[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایجاد بازار ۵۳۰۰ میلیارد ریالی برای نانو داروی‌های ایرانی ضدسرطان، روزنامه شیراز نوین

بازار نانوداروی ایرانی ضدسرطان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ در حدود ۵۳۰۰ میلیارد ریال بوده و تولید این نانوداروها صرفه‌جویی ارزی ۹۰ میلیون دلاری را در پی داشته
به گزارش ایسنا، بازار نانوداروی ایرانی ضدسرطان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ در حدود ۵۳۰۰ میلیارد ریال بوده که ۹ میلیون دلار صادرات و ۳۷۰۰ میلیارد ریال سهم فروش بازار داخل بوده است.
تولید این نانوداروها صرفه‌جویی ارزی ۹۰ میلیون دلاری را در پی داشته و هزینه بیمه‌ها را نیز به شکل قابل‌توجهی کاهش داده است.
سه داروی پادینکس، پاکلی‌نب و سینادوکسوزوم از جمله نانوداروهای ضدسرطانی است که توسط مراکز علمی و تحقیقاتی داخل کشور تولید می‌شود.
پادینکس:
با توجه به جمعیت قابل‌توجه بیماران مبتلا به سرطان پستان در کشور، به نظر می‌رسد توانمندسازی صنعت دارویی در زمینه تولید داروهای ضدسرطان تبدیل به یک ضرورت شده باشد.
از سوی دیگر، با توجه به هزینه نسبتاً سنگینی که واردات داروی شیمی‌درمانی بر سیستم سلامت کشور تحمیل می‌کند و همچنین به ‌منظور کاهش هزینه‌های درمان، یکی از شرکت‌ها   داروی «تراستوزوماب اِمتاسین»(emtansine Trastuzumab) را با نام تجاری «پادینکس» (Padynex) تولید کرده است.
پادینکس یک ترکیب زوج‌شده یا کونژوگه (Conjugate) آنتی‌بادی-دارو است و در آن تراستوزوماب به‌عنوان آنتی‌بادی مونوکلونال انسانی از نوع anti-HER۲ IgG۱ از طریق یک مولکول اتصال‌دهنده به DM۱(مشتق شده از میتانسین) به‌عنوان مهارکننده میکروتوبول، متصل شده است. پادینکس پس از اتصال به گیرنده HER۲ که گیرنده اختصاصی سلول‌های سرطانی است به‌ واسطه گیرنده‌های درون سلولی، منجر به آزادسازی DM۱ به داخل سلول و متعاقب آن مرگ سلول سرطانی خواهد شد. پادینکس به ‌صورت تک‌دارویی در درمان بیماران مبتلا به سرطان متاستاتیک پستان HER۲ مثبت که قبلاً تراستوزوماب و تاکسان را به‌ طور جداگانه یا ترکیبی دریافت کرده‌اند، تجویز می‌شود. قیمت نمونه جهانی این دارو ۳۹۵۰ دلار بوده و نمونه داخلی ۹ میلیون تومان قیمت دارد.
پاکلی‌نب:
نانوداروی ضدسرطان پاکلی‌نب، برای درمان سرطان‌هایی مانند پستان، ریه و پانکراس توسط یکی از شرکت‌ها تولید شده است؛ این نانودارو، با نفوذ به بافت سرطانی از پیشرفت تومور جلوگیری کرده و باعث نابودی بافت سرطانی می‌شود.
به ‌علت ابعاد نانویی این دارو، اثربخشی آن بالاتر و عوارض جانبی این دارو کمتر از داروهای مشابه است. پاکلی تاکسل یک ماده طبیعی ضدسرطانی است که مانع فرآیند تقسیم سلولی و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
در این دارو از قابلیت آلبومین به‌عنوان حامل طبیعی مولکول‌های نامحلول در آب، در بدن استفاده شده که به طور انتخابی در بافت‌های توموری جمع می‌شود. این دارو به دلیل اینکه ماده مؤثر ضدسرطان پاکلی تکسل را درون آلبومین قرار می‌دهد، اثرات جانبی مضر شیمی درمانی را مانند داروهای دیگری که از حلال استفاده می‌کنند، ندارد. قیمت نمونه جهانی دارو ۸۰ دلار بوده و قیمت نمونه داخلی ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تومان است.
سینادوکسوزوم:
ســینا دوکسوزوم ساخته‌شده توسط یک شرکت ایرانی، یک داروی ضدتومور است که در درمان سرطان پستان متاستازدهنده به ویژه در بیمارانی که در معرض یا دارای مشکلات قلبی هستند و همچنین درمان سرطان تخمدان پیشرفته، استفاده می‌شود.
این دارو همراه با بورتزومیب(Bortezomib) در درمان مولتیپل میلوما در بیمارانی که حداقل یک درمان اولیه دریافت کرده‌اند، استفاده می‌شود؛ این دارو همچنین در درمان کاپوسی سارکوما در بیماران مبتلا به ایدز به‌کار می‌رود. این فرآورده حاوی دارویی است که قادر است سلول‌های سرطانی را به ‌طور انتخابی از بین ببرد.
به‌نقل از ستاد نانو، دوکسوروبیسین هیدروکلراید موجود در این فرآورده به وسیله پوشش‌های کروی کوچک لیپوزومی احاطه شده است که کمک می‌کند این دارو از طریق جریان خون، بیشتر به سمت بافت سرطانی نسبت به بافت‌های سالم بدن هدایت شود؛ این موضوع می‌تواند باعث کاهش عوارض جانبی این دارو نسبت به دوکسوروبیسین استاندارد شود. قیمت نمونه جهانی این دارو ۶۵ دلار بوده و قیمت نمونه داخلی ۷۵۰ هزار تومان است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی