[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

بحران ترکیبی آب و خاک ، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: طبق گزارش فائو، 33 درصد از خاک‌های جهان به دلیل فرسایش، شورشدن و آلودگی‌های شیمیایی تخریب شده و از آنجایی که خاک فرسوده اثرات رویدادهای آب و هوایی را تشدید می‌کند، معیشت مردم به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر قرار می‌گیرد و افراد بیشتری ممکن است مجبور به مهاجرت شوند. 
به گفته این مقام اقتصادی، بر خلاف آب که کمبود و نبود آن برای همگان ملموس است، اما در موضوع خاک اثر فرسایش به سرعت قابل درک و لمس نیست و همین موضوع موجب می‌شود که در گذر زمان متوجه عمق فاجعه از بین رفتن خاک نشوند.
محمدصادق حمیدیان در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: خاک ثروتی میان نسلی است که ما امانت‌دار این ثروت گران‌بها هستیم. خاک در کشور ما به عنوان یکی از ارزشمندترین کالاهاست که فاقد قیمت عددی بوده و لذا از دست دادن آن مورد توجه نیست.
وی افزود: خاک به‌عنوان منبع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری دارد و درواقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است. با درک عمیق قدر و منزلت منابع خاک کشور و لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی جهت بهره‌برداری پایدار و حفظ امانت برای نسل‌های آینده، توسعه پایدار هیچ کشوری بدون توجه بـه منـابع خـاک، دست‌یافتنی نخواهد بود. 
حمیدیان اظهار داشت: طبق گزارش فائو، 33 درصد از خاک‌های جهان به دلیل فرسایش، شورشدن، آلودگی‌های شیمیایی خاک و... تخریب شده است و از آنجایی که خاک خالی اثرات رویدادهای آب و هوایی را تشدید می‌کند، معیشت مردم به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر قرار می‌گیرد و افراد بیشتری ممکن است مجبور شوند به جاهای دیگر نقل مکان کنند.
رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: امنیت غذایی، یکی از اجزای اصلی امنیت ملی هر کشور است. سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (۱۹۹۶)، امنیت غذایی را به‌شرح زیر تعریف می‌کند: دسترسی فیزیکی و اقتصادی تمام مردم در همه اوقات به غذای کافی، سالم و مغذی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال. با توجه به ترجیحات غذایی، در حال حاضر بیش از 95 درصد غذای موردنیاز بشر از خاک تولید می‌شود و این موضوع، امنیت غذایی جوامع مختلف را به سرنوشت خاک‌ها پیوند داده است. 
وی ادامه داد: خدشه‌دار شدن این امنیت می‌تواند مشکلات فراوان اجتماعی و چالش‌های امنیت ملی را به‌دنبال داشته باشد. تخریب زمین‌ها در حال حاضر اصلی‌ترین تهدید امنیت غذایی در جهان و در حال تبدیل‌شدن به یک محدودیت جهانی برای توسعه اقتصادی است و به آن سومین چالش قرن ۲۱ (بعد از دو چالش تغییر اقلیم جهانی و کمبود آب شیرین) اطلاق می‌شود. بعضی از پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که منابع خاک، به‌دلیل تخریب‌ها و سوءمدیریت‌ها در آینده نه‌چندان دور (کمتر از یک قرن) توان تأمین نیاز غذایی بشر را از دست خواهند داد.
حمیدیان عنوان داشت: فرسایش خاک حاصل مدیریت نامناسب منابع آب و بهره‌وری خاک و تغییر اقلیم و خشک‌سالی است و در دنیای مدرن هر تن خاک ۲8 دلار ارزش‌ دارد. بر این اساس هدررفت خاک در ایران حداقل 56میلیارد دلار خسارت دارد؛ ارزشی که نه تنها در حساب‌های ملی، بلکه در بودجه‌های کشوری هم دیده نمی‌شود؛ عددی که حتی از ارزش صادراتی نفت کشور هم بزرگ‌تر است. 
وی با بیان اینکه عمق فاجعه از بین رفتن منابع خاکی بیشتر از منابع آبی و بحران آب است، افزود: بر اساس اصول علمی رابطه آب و خاک، کاهش هر یک از این مقوله‌ها تهدیدهای جدی را به دنبال دارد؛ لذا در موضوع بحران خاک و آب در کشور باید نگاه عمیق‌تری حاکم شود. حمیدیان با تأکید بر اینکه آنچه در بحث خاک باید موردتوجه قرار گیرد، کاهش شدید کیفیت منابع خاکی در کشور است که این مهم در زمان فعلی که با خشک‌سالی همراه است، بیش از پیش نمود پیدا کرده است، اظهار داشت: امروز شاهد بحث فروچاله‌ها و فرونشست زمین هستیم که ترکیبی از فرسایش و بحران آب است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی