یک قرن در مورد شبنم‌ها اشتباه فکر می‌کردیم!، روزنامه شیراز نوین

دانشمندان می‌گویند ما بیش از یک قرن در مورد قطرات کروی موسوم به سلول‌های کیسه اپیدرمی(EBC) روی گیاهان اشتباه کرده‌ایم.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از اس‌ای، همین‌طور که درک و شناخت ما از جهان اطرافمان بیشتر می‌شود، نظریه‌های علمی نیز رشد می‌کنند. مانند همین نمونه‌ای که در این خبر به آن می‌پردازیم و بیش از ۱۰۰ سال در مورد آن اشتباه کرده‌ایم.
تصور می‌شد که این قطرات کوچک روی گیاهان، از آنها در برابر خطراتی مانند خشکسالی و نمک محافظت می‌کنند. اکنون یک مطالعه جدید می‌گوید که این‌طور نیست و در واقع آنها برای دفع انواع مختلف خطرات به شکل آفات و بیماری‌ها شکل گرفته‌اند.
این کشف توسط پژوهشگرانی انجام شد که می‌خواستند فرض اصلی در مورد این شبنم‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنند. برای این منظور، آنها گیاهان کینوای جهش یافته و گیاهان یخی را بدون پوشش معمولی این قطرات که از نظر علمی به‌عنوان سلول‌های اپیدرمی کیسه یا EBC شناخته می‌شوند، کشت کردند.
مکس موگ، زیست‌شناس دانشگاه کپنهاگ در دانمارک می‌گوید: وقتی ما آب‌نمک را روی این گیاهان بدون پوشش EBC ریختیم یا آنها را در شرایط خشکسالی قرار دادیم، آنها عملکردی درخشان و برخلاف انتظار داشتند؛ پس یک چیزی اشتباه بود.
وی افزود: از سوی دیگر دیدیم که آنها بر خلاف گیاهان دارای پوشش به شدت به حشرات و آفات کوچک آلوده شده‌اند.
پژوهشگران می‌گویند، این بادکنک‌های مینیاتوری به ‌عنوان یک سد در برابر آفات عمل می‌کنند و وقتی موجودات کوچک سعی می‌کنند گیاه را آفت‌زده کنند، در نهایت با محلول سمی که در EBCها قرار دارد، مسموم و نابود می‌شوند.
تجزیه و تحلیل بیشتر محتویات EBCها نشان داد که یکی از مواد موجود در آنها «اسید اگزالیک» است که برای آفات، سمی است؛ با این‌حال، نمک بیشتری نسبت به سلول‌های اطراف وجود نداشت که نشان می‌دهد این ایده که این شبنم‌ها به‌عنوان محفظه‌های سرریز نمک اضافی عمل می‌کنند، نادرست است.
علاوه بر این، این تیم همچنین مشاهده کرد که گیاهان بدون پوشش نسبت به باکتری Pseudomonas syringae که عامل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های باکتریایی در گیاهان است، آسیب‌پذیرتر بودند. دلیل این امر می‌تواند به نحوه پوشاندن روزنه‌های روی برگ‌های گیاهان توسط این شبنم‌ها باشد که اغلب راهی است که باکتری‌ها برای حمله از آن استفاده می‌کنند.
چرا یک فرضیه نادرست برای مدتی به این طولانی باقی ماند؟
پژوهشگران می‌گویند، مطالعات گذشته ممکن است براساس گونه‌های گیاهی مشابه یا مکانیسم‌های مشابه EBC، فرضیات نادرستی داشته‌اند؛ علاوه بر این، تکنیک‌های تحقیق و روش‌های تجزیه و تحلیل همگی به طور پیوسته در طول زمان بهبود یافته‌اند.
بدون شک این گیاهان دارای پوشش EBC در برابر عوامل استرس‌زای غیرزنده مانند خشکی و نمک بسیار مقاوم هستند، اما به نظر می‌رسد که محافظت از جانب این EBCها نیست. در عوض، این عوامل استرس‌زای زیستی هستند که این شبنم‌ها از گیاهان در مقابل آنها محافظت می‌کنند.
رشد گیاهان مقاوم و سخت مانند کینوا و گیاهان یخی در دنیایی با آب و هوای متغیر بسیار مهم است و این مطالعه می‌تواند به کشت گونه‌هایی کمک کند که در برابر تهدیدات متعدد محافظت می‌شوند.
مایکل پالمگرن زیست‌شناس دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: کینوا به‌‌عنوان محصولی مطمئن برای آینده معرفی شده است، زیرا سرشار از پروتئین است و در برابر خشکسالی و نمک و در نتیجه تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است.
این پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده است.