[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فرزندآوری دستوری غیرممکن است، روزنامه شیراز نوین

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با بیان اینکه نمی‌توان به شکل دستوری مردم را نسبت به فرزندآوری ترغیب کرد، گفت: ایران جوان همواره مؤلفه اصلی قدرت کشور ما بوده که برای حفظ آن باید موضوع فرزندآوری خردمندانه تدبیر شود. به گزارش ایرنا، سکینه‌سادات ‌پاد روز دوشنبه در جلسه‌ای با عنوان تریبون دانشجویی همراه با بررسی حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی زنان در قانون اساسی که در دانشکده پزشکی شیراز برگزار شد، با اشاره به قانون جوانی جمعیت، رصد این قانون را امر مهم و ارزشمندی دانست و افزود: قانون جوانی جمعیت به تنهایی نمی‌تواند مسئله استراتژیک جمعیت را حل کند، اما از نگاهی دیگر این قانون تقریباً اقتضائات اجرایی را درک کرده و با اصلاحاتی می‌تواند کارایی بهتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه مشوق‌های این قانون اکنون نمی‌تواند چندان جامعه را به فرزندآوری ترغیب کند، اظهار کرد: ایرادات این قانون باید رصد و شناسایی شود و توسط قانونگذاران در آینده نزدیک اصلاح شود.
دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در ادامه گفت: شیراز شهر علم و ادب و هنر است؛ شهر ملاصدرا که مهد ادب و فرهنگ و تمدن ایران است و این انرژی در بدو ورود به شیراز قابل لمس است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه متولی امور زنان در کشور ما کیست، گفت: ششم اسفند ۱۴۰۱ رئیس‌جمهور مأموریتی به من واگذار کردند که در این راستا جایگاه حقوقی دستیار از چند جنبه قابل‌بررسی است.
پاد در ادامه عنوان کرد: دستیار رئیس‌جمهور زیرمجموعه جایگاه و ساختاری نیست و با شخص رئیس‌جمهور مستقیم مرتبط است و به خواست شخص رئیس‌جمهور مسائل مردم را پیگیری می‌کند.
وی اضافه کرد: چند نکته برای رئیس‌جمهور در این حوزه مهم و قابل‌پیگیری است که اول حقوق شهروندی است؛ لذا دولت سیزدهم با ابتکاری نو نسبت به پیگیری حقوق ملت در قانون اساسی که ۲۲ اصل فصل سوم قانون اساسی را شامل می‌شود، اقدام خواهد کرد.
دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت: پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان، حق برپایی اجتماعات و پیگیری و دفاع حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی حقوق بشری برای ریاست‌جمهوری مهم و اولویت‌دار است.
وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: در سفر اخیر به سردشت، پیگیری صد پرونده حقوق بشری مصدومان شیمیایی سردشت که اولین شهر شیمیایی شده دنیاست، کلید خورد.
پاد با بیان اینکه ده‌ها شرکت آلمانی، انگلیسی و... در رخداد تلخ سردشت مواد شیمیایی فروخته‌اند که جای پیگیری دارد، در ادامه گفت: پیگیری اجرای بخشی از حقوق ملت در قانون اساسی به بنده واگذار شده که در جلسات با وزرا و مسئولان موضوع پیگیری می‌شود.
وی تصریح کرد: دفاع از حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی حقوق بشری امر مهمی بوده که موردتأکید رئیس‌جمهور است که خلأ‌های قانونی در این زمینه شناسایی و برای اصلاح آن اقدام خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص سفر رئیس‌جمهوری به همراه همسرش به نیویورک گفت: همسر رئیس‌جمهور در حوزه تخصصی خود پیشینه علمی زیادی دارد.
دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت: شاید به دلیل مقایسه همسر رئیس‌جمهور فعلی با همسر سایر رؤسای جمهوری قبلی این مسئله باعث حساسیت در بین برخی شده است؛ در حالی که همسر رؤسای جمهور در جهان هم دارای چنین جایگاهی هستند.
وی تأکید کرد: این سفر از جنس دیپلماسی عمومی جهان بوده و همسر رئیس‌جمهور کشور ما نیز به عنوان بانوی اول به این سفر نرفته است.
وی به طرح افزایش سن بازنشستگی مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع هنوز مصوبه مجلس نیست و باید بررسی شود و مهم‌تر از آن اینکه به این مهم باید توجه شود که نباید با اذهان عمومی جامعه به راحتی بازی کرد و این مسئله نیازمند آسیب‌شناسی و بررسی توسط مسئولان و خصوصاً نمایندگان مجلس است.
پاد در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته و قوانین موجود در حوزه اشتغال، بر رعایت شاخص‌های عدالت جنسیتی تأکید کرد و افزود: باید اشتغال را بر اساس اقتضائات جنسیتی تعریف کرد و الگوی شغلی برای زنان تعریف و این الگو را به دنیا معرفی کرد.
وی ادامه داد: می‌بایست اقتضائات زنان در مشاغل نادیده گرفته نشود. امنیت شغلی برای زنان در مرخصی زایمان و دورکاری بر اساس قانون دقیق اجرا شود.
دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در ادامه گفت: در حوزه حجاب و عفاف بسته سیاستی درباره زیست عفیفانه در میان نوجوانان ایرانی تدوین شده که متناسب با مقتضیات زمان و مکان است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خیلی‌ها باید درباره شرایط کنونی حجاب در جامعه پاسخ‌گو باشند؛ نهادهای فرهنگی، مراکز دینی و پژوهشی ما باید با بازبینی در اقدامات خود شرایط را پیش‌بینی می‌کردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی