[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

باروری خاک با تدابیر راهبردی، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به تبیین اقدامات این سازمان در راستای حفاظت از خاک پرداخت و گفت: متناسب با برنامه‌هایی که در سطح ملی تدوین شده، استان فارس نیز فعالیت‌هایی در زمینه‌های آموزشی، ترویجی و تولیدی انجام داده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان‌پور در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک در این استان، بیان کرد: تقویت و حاصلخیزی خاک کشاورزی از طریق افزایش ماده آلی خاک که در قالب طرح تهیه کمپوست از سالیان گذشته اجرا شده بود و از سال ۱۴۰۰ به صورت نظام‌مند دنبال شد، از جمله اقدامات صورت‌گرفته است.
وی با بیان اینکه در تهیه کمپوست غنی محلی از بقایای مواد دورریز و موادی که در طبیعت یافت می‌شوند استفاده می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته ۶۷ سایت الگویی برای تولید این نوع کود در مزارع و واحدهای صنعتی داشتیم و امسال موفق به راه‌اندازی ۱۰ سایت جدید شدیم که در قالب سنتی و صنعتی کمپوست تولید می‌کنند. ترویج و توسعه استفاده از کود کمپوست در مزارع و باغات و برگزاری دوره‌های آموزشی با عناوین مرتبط با حفاظت از خاک از دیگر اقداماتی بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد.
دهقان‌پور، افزایش ماده آلی خاک را کمک به ارتقای ذخیره و نگهداری آب دانست و گفت: نگهداشت آب در اراضی کشاورزی می‌تواند علاوه بر باروری و حاصلخیزی خاک، در کاهش مصرف آب نیز اثرگذار باشد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه خاک یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در تولید محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: یکی از رویکردهای ما در زمان کاشت و داشت محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از کودهای شیمیایی شامل ازته، پتاسه و فسفاته و سرک است. دهقان‌پور حفظ و تقویت منابع خاک را از برنامه‌هایی دانست که در راستای سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.


 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی