از پکیج‌های فن‌دار که خارج از محل زندگی نصب می‌شود و خطر تولید گاز در داخل منزل را نداشته باشد، استفاده نمایید. همچنین اگر بخشی از مسیر دودکش پکیج دیواری به صورت افقی(بیش از 30 سانتی‌متر) باشد، باید از پکیج‌های فن‌دار استفاده کرد. از پکیج‌های بدون فن می‌توانید در صورتی استفاده کنید که منزلتان دارای متراژ زیادی باشد. نصب پکیج داخل منازل زیر 70 متر حتماً باید توسط نمایندگی صورت بگیرد.
نکات و توصیه‌های ایمنی درباره استفاده از پکیج
پکیج‌های موجود در بازار در سه ظرفیت 24،28 و32 کیلو وات هستند؛ برای محاسبه ظرفیت پکیج مورد نیاز باید متراژ واحد مسکونی خود را در 150 (کیلوکالری) و متراژ واحدهای اداری را در عدد 100(کیلو کالری) ضرب نمایید.
پکیج را در محل بدون رطوبت و نزدیک به دودکش نصب کنید.
پکیج را روی دیواری محکم نصب کرده و از نصب کردن آن بالای اجاق گاز یا دیگر وسایل حرارت‌زا اجتناب کنید.
قطر دودکش نصب‌شده به پکیج باید 15حد اقل سانتی‌متر باشد و نباید از قطر خروجی کلاهک مخروطی بالای دستگاه کوچکتر باشد.
کوچک شدن قطر دودکش حتی در یک نقطه موجب می‌شود مکش آن کم شود.
ارتفاع دودکش از محل نصب دستگاه تا کلاهک باید 4 متر باشد.
نصب کلاهک H در روی دودکش اجباری است.
کلاهک دودکش باید از کف پشت بام 80-70 سانتی‌متر بالاتر باشد.
جدار خارجی دودکش را عایق‌بندی نمایید تا از تشکیل قطرات و سرد شدن دود جلوگیری کند.
برای بررسی عملکرد دودکش قبل از راه‌اندازی یک روزنامه در ورودی دودکش بسوزانید؛ شعله آتش روزنامه و ذرات سوخته‌شده باید به سرعت داخل دودکش برود. 
در جلوی پکیج نباید زیاد داغ شود تا دست را بسوزاند.
از دودکش‌های آکاردئونی استفاده نکنید، زیرا خاصیت ارتجاعی آنها و خاصیت بد نر و مادگی این دودکش‌ها سبب می‌شود دودکش از جای خود خارج و گاز منو اکسید کربن در هوا پخش شود.
علائم گاز گرفتگی شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و عبارتند از: 
سردرد و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، درد در قفسه سینه، ناحیه شکمی، احساس دوبینی و دوگانگی در رفتار، اختلال در تنفس، اختلال در تصمیم‌گیری و حرکت، بیهوشی و غش و کما.
توصیه‌های ایمنی هنگام نشت گاز
شیر اصلی گاز را ببندید و هیچ‌گاه به کلید برق و هر وسیله برقی که ایجاد جرقه نماید، دست نزنید .
فرد یا افراد را از محل آلوده به گاز خارج کنید.
برای جلوگیری از جرقه حاصل از الکتریسته ساکن در و پنجره‌ها را با استفاده از دستمال خیس‌شده باز نمایید.
اگر کنتور برق در فضای آلوده به گاز وجود نداشت برق را از فیوز برق اصلی قطع کنید.
اگر در سیستم بخاری‌های گازسوز ایرادی وجود داشت، پست امداد گازرسانی را در جریان قرار دهید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی