[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

چند باور غلط درباره بیماری ام اس، روزنامه شیراز نوین

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چندین باور غلط درباره بیماری ام اس مثل کوری، فلج شدن، نازایی و صعب‌العلاج بودن این بیماری پاسخ داد.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سرور عدوانی درباره باورهای غلط بیماری MS  به چند نکته به شرح زیر اشاره کرد:
باورهای غلط در خصوص بیماری ام اس:
مبتلایان به ام اس نمی‌توانند بچه‌دار شوند
وی با اشاره به متداول‌ترین باور غلط درباره این بیماری اظهار کرد: اینکه مبتلایان به ام اس نمی‌توانند ازدواج کنند و یا فرآیند بچه‌دار شدنشان دچار مشکل است، باوری کاملاً اشتباه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان به ام اس معمولاً در سن پایینی درگیر این بیماری می‌شوند و یا هنوز به سن باروری نرسیده باشند، ممکن است این موضوع برای این افراد نگران‌کننده باشد، اما بیماران مبتلا به ام اس هیچ مشکلی برای ازدواج ندارند و تحت نظر پزشک به راحتی می‌توانند مادر یا پدر شوند.
وی درباره احتمال ابتلای فرزندان مبتلا به ام اس نیز توضیح داد: مبتلایان به این بیماری باید این نکته را مد نظر داشته باشند که شاید نوزادانی که از پدر و مادر مبتلا به ام اس متولد می‌شوند ریسک بیشتری از نظر ابتلا به این بیماری در مقایسه با سایر افراد جامعه داشته باشند، ولی اصلاً به این شکل نیست که این احتمال درصد بالایی را به خود اختصاص دهد.
دکتر عدوانی تأکید کرد: این تفکر که اگر مبتلا به ام اس هستید حتماً نوزاد شما هم با این بیماری متولد می‌شود از اساس اشتباه و غلط است.
متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه برخی طیف‌های بیماری ام اس می‌تواند از طریق وراثت منتقل شود، توضیح داد: تا زمانی که آزمایش‌های ژنتیک انجام نشده، هیچ فردی نمی‌تواند درباره ریسک ابتلای بالای سایر افراد خانواده به این بیماری نظر قطعی دهد.
وی گفت: تعداد پدران و مادرانی که هر دو مبتلا به ام اس بوده‌اند و نوزادی کاملاً طبیعی به دنیا آورده‌اند کم نیستند.
دکتر عدوانی با تأکید بر اینکه مسئله‌ای که درباره ام اس مد نظر است فارغ از مسائل ژنتیکی، موضوعات محیطی است، اضافه کرد: در نهایت علت اصلی این بیماری و خیلی از فاکتورهای ابتلا به آن هنوز شناخته نشده است.
ام اس بیماری مختص جوانان است!
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به باور اشتباه دیگری مبنی بر اینکه ام اس بیماری مختص به جوانان است، توضیح داد: اصلاً به این صورت نیست و این بیماری در کودکان و یا افراد بالای 60 یا 70 سال هم دیده می‌شود.
کاهش طول عمر باور اشتباه دیگری درباره مبتلایان به ام اس است که این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به آن اشاره کرد و افزود: این بیماری طول عمر افراد را کاهش نمی‌دهد؛ خیلی از افراد زمانی که متوجه می‌شوند به ام اس مبتلا شده‌اند، مبنا را بر این قرار می‌دهند که با اختلال عملکرد عمده مواجه‌اند.
اگر کسی به ام اس مبتلا شود قطعاً فلج یا کور می‌شود
وی  این مسئله که الزاماً همه‌ افراد مبتلا به ام اس دچار مشکل شدید در راه رفتن می‌شوند و یا  در نهایت بینایی خود را از دست می‌دهند را تصور اشتباهی عنوان کرد و توضیح داد: بیماری ام اس با توجه به درمان‌های نوینی که وجود دارد به میزان قابل‌توجهی قابل کنترل است. شاید در سال‌های دور مثلاً 20 یا 30 سال پیش درمان قابل‌توجهی برای این بیماری وجود نداشت، ولی در حال حاضر بخش عمده‌ بیماران به صورت موفقیت‌آمیز درمان شده و به زندگی عادی برمی‌گردند.
دکتر عدوانی گفت: ام اس احتمال حملاتی به سیستم عصبی را در پی دارد یا حتی بیماران به صورت موقتی دچار تاری دید، ضعف اندام‌ها، اختلال تعادل و دوبینی می‌شوند، ولی با درمان به موقع علامت‌ها به میزان بسیار بالایی و در بیشتر موارد به صورت کامل برطرف می‌شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: ام اس قابل کنترل است و هنوز دارویی نداریم که بیمار استفاده کند و به طور کلی درمان شود؛ به طور مثال بیماران دیابتی تا آخر عمر باید داروهای خود را استفاده کنند و اگر دارو را قطع کنند قطعاً مشکلات جدی خواهند داشت.
این متخصص تأکید کرد: MS و درمان‌های آن وابسته به درمان مؤثر در سال‌های اول شیوع بیماری است؛ به این شکل که در صورت تشخیص به موقع اگر درمان‌ها به موقع انجام شود حتی امکان خاموش شدن این بیماری نیز وجود دارد یا در آینده فرد مبتلا کمتر دچار عوارض خواهد شد.
دکتر عدوانی هشدار داد: مبتلایان به ام اس بعد از درمان و کاهش نشانه‌های بیماری نباید روند درمان را قطع کنند؛ به این دلیل که ام اس ماهیت بهبوده‌یابنده و حمله‌کننده دارد شاید مدت‌ها خاموش شود و بعد از مدتی بیمار با حمله‌های بیشتر که کنترل آن مشکل است، مواجه شود.
غذاهایی با طبع سرد برای مبتلایان به ام اس ممنوع است
وی درباره باور اشتباه دیگری با این عنوان که بیماران مبتلا به ام اس نباید اصطلاحاً مواد غذایی که طبع سرد دارد را استفاده کنند، بیان کرد: از نظر علمی و تحقیقاتی هیچ موضوعی مبنی بر اینکه ماده غذایی در کنترل و یا عود بیماری اثر دارد تأیید نشده است؛ در نتیجه رژیم‌های سخت غذایی می‌تواند بدن بیمار را ضعیف کرده و مانع رسیدن مواد مغذی به بدن شود؛ بنابراین تنها توصیه این است که مبتلایان به ام اس رژیم غذایی سالم داشته باشند.
دکتر عدوانی در خاتمه توصیه کرد: عاداتی مثل سیگار کشیدن و استفاده از قلیان می‌تواند سیر بیماری را شدیدتر کند و تشدید حملات را در پی خواهد داشت؛ بنابراین توصیه اکید ما ترک دخانیات است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی