[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

معرفی گل هوستا و روش‌های مراقبت و پرورش آن، روزنامه شیراز نوین

گل هوستا، جزو گیاهان بهاری است که مدت زمان طولانی عمر می‌کند و شما به سادگی می‌توانید اصول مراقبت و کاشت گیاه هوستا را آموزش ببنید. به گزارش نمناک، گل هوستا برای نگهداری در باغچه، گزینه‌ای مناسب است و نیاز به نور زیاد ندارد؛ پرورش آن‌هم اصلاً کار سختی نیست. این گل‌ها مدت زمان طولانی عمر می‌کنند و معمولاً جزو گیاهان بهاری هستند و در فصل پاییز پژمرده می‌شوند. 
گل هوستا در سایزها، شکل‌ها، اندازه، بافت و رنگ‌های مختلفی وجود دارد و انواع مختلفی از آنها را می‌توانید در جایگاه‌های متفاوت از خانه نگهداری کنید. معمولاً ارتفاع آنها بین 30 الی 90 سانتی‌متر است، اما انواع بزرگتر و کوچکتر آنها نیز در دسترس می‌باشد. رنگ برگ این گل‌ها معمولاً سفید، سبز، لیمویی و آبی است. بافت و شکل برگ‌های هوستا بسیار متنوع بوده و بعضی از آنها گوشه‌های تیزی دارند؛ بعضی از آن‌ها نیز قلبی‌شکل هستند. 
شاخ و برگ این گیاهان ظاهر زیبایی دارد و گل‌های آنها نیز مورد پسند بسیاری از افراد است؛ به همین دلیل این گیاه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و معمولاً در اوایل تابستان و اوایل پاییز در رنگ‌های صورتی، آبی روشن و سفید دیده می‌شود. مرغ مگس‌خوار و دیگر گرده‌افشان‌ها عاشق این گل هستند. بعضی از انواع این گل‌ها نیز متناسب با نوع و جنسی که دارند، شکننده محسوب می‌شوند. 
گل هوستا را چه زمانی بکاریم؟ 
این گل‌ها را می‌توانید با همان گلدان مخصوص و جایگاهی که دارند در فصل بهار خریداری کنید. گل‌های هوستا در اواخر فصل رشد گیاهی کاشته می‌شوند. 
چگونه گل هوستا را بکاریم؟ 
فقط کافی است که داخل خاک مورد نظر، یک حفره به اندازه ریشه گیاه ایجاد کنید و آن را داخل خاک قرار دهید؛ اگر هم این گل را همراه با گلدانش خریداری کرده‌اید، آن را با خاک گلدان داخل باغچه بگذارید و کمی خاک اطراف گیاه را مرطوب کنید. 
نور مناسب گل هوستا
این گیاه را برای رشد بهتر در محیط روشن و دور از تابش مستقیم قرار دهید؛ تابش مستقیم خورشید به برگ‌ها سبب سوختگی برگ‌ها می‌شود، پس گل هوستا را باید در معرض نور جانبی قرار دهید. 
میزان آبیاری گل هوستا
خاک را مرطوب نگه دارید، اما مراقب باشید که بیش از حد خیس نماند، زیرا آبیاری زیاد باعث پوسیدگی گیاه می‌شود. بهترین زمان برای آبیاری زمانی است که خاک تا حدودی رطوبتش را از دست داده است؛ خشکی بیش از حد خاک باعث می‌شود برگ‌ها دچار خشکی شوند. در هوای گرم گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد.
دمای مناسب گل هوستا 
این گیاه سرما را هم می‌تواند تحمل کند، اما در سرمای زیاد برگ‌های خود را از دست می‌دهد و مجدداً در فصل بهار برگ‌ها می‌رویند. اگر محل زندگی شما زمستان‌های خیلی سرد نداشته باشد، گیاه همیشه سبز باقی می‌ماند. این گیاه برای گل‌دهی هم چند هفته به قرارگیری در دمای حدود 4 درجه احتیاج دارد.
بهترین خاک برای گل هوستا
این گیاه برای رشد بهتر به خاکی سبک و دارای مواد ارگانیک احتیاح دارد؛ برای اینکه بستری مناسب برای رشد گیاه فراهم کنید، می‌توانید به خاک باغچه مقداری خاک برگ اضافه کنید. در صورت پرورش این گیاه در گلدان از گلدانی با عمق حداقل 30-40 سانتِی‌متر استفاده کنید. 
استفاده از کود
حتماً یک کود متعادل و مناسب بعد از کاشت و در فصل بهار به گیاه بدهید؛ از کود های گیاهی استفاده کنید تا رطوبت اضافه را از بین ببرد.
دیگر مراقبت‌های لازم از گیاه هوستا
بعد از شکوفه زدن گیاه، قسمت‌های اضافه ساقه را برش دهید تا گل ت به رشد جدید و بهتر تحریک شود. 
در اواخر پاییز هم می‌توانید برای جلوگیری از بیماری‌ها و مشکلات، آنها را هرس کنید؛ کافی است که اطراف گیاه را تمیز و برگ‌های قهوه ‌ی را از آن جدا کنید تا در فصل بهار دوباره به حالت قبل برگردند. تقسیم این گیاه و سپس کاشت آن بهترین روش موجود است.
تقسیم و کاشت گیاه 
گیاه هوستا معمولاً برای سالم ماندن نیاز به هرس کردن ندارد، اما اگر فضای کمی داشته باشد، قطعاً سرعت رشد آن کاهش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید ظاهر گیاه هوستا را بهبود ببخشید، بهتر است که در اوایل فصل بهار این گیاه را هرس کنید، نوک ساقه و برگ آن را بزنید؛ همچنین می‌توانید محل گیاه را عوض کنید و آن را وارد گلدان و خاک جدید کنید، یا اینکه گیاه هوستای جدید را در همان خاک قبلی بکارید. 
آفت‌ها و بیماری‌ها 
اگر در کنار حفره یا برگ گیاهان، جانورانی مثل حلزون را مشاهده کردید، بهتر است که کل برگ را جدا کنید. 
گونه های مختلف گیاه هوستا
انواع گل و گیاه هوستا با یکدیگر متفاوت هستند که می‌توانید براساس ویژگی‌هایی که دارند، انواع متفاوت آنها را انتخاب کنید: 
یک نمونه است که دارای برگ‌های لوزی شکل به رنگ سبز پررنگ با لبه های نسبتاً تیز و طلایی است. 
یک نمونه دیگر نیز دارای برگ‌های قلبی‌شکل و گل‌های متمایل به رنگ آبی است که آن را به یک گیاه زیبا تبدیل می‌کند و در اواسط تابستان گل می‌دهد. 
برای قسمت‌های آفتابی‌تر از گونه‌های Hosta plantaginea استفاده کنید که گل‌های خوش‌بویی را در اواخر تابستان به شما تحویل می‌دهند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی