[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سرقت هوشمندانه و حیرت‌آور دلفین‌ها از انسان، روزنامه شیراز نوین

سرقت هوشمندانه و حیرت‌آور دلفین‌ها از انسان
به گزارش خبرآنلاین، دوربین‌های نصب‌شده در زیر آب در سواحل استرالیای غربی، رفتارهای منحصر به فردی از دلفین‌ها را ثبت کرده که به گفته دانشمندان اولین بار است که چنین رفتارهایی از دلفین‌ها را به تصویر می‌کشد.
در طول دهه‌های اخیر دلفین‌های پوزه بطری(Tursiops aduncus) در منطقه Bunbury در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب پرث استرالیا در تلاش برای دزدیدن طعمه‌های صیادان خرچنگ گرفتار می‌شوند. زمانی که یک تله شکار خرچنگ در خلیج کومبانا رها می‌شود، دلفین‌های محلی برای صید ماهی‌های مرده که به‌عنوان طعمه استفاده می‌شوند، قبل از آنکه موجودات دیگر به سراغشان بروند، خودشان را به نزدیکی تله شکار خرچنگ می‌رسانند.
رادنی پترسون، حافظ حیات وحش با اطلاع از این ماجرا، نگران امنیت و سلامت دلفین‌ها شد و خودش را به مرکز کشف دلفین‌ها در بانبری(یک مؤسسه غیرانتفاعی که پروژه‌های آموزشی، تحقیقاتی و اکوتوریسم را برعهده دارد) مراجعه کرد و از آنها درباره امکان فیلم‌برداری از دلفین‌ها در حال سرقت از این تله‌ها سؤال نمود.
در طول دو سال، گروهی از فیلم‌سازان و حافظان محیط زیست و محققان با هم‌فکری یکدیگر در صدد کشف رازهای دزدان طعمه خرچنگ‌ها در خلیج کومبانا برآمدند.
نصب دوربین و ثبت فیلم‌های بی‌نظیر
در زیر امواج فیروزه‌ای و در بستر شنی دریا، تصاویر و فیلم‌هایی از دلفین‌های محلی که با بهره‌گیری از پوزه‌های بلند، آرواره‌ها و دندان‌هایشان در صدد بیرون کشیدن طعمه از تله‌های شکار خرچنگ بودند ثبت شد؛ حتی زمانی که طعمه‌ها در زیر تله‌ها وصل می‌شد و یا در داخل تله‌ها قرار می‌گرفت، دلفین‌ها سریعاً راهکارهای چرخاندن تله‌ها و باز کردن قفل در آنها را کشف می‌کردند.
در توضیحی که مرکز کشف دلفین‌ها در رسانه‌های اجتماعی همراه با ویدئوهایی منتشر کرد می‌خوانیم: «ما از آنچه دیدیم شگفت زده شدیم».
دکتر شابان که در دانشگاه مرداک به مطالعه اکولوژی و رفتار حیوانات می‌پردازد و دکتر سیمون آلن که متخصص رفتار دلفین‌هاست از مشاهده این فیلم‌ها حیرت‌زده شده و اعلام کردند که هرگز چنین رفتارهایی با این جزئیات را ندیده بودند.
این در حالی است که دلفین‌ها در سراسر جهان به سرقت ماهی و طعمه‌های ماهی‌گیرها شهرت دارند؛ به‌عنوان مثال در فلوریدا، دلفین‌های پوزه بطری با واژگون کردن تله‌ها، طعمه‌های صیادان خرچنگ را می‌دزدند، ولی به گفته کارشناسان تعامل بین دلفین‌ها و صیادان خرچنگ در خلیج کومبانای استرالیا پیچیده است.
تفریح و نه تلاش برای تأمین غذا
اکسل گراسمن، فیلم‌ساز داوطلبی که در این پروژه مشارکت می‌کند در این رابطه به این نکته اشاره کرده که از آنجا که فقط برخی از دلفین‌ها چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند، به نظر می‌رسد که دزدیدن طعمه خرچنگ‌ها بیشتر برای تفریح و راحتی است تا برای رفع گرسنگی؛ از سوی دیگر به نظر می‌رسد که دو دلفین خاص که یک مادر و فرزند هستند، گروه دلفین‌های سارق طعمه‌ها را رهبری می‌کنند.
پترسون در شرح ویدئویی که توسط مرکز کشف دلفین منتشرشده با خنده می‌گوید: «اگر دو تا دلفین داستان یعنی کالیپسو و رگی نبودند، شکار خرچنگ بسیار راحت‌تر می‌شد».
پترسون و دیگران به این نکته اشاره کرده‌اند که این دلفین‌ها بیش از حد باهوش هستند و اگر رفتارهای آنها به همین ترتیب رشد و پیشرفت کند، ممکن است دیر یا زود جنبه‌های حضورشان برای جامعه محلی، منفی و نگران‌کننده شود.
طعمه‌های شکار خرچنگ که دلفین‌ها به سراغشان می‌روند، آن‌قدرها مغذی نیستند و خطر گرفتار شدن و مصدوم شدن دلفین‌ها در تله‌ها به مراتب بیشتر از لذت سرقت است؛ به ویژه آنکه ماهی‌گیرها و صیادان خرچنگ، تدریجاً به سراغ روش‌های پیچیده‌تری هم می‌روند.
خوشبختانه محققانی که در استرالیای غربی مشغول به فعالیت هستند، روشی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد که دست کم در شرایط فعلی برای دلفین‌ها ایمن‌تر باشد. طبق توضیح مرکز اکتشاف دلفین، طعمه‌ها در داخل یک توری قوی قرار می‌گیرند که این توری‌ها با یک قلاب فلزی در داخل تله نصب می‌شوند.
دلفین‌ها تله‌ها را با پژواک و قوه بینایی‌شان اسکن می‌کنند و متوجه می‌شوند که قادر به باز کردن آنها نیستند و در نتیجه از آنها دور می‌شوند. نتیجه ماجرا ، دلفین‌های سالم‌تر و صیادان شادتر خواهد بود و این اثباتی بر یک هم‌زیستی مؤثر است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی