[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

چگونه گلودرد را تسکین دهید؟، روزنامه شیراز نوین

وقتی گلودرد دارید به این فکر می‌کنید که چه‌ کار کنید تا هر چه زودتر گلودردتان خوب شود. گلودرد باعث می‌شود خوردن و آشامیدن و خوابیدن و حتی حرف‌زدن با مشکل روبه‌رو شود و چه کسی از این شرایط خوشش می‌آید؟!
به گزارش بهداشت نیوز، گلودرد می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد؛ از آلرژی‌ها گرفته تا سرماخوردگی معمولی، از عفونت‌های باکتریایی گرفته تا دیگر مشکلات.
بهترین راه برای اینکه متوجه شوید علت گلودردتان چیست این است که به پزشک مراجعه کنید، اما اگر امکانش را ندارید که فوراً نزد پزشک بروید، چند راهکار خانگی مؤثر به شما توصیه می‌کنیم تا بتوانید یکی دو روزی این درد را بهتر تحمل کنید:
مایعات فراوان
تا می‌توانید نوشیدنی‌های گرم بنوشید؛ مثل چای یا آب مرغ. یا اینکه نوشیدنی‌های سرد مثل آب سرد یا بستنی یخی را امتحان کنید؛ همه‌چیز بستگی به ترجیح شما دارد و اینکه کدام بهتر گلودردتان را تسکین می‌دهد.
مایعات کمک می‌کنند غشای مخاطی پاک‌سازی شود و ترشحات بهتر دفع شوند و در نتیجه جلوی عفونت‌های سینوسی گرفته شود. نوشیدنی‌های گرم می‌توانند با نرم کردن حلق، سرفه‌ها را کمتر کنند؛ هم سرد و هم گرم را امتحان کنید تا ببینید کدام برای شما بهتر است.
غرغره آب‌نمک
نصف قاشق چای‌خوری نمک یا جوش‌شیرین را در یک لیوان آب گرم حل کرده و هر سه ساعت غرغره کنید(ولی قورت ندهید).
محلول آب‌نمک می‌تواند التهاب و تحریک گلو را کاهش دهد. جوش‌شیرین هم نرم‌کننده گلو است، موکوس را نرم می‌کند و جلوی ریفلاکس اسید که تحریک‌کننده گلو است را می‌گیرد.
آنتی‌هیستامین‌ها و مسکن‌ها
یک آنتی‌هیستامین می‌تواند گلودردتان را کمتر کند یا تسکین دهد؛ استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن نیز به تسکین دردی که در عمق گلویتان و دیگر قسمت‌های گردنتان دارید، کمک می‌کنند.
هیستامین‌ها مواد شیمیایی هستند که به سیستم ایمنی در مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کنند، اما گاهی این هیستامین‌ها زیاده‌روی می‌کنند و باعث بروز علائمی مثل گرفتگی بینی و ترشحات پشت حلق می‌شوند که می‌تواند گلودرد را بدتر کند. آنتی‌هیستامین‌ها این فعالیت زیاد هیستامین‌ها در بدن را خنثی می‌کنند.
بخار و رطوبت
دوش آب گرم بگیرید؛ وقتی حمام کاملاً پُر از بخار شد، نفس عمیق بکشید تا اثرش را ببینید؛ بخار، موکوس را رقیق و نرم می‌کند و گلویتان را با مرطوب‌کنندگی‌اش تسکین می‌دهد.
شربت آب و عسل و آب‌لیمو
با آب گرم، عسل و آب‌لیمو یک نوشیدنی خوش‌مزه درست کنید و گرم بنوشید؛ می‌توانید به این شربت، دارچین یا زنجبیل هم اضافه کنید.
عسل گلو را پوشش می‌دهد و با کاهش تحریکات، گلودرد را تسکین می‌دهد؛ عسل خاصیت ضدمیکروبی هم دارد و شیرینی آن می‌تواند عصب‌های گلو را تسکین داده و سرفه را کم کند.
ادویه‌هایی مثل دارچین و زنجبیل با تحریک تولید بزاق هم به هیدراسیون بدن کمک می‌کنند و هم به دفع موکوس.
استراحت
هر چقدر که لازم است طی روز استراحت کنید؛ حتی اگر در حد بستن چشم‌ها باشد. اهمیت استراحت را دست‌کم نگیرید، اما حواستان باشد صاف دراز کشیدن گاهی می‌تواند به دلیل افزایش فشار در پشت حلق باعث تورم گلو شود؛ پس بهتر است با چند بالش زیر سرتان را بلند کنید یا یک روی صندلی یا مبل راحت بنشینید.
از چیزهایی که گلویتان را تحریک می‌کنند نیز پرهیز کنید:
. هوای خشک
. دود سیگار
. غذاهای اسیدی یا تند
. فوراً بعد از غذا دراز کشیدن، خصوصاً اگر ریفلاکس دارید
گلودرد چقدر طول می‌کشد؟
واقعاً بستگی به علت گلودردتان دارد؛ بیشتر گلودردها اگر ناشی از یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی باشند در عرض سه تا ده روز خوب می‌شوند.
اگر یک عفونت باکتریایی مثل استرپ یا آلرژی عامل گلودرد باشد و با آنتی‌بیوتیک مناسب یا داروهای دیگر درمان نشود شاید بیشتر طول بکشد.
گلودرد باکتریایی با درمان مناسب باید در عرض یکی دو روز خوب شود.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
در موارد زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید:
. گلودرد شدیدی که طولانی شده و خوب نمی‌شود یا به گوش‌هایتان رسیده است
. مشکل در بلع، تنفس یا باز کردن دهان
. سرفه با خون یا خون در بزاق
. بزرگ‌ شدن یا تورم غدد لنفاوی در گردن
. داشتن سفیدی‌هایی در ته حلق که از علائم احتمالی گلودرد استرپتوکوک یا تب اسکارلت(مخملک) است
. تب بالا
. تغییر، گرفتگی یا ازدست‌ دادن صدا به مدت بیشتر از یکی دو هفته
یادتان باشد همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس دست‌ها را مرتباً بشویید، در جاهای عمومی شلوغ ماسک بزنید، مسواکتان را عوض کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی